Volledige versie bekijken : Brandstofverbruik van onze automobielen.......
nieuwkomertje
21 januari 2014, 00:50
Omdat de meest lekkere snoepwinkels, zich in Duitsland bevinden.
En wij graag en zoveel mogelijk van deze snoepjes willen proeven.....
Hebben wij ''ijsberen" een grote behoefde aan mobiliteit.
De meeste club bezoeken leggen we dus per automobiel af.
Omdat de afstand best wel ver is en onze honger naar snoep, altijd aanwezig is...
Is het brandstofverbruik van onze automobielen best een belangrijke en interessante factor.
Dus heren vertel me eens .........wat is uw gemiddelde brandstof verbruik ?
En in wat voor model automobiel wordt / was dat verbruik gerealiseerd ?
Ik begin....., hieronder staat het gemiddelde verbruik van alle auto,s die ik in mijn leventje heb bereden.
Met een redelijk vlotte rijstijl , (maar absoluut niet extreem.....)
Toyota Avensis 2.2 DCAT uit 2005 een gemiddelde van 1 op 10 (klopt helaas, o.a. injector is kapot)
Mazda 626 2.0 uit 1998 over 107500 km een gemiddelde van ..........1 op 10,19
Audi A8. 4.2 V8 uit 1996 over 14240 km een gemiddelde van........... 1 op 7,0
Alfa 156 2.4 jtd uit ? Over 13436 km een gemiddelde van ...........1 op 9,93
Mazda 626 2.0 uit 1996 over 22888 km een gemiddelde van ...........1 op 9,83
Suzuki Swift uit 1998 over 8000 km een gemiddelde van .............1 op 11,22
Toyota Corolla 1.8 diesel over 53961 km een gemiddelde van............ 1 op 13,41
Renault 5 1,7 gtx Uit ? over 17500 km een gemiddelde van ...........1 op 11,27
Fors Siërra 2.0 V6 uit ? over 8102 km een gemiddelde van .............1 op 8,9
Brommer Honda MT haha over 13850 km een gemiddelde van........... 1 op 33
Wie volgt..........:lostit:
Mr Pussy
21 januari 2014, 01:01
Wat een thread… Haha
Als ik braaf rij (dus max 120-130) dan is het 1 op 11 a 12, rij ik door (dus 160-180) dan 1 op 8 a 9. Maar bij een gemiddelde afstand van 150 km naar de schatjes is dat maar 18 euro verschil op de hele trip heen en terug dus ik rij zo hard als me op dat moment uitkomt want die 18 euro maakt me echt niet uit en bovendien zijn er altijd wegwerkzaamheden waar je maar 80 mag en die brengen het verbruik weer netjes terug naar beschaafde proporties! :biggrin:
ijsbeer11
21 januari 2014, 06:10
1 op 6 met geluk..
Daarom laat ik mijn witte C63 AMG vaak staan en rijd ik in een gehuurde Polo of Fiesta met een verbruik van 1 op 15 gemiddeld
funske
21 januari 2014, 08:20
Toyota iQ 1.0 over 40.000 km gemiddeld 1 op 21,2
Rustige rijstijl, tijdens opschakelen niet boven 2000 toeren uitkomen, vanaf 50 al in zijn 5, zoveel mogelijk snelweg vermijden, aan maximum snelheid houden, op tijd gas loslaten ipv op laatste moment remmen voor bebouwde kom, rotonde, etc.
mdbg
21 januari 2014, 08:25
1 op 6 met geluk..
Daarom laat ik mijn witte C63 AMG vaak staan en rijd ik in een gehuurde Polo of Fiesta met een verbruik van 1 op 15 gemiddeld
En die gehuurde auto is goedkoper dan het extra verbruik aan brandstof :confused:
Mr Pussy
21 januari 2014, 08:52
1 op 6 met geluk..
Tering, als ik een C63 AMG had zou ik er niet meer uit komen! ;)
Befke
21 januari 2014, 09:02
Met mijn bread-and-butter dieseltje doe ik ongeveer 1 liter op de 20 kilometer. Omgerekend over de 3500 kilometer die ik getracked heb is dat EUR 0,08/km.
Met de cabrio (3 liter, V6 :)) heb ik gemiddeld 12 liter op de 100 kilometer nodig... Die lust eigenlijk alleen maar 98 RON dus dat is een beetje prijziger. Omgerekend over 11.000 km heb ik EUR 0.20/kilometer aan brandstof besteed.
Niet al die kilometers waren om naar een vriendinnetje to geraken :)
Iggy Pop
21 januari 2014, 09:17
E320CDI uit 2005 met "as we speak" 329.821 km op de teller, laatste 11.293 km 8,6 liter op 100 km
ketserr
21 januari 2014, 10:25
De ketsmobiel loop 1 op GT.
licky luke
21 januari 2014, 10:30
Rustige rijstijl, tijdens opschakelen niet boven 2000 toeren uitkomen, vanaf 50 al in zijn 5, zoveel mogelijk snelweg vermijden, aan maximum snelheid houden, op tijd gas loslaten ipv op laatste moment remmen voor bebouwde kom, rotonde, etc.
Tsss... dan kun je alleen nog verder besparen door er een paard voor te spannen...
Mr.IJsbeer
21 januari 2014, 10:56
Zakelijk een BMW 640d Grand Coupe, met een rustige rijstijl tot 140 km/h is 8,8 liter op de 100 km. haalbaar. Maar de Volvo C30 1.6d van mijn dochter, die spant de kroon. Daar heb ik eens 4,8 l op de 100 gehaald, maar dan wel maar 100 km/h max. Die gebruik ik ook weleens om naar een club te gaan.
Wijze grijze
21 januari 2014, 10:57
Volkswagen Passat 2.0 TDI 103 KW (= 140 PK) met DSG (DoppelSchaltGetriebe)
Autobahn, Cruise Control aan en laat maar rollen.
68 Liter Diesel geven me een bereik van minimaal 1200 Km. (= 1:17,65)
Regelmatig hoeft de grijsmobiel ook pas na 1300 Km (= 1:19,12) weer afgetankt te worden.
Kost bij de huidige dieselprijs van EUR 1,35 tussen de 0,0706 en 0,0765 ct/Km
Winterbanden, hè :freu:
de duisburg spesjalist
21 januari 2014, 11:01
licht natuurlijk allemaal ook aan je rijstijl mijn c5 break uit 2006 is het verbruik 1 liter op 10 km en dan rei ik gewoon 120 0p de teller alr ik op de lange baan zit en dat is vaak na duisburg en ik blijf 100 reiden zak het verbruik na 8.4 op 100 km dat scheelt ma 1.6 liter en dat is 1 euro en 10 cent zeg ma 3 euro op een retourtje Duisburg ik rij nog op gas ma zit soms te denke om te gaan dieselen en dan wel met een c3 1.6 moet de 1 op 25 haalbaar bij zijn
de duisburg spesjalist
21 januari 2014, 11:10
De ketsmobiel loop 1 op GT. binnenkort loop hij daar niet meer op ketser
Dom
21 januari 2014, 11:52
Volvo S60 2.4 D5 chip update gedaan naar 246 pk verbruik gemiddeld 1:16, Bij rustig rijden 1:22
Vrouw twingo 2013 verbruik gemiddeld 1:15 - Volvo is ruim 500 kilo zwaarder alleen me vrouw weegt bijna 200 KG pffffffffff
delle
21 januari 2014, 12:13
Ik rijd hybrid en haal gemiddeld 1:20 vooral in de zomer en op de cruis rijden.
In de winter is het verbruik hoger
Badslippers
21 januari 2014, 12:18
Autorijden en Badslippers dat gaat niet goed samen. Een beetje in een stuk blik zitten, op een pedaal drukken om vooruit te komen en dan ook nog opletten dat je niet in slaap valt of dat een of andere onverlaat je in de flank rijdt. Nee. niks voor mij. Maar waar Badslippers komt, komen ook de paradoxen. Dus toch al heel wat blik versleten. En als je dan toch een auto moet hebben, laten we dan maar een gekke auto aanschaffen.
Zo begon ik ooit in een NSU Ro80. In 1979 haalde ik mijn rijbewijs en een kennis had deze totaal afgejakkerde bak staan. Voor 1500 gulden mocht ik hem meenemen. Ik was trots als een pauw. Hij was echter in een dusdanige staat dat de onkosten al snel te hoog werden. Was wel een apart karretje. Daar zou ik nu goud voor gebeurd hebben.
Vervolgens een Volkswagen kever. Een topauto. Nooit problemen mee gehad. Startte zelfs met -20 graden feilloos. Toen wilde ik wel wat groters hebben en kwam bij de Ford Granada Ghia 2.8 uit. Een 6 pitter die wel een slok lustte. De kerel waarvan ik hem kocht beweerde dat hij van de koninklijke familie was geweest. Toch was me dat nog te klein en heb ik hem ingeruild tegen dezelfde maar dan een station. Wat een slagschip. Ik reed als een pooier rond en werd vaak gevraagd om mee te helpen met verhuizen.
Zo wispelturig als ik ben sloeg ik compleet door en tikte een 2cv op de kop want dat slagschip kon ik niet meer onderhouden (lees: financieren). Na een jaartje of twee wilde ik sportief gaan rijden en kocht een Mazda mx5. Let wel, allemaal oude tweedehands auto's want het budget was beperkt. Wat al die auto's verbruikten weet ik niet want zoals gezegd, dat interesseerde me niet.
Nu werkte ik toch al een aantal jaren dus financieel ging het beter. Tijd om iets ruims te kopen. Ik zag Michael Schumacher in een reclame een absoluut afzichtelijk gedrocht aanprijzen en ik dacht: "Die moet ik hebben". Heren ijsberen, hou je vast . . . een Fiat Multipla werd mijn nieuwste aanwinst. Nog steeds beschouw ik dat als mijn meest dierbare auto. Verguisd en weggehoond. Maar als er mensen met me meereden waren ze om. Vooral de drie-zits voor was zeer in trek. Een absoluut veelzijdige en ruime auto. Mocht hij nog nieuw verkocht worden in Nederland, ik zou hem direct kopen.
Maar goed, aan alle liefde komt een einde dus ook deze ging de deur uit want het was weer tijd voor wat anders. Het moest weer luxe en aangezien Ford me wel kon boeien werd het een Ford Scorpio. Maar dan wel van de 2e generatie, die met die aparte koplampen. Een absolute topauto die reed als een tiet en slurpte als een perverse hoer.
Niet lang gehad. Ik werd echter ook een jaartje ouder en degelijker en ikm hoorde dat Renault geroemd werd om zijn perfecte zit. In een vloek en een zucht een Renault Scenic aangeschaft. Inderdaad comfortabele auto maar ook een beetje grijze muis. Niks aparts, flets, wel luxe en alles d'rop en d'raan. Nou moet je weten dat ik dus nooit veel of ver reed. En hoewel sommige exemplaren behoorlijk dorstig waren was benzineverbruik niet iets waar ik echt bij stil stond.
Totdat ik dus begon te wandelen. Nog nooit zoveel gereden. Dus toen wilde ik een kleine auto met de nadruk op zuinigheid. Dus laag in belasting, verzekering, benzineverbruik etc en kwam ik uit bij de Fiat Panda. Misschien ook wel omdat ik op die andere Fiat zo verliefd was. Zo goed als nieuw gekocht. Had pas 16000 op de teller. Deze rijdt inderdaad zuinig. Mijn rijstijl is sinds de boetes die ik opliep in Duitsland ook drastisch veranderd. Deze kar haalt met gemak 160 maar dat rij ik nooit meer. Keurig overal aan de limiet houden en als je hard mag rij ik toch maar 110/120.
Ben benieuwd wat de volgende zal worden. Ik verlang nu wel weer naar wat groters en apart. Ben nu aan het kijken voor een Fiat Doblo omdat ik daar de fiets gemakkelijk achterin kan gooien. Ja, ik heb een gekke smaak. Misschien hou ik in mijn onderbewuste toch wel ergens van auto's maar verdring ik het. Toekomstige wensen: Nissan Skyline of een Mazda RX met die speciale deuren. Dat wordt importeren. Een oude Mercedes Benz lijkt me ook wel wat.
ketserr
21 januari 2014, 15:11
binnenkort loop hij daar niet meer op ketser
Wat word het dan?
1 op vulkan?
de duisburg spesjalist
21 januari 2014, 15:42
Wat word het dan?
1 op vulkan? zou een verrijking voor je zijn blijf je getraind bij zonder dat je na de sportschool ga
foots
21 januari 2014, 16:25
Kijk wat een statistiek van nieuwkomer. Vroeger had ik ook exact dezelfde (misschien nog wel uitgebreider) data over kosten van brommer, motor en auto (ook de keren dat ik mezelf per dag bevredigde, echt alles) en kon ik ook als letterlijke cijferneuker elk detail statisch ontvouwen uit mijn data. Hier ben ik mee gestopt en maak ik mijn keuzes nu op compleet andere basis. Maar on topic ik doe een redelijke gok mijn brolbak rijd ongeveer 1:12 of 1:13 diesel (want ik reken nog wel af en toe een tankje diesel uit.) Maar bedenk vroeger reed ik als een gek met auto's zonder vermogen en nu rijd ik als een opa met een Bayer (meer koppel dan een Porsche 911). Met mijn motor haal ik 1:18 benzine maar die brengt geen geld op en kost alleen maar geld net als een dvp. Het meest frappante, met mijn knetternede 2 takt kart van 21 PK daar sta ik elke bocht dwars en heb ik een smile van oor tot oor, kan geen DVP tegenaan, en bespaart me ook veel bekeuringen en daarin kan ik alle verkeers fo ander frustatie kwijt.
Ik denk dat je voor een sessie van een dame wat 50 euro kost voor een half uur, veel minder "arbeid" of "energie" terug krijg als mijn auto qwa calorieen of KiloJoules toe uitgerekend
Ja ik durf te stellen dat clubben of dames huren veel duurder is dan autorijden. Als ik voor 50 euro tank kan ik alle clubs voorbij rijden en ook weer terug, alleen in Azie kun je voor 50 euro een ganze dag een dame huren, dat komt daar meer in de richting.
Maar goed van mij mag je de oogkleppen opzetten en alleen naar brandstof benzine diesel of stroom kijken, maar ik kijk naar altijd naar het totaal. Autorijden moet je ook niet alleen bekijken wat het kost aan brandstof onderhoud, afschrijving, belasting, vignetten en bekeuringen en parkeren. Nee, kijk vooral naar de kant van wat het voor je opbrengt. Met mijn automobiel kan ik mijn klanten bedienen voor mijn zaak en kan ik ergens goedkoop wat ophalen van marktplaats of mezelf plezieren voor vakantie of een dagje clubben. Het brengt me dus geld en plezier en het belangrijkste in het leven zijnde vrijheid volledig onafhankelijk te zijn van openbaar vervoer.
Ik durf te stellen dat mijn auto per saldo ook geen euro kost, slechts geld oplevert. Dat kan ik niet zeggen van mijn dames die ik huur in een club. Eindsaldo of conclusie mijn auto is niet gratis, maar brengt geld op en dames huren in de club zijn directe kosten en brengen (naast een goed of slecht gevoel) zeker geen eurocent op.
Daarnaast bied een auto een enorme vrijheid, om je verplaatsen wanneer je wil en waar je wil. Openbaar vervoer vergelijkingen gaan ook niet op in mijn beeld. Die gaan van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn tegen een hoge prijs en dat vaak in een ongure omgeving van stations. Ga maar eens een avondje naar Living room met het openbaar vervoer, het zal je niet lukken. Hoewel ik de keuze van BS afzichtelijk vind, begrijp ik zijn praktisch nut. Ook zie ik wel een overeenkomst van de autokeuze van BS met zijn dameskeuze in de club. Tja dat kun je zelf bedenken wat ik daarmee bedoel, maar ik ben absoluut zeker dat zijn dames keuze vele malen beter/praktischer zijn dan de mijne. Ik bak er werkelijk helemaal niets van de laatste tijd.
Groet, Foots
P.S. Badslippers, op dit moment wil iedereen in NL zijn 25 jaar oude MB diesel kwijt, die kosten nu geen drol sinds de overheid in NL de klassieker regeling heeft aangepast. Ik vind het wel iets hebben BS in een oude MB diesel, liefst met een hoedje op achter het stuur, dan zijn je achterliggers gewaarschuwd haha grapje. Trouwens weet dat je veel collega's hebt en die rijden dol graag in Saab, maar ik wil je niets aanpraten ik genoot van het rijtje wat je neer schreef. Voor mij net zo leuk als je dameskeuzes en de service die je graag hebt, echt waar.
P.S.2. Funske ik vind het werkelijk doodzonde wat je doet, Die Iq is een echt scheurijzer, zelfs leverbaar met 4 wielaandrijving. Het is een 4x4 kart voor op de openbare weg. Maar goed jij praat nog over wat je auto kost en niet wat hij opbrengt. Mijn 535D brengt dus geld op en als je naar Bels verhuisd kan je dat ook. Ook iets veiliger, want als je tegen een scooter of brommobiel aanrijd heb je al een deftig probleem en als Little Joe zijn leesbril niet op heeft en hem op je Iq parkeert dan is hij zo plat als een dubbeltje. Dus let op als je bij LR vlakbij bij de deur parkeert.
Piet Plezier
21 januari 2014, 16:32
Mijn mercedes ml 420 cdi.......
Als ik gewoon rijd 1: 8.....
als ik in Duitsland rijd 1: 3.2.....
foots
21 januari 2014, 16:40
Ik rijd hybrid en haal gemiddeld 1:20 vooral in de zomer en op de cruis rijden.
In de winter is het verbruik hoger
Tja en als je accu na een paar jaar op is wat kost een nieuwe accu en wat is die bak dan nog waard ? Ja ja ik ken de verhalen dat de accu net zo lang meegaat als de auto. De gemiddelde levensduur van en auto is 17 jaar momenteel. En hoe lang deed de accu het in je mobiele telefoon ? Ook 17 jaar zeker dacht het niet.
Wat als je een ongeluk krijgt en de carrosserie komt tegen de hoogspannings draden ? Of wat doet je als hij in de fik komt staan ? Blussen die 400 volt accu ? Is net iets heftiger als tegen de schrikdraad aanpissen zal ik maar zeggen, een harde variant van SM. En zorg dat je zeker geen dampen die daaruit komen inademt, want dan ben ben je voor de laatste keer in een club geweest en slaap je voor de rest van je leven buiten.
En als er geen rampen gebeuren, maar de overheids past vanwege het zoveelste tekort de motorvoertuigen belasting ophoog ? Ik vind het altijd zo jammer als ik vergelijkingen zie bij auto's op basis van 1 parameter. Daarentegen bij DVP kijk ik alleen naar het vacuum wat ze met hun mond kunnen bereiken, tja zo heb ik ook weer mijn gebrek.
Groet, Foots
P.S. leuke draad hier
hansdordt
21 januari 2014, 16:47
Op zomerbanden 4 liter per 100 km bij 90 km/u gemiddeld. Op winterbanden 4.7 liter. Gemiddeld verbruik 5.5 liter. Ik rij nooit harder dan 130. Honda Insight hybride 1.4l.
foots
21 januari 2014, 16:58
Volvo S60 2.4 D5 chip update gedaan naar 246 pk verbruik gemiddeld 1:16, Bij rustig rijden 1:22
Vrouw twingo 2013 verbruik gemiddeld 1:15 - Volvo is ruim 500 kilo zwaarder alleen me vrouw weegt bijna 200 KG pffffffffff
Tja je maakt je nickname helemaal waar.
Dat spekwijf eruit, scheelt niet alleen de kosten van die Twingo maar heb je al eens uitgerekend wat dat mens je heeft gekost aan directe kosten als eten, kleren en vakanties en verteer en wat indirect die Twingo, waar je alle winkelcentrum mee kan bezoeken en volladen en als je het leed nog erger wil maken geef je ze een navigatie en een bankkaart waar ze ongelimiteerd mee haar gang kan gaan en elke winkelcentrum leeg kan halen voor tenten die nog enigzins om die 200 kilo passen.
Nee lees dan nog 1 keer de bijsluiter of "de leus" die ik als handtekening bij mijn nick heb staan en ik geef je gratis en voor niets mijn advies zonder dat ik je ken of ooit maar gezien heb, dumpen die hap en zo snel mogelijk die 2 bakken inruilen en de dikste bak kopen die je kan vinden en ga elke week als je goesting hebt naar een club en huur elke keer de dame die je graag wil hebben, echt veel en veel goedkoper.
Er is ook een engelse spreuk die dit kort maar krachtig samenvat:
"If it fucks, flies or floats, rent it"
Groet, Foots
KevinK
21 januari 2014, 17:10
Zakelijk een BMW 640d Grand Coupe, met een rustige rijstijl tot 140 km/h is 8,8 liter op de 100 km. haalbaar. Maar de Volvo C30 1.6d van mijn dochter, die spant de kroon. Daar heb ik eens 4,8 l op de 100 gehaald, maar dan wel maar 100 km/h max. Die gebruik ik ook weleens om naar een club te gaan.
Realiseer je je wel welk gerucht je in de wereld zet als bekenden van je dochter die auto bij een club zouden zien staan?
KevinK
21 januari 2014, 17:11
Tja en als je accu na een paar jaar op is wat kost een nieuwe accu en wat is die bak dan nog waard ? Ja ja ik ken de verhalen dat de accu net zo lang meegaat als de auto. De gemiddelde levensduur van en auto is 17 jaar momenteel. En hoe lang deed de accu het in je mobiele telefoon ? Ook 17 jaar zeker dacht het niet.
Wat als je een ongeluk krijgt en de carrosserie komt tegen de hoogspannings draden ? Of wat doet je als hij in de fik komt staan ? Blussen die 400 volt accu ? Is net iets heftiger als tegen de schrikdraad aanpissen zal ik maar zeggen, een harde variant van SM. En zorg dat je zeker geen dampen die daaruit komen inademt, want dan ben ben je voor de laatste keer in een club geweest en slaap je voor de rest van je leven buiten.
En als er geen rampen gebeuren, maar de overheids past vanwege het zoveelste tekort de motorvoertuigen belasting ophoog ? Ik vind het altijd zo jammer als ik vergelijkingen zie bij auto's op basis van 1 parameter. Daarentegen bij DVP kijk ik alleen naar het vacuum wat ze met hun mond kunnen bereiken, tja zo heb ik ook weer mijn gebrek.
Groet, Foots
P.S. leuke draad hier
De ADAC heeft dit vast wel eens getest.
Bosco
21 januari 2014, 17:32
Leuk om het rijtje voertuigen eens terug te halen....
Brommers
Zundapp supersport 70 cc, CS 50, CS 80 en CS 125 waaierkop. Yamaha FS1 en FSE. Puch maxi.
Motoren
Honda XL 500, VFR 800i, 900 RR, 600 RR, 1000 RR, Kawasaki crosser 125 cc, Yamaha R1 en MT-01, Triumph Rocket 111.
Twijfel tussen de Yamaha Hayabusa en de Suzuki ZZR 1400 om die erbij te nemen.
Auto's
Ford Taunus 2.0L, Ford Granada 2.8 Ghia, Opel Senator 2.8, BMW 3.0, 318i, 320i, 520i 525i, Hyyundai 100, 200, Volvo 850i, Renauld Clio.
Volgende koekblik twijfel ik tussen de nieuwe Renauld Clio en de Citroën DS3.
Dat was het ongeveer wel, zover ik mij kan herinneren. Ik gaat wat de auto betreft ook voor zuiniger!!!
de duisburg spesjalist
21 januari 2014, 17:47
Leuk om het rijtje voertuigen eens terug te halen....
Brommers
Zundapp supersport 70 cc, CS 50, CS 80 en CS 125 waaierkop. Yamaha FS1 en FSE. Puch maxi.
Motoren
Honda XL 500, VFR 800i, 900 RR, 600 RR, 1000 RR, Kawasaki crosser 125 cc, Yamaha R1 en MT-01, Triumph Rocket 111.
Twijfel tussen de Yamaha Hayabusa en de Suzuki ZZR 1400 om die erbij te nemen.
Auto's
Ford Taunus 2.0L, Ford Granada 2.8 Ghia, Opel Senator 2.8, BMW 3.0, 318i, 320i, 520i 525i, Hyyundai 100, 200, Volvo 850i, Renauld Clio.
Volgende koekblik twijfel ik tussen de nieuwe Renauld Clio en de Citroën DS3.
Dat was het ongeveer wel, zover ik mij kan herinneren. Ik gaat wat de auto betreft ook voor zuiniger!!! dan zou ik zeggen neem de ds3 diesel de enige 4 cilinder die 1 op 25 loop en een kennis van mijn redt dat egt
aamu
21 januari 2014, 17:48
Zo gedetailleerd heb ik het allemaal niet bijgehouden. Maar er zijn nog wel een paar getallen die ik zo kan produceren uit de losse pols.
Eerste gemotoriseerde voertuig: Honda SS50 (later met 72 cc en 85cc) – 1 op 40 om te beginnen, wat toch wel 1 op 25 werd met een 12/43 vertanding met 85 cc en 50 cc kop.
Dan over op de Auto's:
Ford Sierra 2L met carburateur uit 1987. 1 op 10.
Golf TDI 1.9L
Woon-werk 1 op 13.
Vakantie meting: 6600 km, 125 km/h gemiddeld verbruik 1 op 16,5
Renault 1.6 op gas (lease auto).
Gemiddeld kwam ik uit op een 1 op 8 of zo. 3 x per week bij de pomp, niet fijn.
In de tijd dat het niet op kon en er nog een IceSave bestond:
BMW 24 kleppertje (2 per cilinder)
- Best gehaald verbruik 1 op 8
- Gemiddeld verbruik 1 op 6.5 (per 700 km even 110 liter bijtanken).
- Verbruik bij 300 km/h 1 op 2
- Glimlach bij 200km/h naar 3e versnelling terugschakelen: van oor tot oor :biggrin:
Huidig autootje – Duitse 3L V6
- Benzine kosten 2012/2013 – 6430 Euro ex BTW
- KM stand Januari 2012 – 157000
- KM stand December 2013 - 214000
- 6430 / 57000 = 0.11 Euro per km bruto.
- 0.0528 Euro per km netto (op basis van 48%)
Gemiddelde benzine prijs 2012 was 1.652 Euro (op basis van http://www.cijfernieuws.nl/benzineprijzen/). Economisch rijdt de huidige auto dus 1.652/0.0528 = 1 op 31 :betrunken:
Laatst met de Ford Ka (1.3) van mijn oma heen en weer naar Panthera: 1 op 15.
Mr Pussy
21 januari 2014, 17:48
Realiseer je je wel welk gerucht je in de wereld zet als bekenden van je dochter die auto bij een club zouden zien staan?
Hahaha, geniaal! :biggrin:
aamu
21 januari 2014, 17:52
Laatst met de Ford Ka (1.3) van mijn oma heen en weer naar Panthera: 1 op 15.
Er schijnt een hele markt voor GILFs te zijn toch ? :P
MichelJ
21 januari 2014, 18:23
dan zou ik zeggen neem de ds3 diesel de enige 4 cilinder die 1 op 25 loop en een kennis van mijn redt dat egt
Een Golf Blue Motion is nog net wat zuiniger met 20 paardenkrachten meer:
• gemiddeld verbruik (fabrieksopgave) : 3,2 liter/100km
http://www.hybrideauto.eu/volkswagen/golf-bluemotion.html
funske
21 januari 2014, 18:33
P.S.2. Funske ik vind het werkelijk doodzonde wat je doet, Die Iq is een echt scheurijzer, zelfs leverbaar met 4 wielaandrijving. Het is een 4x4 kart voor op de openbare weg. Maar goed jij praat nog over wat je auto kost en niet wat hij opbrengt. Mijn 535D brengt dus geld op en als je naar Bels verhuisd kan je dat ook. Ook iets veiliger, want als je tegen een scooter of brommobiel aanrijd heb je al een deftig probleem en als Little Joe zijn leesbril niet op heeft en hem op je Iq parkeert dan is hij zo plat als een dubbeltje. Dus let op als je bij LR vlakbij bij de deur parkeert.
Bij aanschaf 4 jaar geleden had deze benzineauto de minste CO2 uitstoot in die prijsklasse. De rij-eigenschappen vond ik ook uitstekend dus de keus was snel gemaakt. Daarnaast heeft hij maar liefst 9 airbags en kreeg het maximale aantal sterren (5) in de Euro NCAP crashtest. Ik heb geen auto nodig voor mijn werk. Ik vind het heerlijk om relaxed en wat milieuvriendelijker te rijden. Ik reed meestal zo'n 5-7000 km per jaar dus zo'n belastingvrije auto paste mij wel (sinds 1 januari mag ik echter ook weer belasting betalen). Maar na de ontdekking van saunaclubs rij ik wel 10-12.000 km per jaar. Ja, saunaclubs bezoeken is niet echt milieuvriendelijk, maar wat ik doe probeer ik meestal wel zo milieuvriendelijk mogelijk te doen.
foots
21 januari 2014, 18:42
De ADAC heeft dit vast wel eens getest.
Nee de TUV heeft dat gedaan, maar rapporteert dit alleen naar de opdrachtgevers en laat de opdrachtgever nu net geen belang hebben om de risico's en gevaren aan de grote klok te hangen.
Zelf heb ik geen enkel belang, ik verkoop geen auto, maar trek het gerust even na. Trouwens zolang je zelf onder hoogspanning staat terwijl je in de auto zit is er niets aan de hand, pas zodra je uitstapt en met je voet de aarde raakt hangt het maar net van af welke schoenen je aanhebt. Heb je veiligheidsschoenen aan dan krijg je daar toch spijt van.
Ook dat kun je bij TUV laten testen.
Groet Foots
Sphinx
21 januari 2014, 19:34
De Sud en de Mini liepen allebei hetzelfde: 1 op 15. De Mini deed dat met een ongeblazen 1600cc motor, de Sud met een 1400 cc turbo-blokje dat volgens de reclames met gemak op 1 op 18 zou kunnen. Daar moest deze racebeer bij de aanschaf al hartelijk om lachen, zeker toen bleek dat die 135pk's er een scheurijzer van jewelste van maakten. De zuinigste auto waarmee ik ooit een club heb bezocht was Silent Assassin, een VW Scirocco met een ronduit lompe 2 liter Diesel motor die er 170 pk uitperstte, maar op die ene zuinigheidsrit van thuis uit naar Bernds is me wel gelukt er 1 op 22 mee te rijden. Op vakantie de week daarna bleek die auto uiterst lomp rijgedrag met ongegeneerd meevlammen op links toch met 1100 km op één tank te belonen. Wat de volgende racebeermobiel verbruikt? No se, senõr, ik laat het u weten als ik er een club mee bezocht heb.
Johnny Bravo
21 januari 2014, 19:52
Ben jij een broertje van Knabbel?
funske
21 januari 2014, 20:16
Ben jij een broertje van Knabbel?
Voor zover ik weet niet.
Jansen
21 januari 2014, 20:17
Ik rijdt meestal met een Duitse auto van de zaak dus wat verbruik is houd ik niet bij, weet wel dat ik meerdere malen per week moet tanken.
Bij dat tanken moet Big30 meteen wat boodschappen doen die vaak meerijdt.
Ik ga niet invullen met welke auto's ik rijd omdat ik dan meteen mijn echte naam hier ook bij kan invullen.:biggrin:
Maar ik ben wel een echte autoliefhebber van Amerikaanse,Italiaanse en Duitse auto,s.
Badslippers
21 januari 2014, 23:14
Bij dat tanken moet Big30 meteen wat boodschappen doen die vaak meerijdt.
Ik ga niet invullen met welke auto's ik rijd omdat ik dan meteen mijn echte naam hier ook bij kan invullen.
Ha ha ha Jansen toch, dan had je beter niet kunnen vermelden dat Big30 de hele tijd met je mee rijdt want alleen al dat gegeven is voor je omgeving genoeg om je te ontmaskeren als fervent h**renloper ! ! !
Bluebear
21 januari 2014, 23:26
Ha ha ha Jansen toch, dan had je beter niet kunnen vermelden dat Big30 de hele tijd met je mee rijdt want alleen al dat gegeven is voor je omgeving genoeg om je te ontmaskeren als fervent h**renloper ! ! !
Zwaar foute analyse, Badslippers. Er is mij persoonlijk ooit in mijn oren gefluisterd dat Big30 juist de ideale dekmantel is en ik kon dit alleen maar beamen. :tongue: :biggrin:
6347
Sjeufke
21 januari 2014, 23:27
Ik ga ook niet meedelen in wat voor auto ik rijd. Ik heb een SUV....je weet wel zo'n benzine slurper met grote brede banden waar lekkere wijven op geilen (alleen merk ik er weinig van) en een boodschappen auto (BW) waar geen lekkere wijven op geilen (en ook daar merk ik weinig van).
De eerste rijdt 1 op 8 (LPG) en de andere 1 op 15.
Om moverende redenen ben ik meestal met het BW.
Enig probleem dat ik met het BW heb, is dat er geen winterbanden onder liggen. Gelukkig zitten de weersomstandigheden mee.....
Hunziker
21 januari 2014, 23:42
Brandstofverbruik
Het is doorgaans een tegenstrijdigheid als je leest/hoort dat veel ouderen een hoge zit willen. Na drie jaar hoor je ze klagen dat de hogere SUV meer verbruikt dan men had verwacht. Een hogere zit, hogere wegligging = meer weerstand = meer brandstof verbruik. Liever lager bij de weg, dit bevordert niet alleen lagere weerstand maar de auto heeft ook een veel betere wegligging (en helemaal met wind).
Daarnaast kan je wel een in een kleine compacte autorijden die 1:28 rijdt. Het lagere gewicht komt doorgaans tot stand door dat je nauwelijks kan spreken van een degelijke (zware) kooiconstructie.
Een simpele en minder veilige kooiconstructie =minder brandstof verbruik maar wel elke afgelegde kilometer met minder veiligheid. En ja een ander kan het je aandoen. Een besparing die je pas merkt als het leed is geschied . Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt niets te vertellen.
Genoeg auto's gereden, bijna alle merken wel. Maar Duitse en Scandinavische auto's blijven er met kop en schouders bovenuit steken. In de fabriek in Gent geweest waar een half open Volvo stond opgesteld. De veiligheidsstangen in de deur waren zo dik als mijn onderarmen. Dat zie je bij veel auto's niet. Een Volvo stortte in Zweedse bergen naar beneden en belandde op zijn dak. Veel auto's zouden deze klap niet hebben weerstaan. De betreffende familie heeft het overleefd dankzij de goede dakconstructie. Vraag de ADAC/ANWB of de verkeerspolitie maar eens welke auto's mensen hebben behoed voor de dood bij ongelukken. Dat zijn maar een paar auto's die je keer op keer weer hoort.
Liever betrouwbaar en veilig dan 1:30 rijden om nog maar niet te spreken over die complete hybride waanzin. Voor een hybride auto wordt ontzettend veel energie gebruikt bij de fabricatie. Hoezo zuinig rijden als er vooraf al zoveel meer energie is verbruikt. Het windmodel scenario (De productie van een windmolen, vooral de bladen, kost 15 jaar aan energie). De accu’s van een hybride wordt een ramp als deze vervuilende accu’s gerecycled moeten worden. Daarnaast is het verbruik van elektriciteit en dan weer benzine funest op langere termijn voor de auto met hogere afwijkingen in het verbruik tot gevolg. Nee, stroomauto’s (=kolencentrale auto's) complete onzin. Waterstof daar zie ik meer in. Overigens treinen het verbruik per reiziger bij De Thalys: 1 liter per 50 km en bij een NS dubbeldekker met vier wagons 1 liter per 158 km per reiziger (beide met minimaal 372 passagiers in de trein). Nachttreinen verbruiken dus doorgaans veel meer dan de auto.
Doorgaans rijd ik wel 1:16 en op de snelweg zonder airco etc. 1:18. Let wel met een dubbele turbo en brede banden. Dit heb je deels ook zelf als gebruiker in de hand. Wat je zelf kan doen is altijd zorg dragen voor: een zuiver/schone luchtfilter (filterbak reinigen), schone olie en oliefilter, het juiste oliepeil, de juiste bandenspanning en goede bougies (meer pks betere ontsteking/verbranding). Daarnaast een glad (waxpanzer) oppervlakte van de auto, dit alles scheelt. Overigens expres altijd minder toeren maken, snel opschakelen dus altijd onder de 3000 blijven is funest voor de motor, deze vervuild veel eerder en kan zelfs met blijvende motorschade tot gevolg hebben.
Gewicht is hier de allerbelangrijkste component voor deze besparing (licht en toch super sterk, sterker dan staal). Iets waar veel merken nog ver bij achterblijven omdat zij de knowhow (nog niet) niet in huis hebben.
Ik betaal liever iets meer per gereden kilometer voor veiligheid (en betrouwbaarheid). En ja iedere dag gaat de inhoud van 40 olietankers er doorheen op de aarde....dus ja waar hebben wij het over. 1000 Boeings 747..vliegen (met een verbruik van 3,47 liter per seconde per motor bij het opstijgen) er iedere dag weer en dan de rest nog ;-)
Badslippers
21 januari 2014, 23:44
[B]Zwaar foute analyse, Badslippers. Er is mij persoonlijk ooit in mijn oren gefluisterd dat Big30 juist de ideale dekmantel is en ik kon dit alleen maar beamen.
Niks foute analyse. Dekmantel ? ? ? Dekhengst zul je bedoelen. Iedereen die B30 in zijn auto heeft zitten is bij voorkeur aangeschoten wild en verdacht ! ! !
nieuwkomertje
22 januari 2014, 00:56
Mijn 1e brommer een Honda MT 5 liep 1 op 33,0 over 13.850 km in 1 jaar
Mijn 2e brommer een Aprilia AF 1 replica liep 1 op 30,36 over 13.156 km in 1 jaar
Mijn motor een Honda Fireblade uit 1992 ,(een heerlijk ding) liep 1 op 15,4 over 54.824 km in 9 jaar tijd
Mijn andere motor, een Suzuki hayabusa uit 1999 liep 1 op 12,69 over 6915 km.
nieuwkomertje
22 januari 2014, 01:08
Ja, ik heb iets met motorische mobiliteit cijfertjes ......
Ik heb zoveel bijgehouden............
Let op, sinds ik al op mijn 14e in de weer was met tomosjes en Puch brommertjes, heb ik altijd al alle kosten, brandstof en km,s
bijgehouden, later ook met de officiële brommers, al mijn auto,s , alle motorfietsen , en zelfs ook voor alle leen en lease voertuigen en ook globaal de km,s die ik altijd in de auto,s van mijn ouders en vrienden reed...........
Daarom kan ik u nu ook vertellen hoeveel mobiliteits gemotoriseerde km,s ik in mijn hele leventje gereden heb.
Nogmaals van mijn 1e brommer tm mijn laatste auto en motor nu...........heb ik in totaal........
...............416.472 km,s afgelegd..".................
Ha, is dat geen puik meetwerk.....!!...................(heb ik nu een vrijkaartje gewonnen ?)
Admin
22 januari 2014, 01:10
Genoeg auto's gereden, bijna alle merken wel. Maar Duitse en Scandinavische auto's blijven er met kop en schouders bovenuit steken. In de fabriek in Gent geweest waar een half open Volvo stond opgesteld. De veiligheidsstangen in de deur waren zo dik als mijn onderarmen.
Lang geleden kon je nog wel stellen dat Volvo's (en Saabs) relatief veilig waren. Inzichten over energie absorptie bij een botsing en hoe je een stijve kooi en een effectieve kreukelzonde moet ontwerpen zijn aan verandering onderhevig. Zie dit filmpje, waar een klein renaultje veel veiliger blijkt te zijn dan een vette en zware Volvo 940. Is natuurlijk een oud model maar gaat meer om de illustratie dat er meer speelt dan massa van de auto.
Tuurlijk mag je voor veiligheid niet op 1 test afgaan maar denk dat Volvo nu te veel teert op een imago uit het verleden dan dat ze nu daadwerkelijk echt veel veiliger zijn. De V70 stond bijvoorbeeld bekend om zijn zwakke kooi constructie en dat was bepaald niet de enige Volvo waar dit voor gold. Volvo scoort overigens over de hele linie nog steeds goed bij crashtesten, maar is zeker niet het enige veilige merk.
http://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs#t=59
nieuwkomertje
22 januari 2014, 01:17
Ps. Met de bovenstaande overweldigende fantastische info, moet ik natuurlijk ook meteen de kans aangrijpen om mezelf hier te promoten.
Ik ben nog beschikbaar om 2 dagen per week als administrateur / boekhouder / calculator / accountant freelance op lokatie te kunnen werken....
Hunziker
22 januari 2014, 01:49
....waar een klein renaultje veel veiliger blijkt te zijn..
The Fifth Gear, persoonlijk vind ik het een vreemd brits programma, waar de mening van de presentator meer geldt dan de harde feiten...zal wel brits ;-) zijn, top gear heeft ook die trekjes, overigens wel ietsjes minder.
Helaas heb ik met het merk Renault zoveel elektronische gedoe gezien en gehoord. Elektronisch zijn het echt misbaksels. De rijverlichting reageert intenser als je aan je elektrische raambediening even zit (leuk als je moet seinen), Dashboardverlichting die uitvalt (handig bij een nachtelijke traject controle), Boordcomputers die uitvallen, toeters die niet meer werken en het wisselen van lampjes is een drama (via de wielkasten en dat moet je s winters eens proberen. Hoe verzinnen ze het. Plaatwerk blijkt soms gewoon ordinair plastic te zijn. Er tegenaan leunen en het deukt in en uit. De voorruiten zo super dun gelaagd glas (van slechte kwaliteit), dit weten de glasreparatiecenters ook...Franse auto's zijn goede klanten. Geen Franse bak..die mogen ze houden. Dat de Franse auto industrie het zwaar heeft, ik zeg: "Si belle!" :biggrin:
Jan_Wandelaar
22 januari 2014, 03:11
Willen de eigenaars van plug-in hybrides en andere aan stofzuigers gerelateerde vervoermiddelen even zo eerlijk zijn om ook de hoeveelheid zwavelhoudende bruinkool per kilometer te vermelden die het kost om de accu via het stopcontact op te laden.
Even het gas van een Duitse V8 intrappen om 500+ paarden los te laten op het asfalt, en al je frustraties/zorgen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Stukken goedkoper dan een therapeut, en tevens een goed voorbeeld van het nuttige met het aangename verenigen.
Knap van die Duitsers dat zo'n V8 bij 100km/h op de cruise-control toch gewoon 1:12 loopt. Maar ja, daar heb je zo'n ding niet voor. Ook al wil je er 'normaal' mee rijden: het 'AMG' of 'M' knopje blijft lonken.
Toch gaat de volgende waarschijnlijk een hybride worden: een BMW i8. Zit ten minste nog onder de 5 seconden op de 100.
J.W.
krukar
22 januari 2014, 07:58
Blijf lekker trouw aan Japanse/Koreaanse bakken. Heb er nu 4 gereden en nooit problemen gehad, nog nooit stil gestaan, nog nooit hoge APK kosten.
Mensen om mij heen met Franse of Italiaanse gammelbakken en tegenwoordig zelfs de Duitse bakken, met name slopel, hoor ik alleen maar problemen.
De Koreaan die ik nu rijdt doet 1 op 9 gemiddeld maar daar krijg je dan wel 105pk voor terug op 850kg auto, rap zat, alleen de v8's die hier boven genoemd worden trekken 'm eruit.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Nibor76
22 januari 2014, 08:48
Ja, ik heb iets met motorische mobiliteit cijfertjes ......
Ik heb zoveel bijgehouden............
Let op, sinds ik al op mijn 14e in de weer was met tomosjes en Puch brommertjes, heb ik altijd al alle kosten, brandstof en km,s
bijgehouden
Tja had in die tijd maar de meisjes bijgehouden. Dan had je kunnen olie peilen bij het brommers kieken in 't fietsenhok :D
Verstuurd met tapatalk
Admin
22 januari 2014, 16:10
Over betrouwbaarheid van auto's gesproken en de misvatting dat Duitse Auto's zo betrouwbaar zouden zijn!
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3292622/2012/07/27/Range-Rover-minst-betrouwbaar-Honda-het-meest.dhtml
Het automerk Land Rover/Range Rover scoort slecht als het gaat om betrouwbaarheid. Dat blijkt uit onderzoek van een autoverzekeraar en het magazine What Car? onder meer dan 50.000 auto's die tussen drie en acht jaar oud zijn. In de lijst van meest betrouwbare auto's overheersen voornamelijk Aziatische merken, met Honda op één.
Honda staat al zeven jaar op rij op nummer één bij de jaarlijkse test van het blad. Ook opvallend is dat de Duitse topmerken het er behoorlijk bekaaid vanaf brengen. Volkswagen zit nog in de middenmoot, maar BMW, Audi en Mercedes bungelen onderaan. Van de Franse merken behaalt Renault een magere score.
Lijst met meest betrouwbare auto's:
1) Honda
2) Toyota
3) Lexus
4) Suzuki
5) Subaru
6) Hyundai
7) Mazda
8) Mitsubishi
9) Chevrolet
10) Nissan
11) KIA
12) Ford
13) Skoda
14) Citroën
15) Peugeot
16) Daewoo
17) Smart
18) Mini
19) Fiat
20) Seat
21) Volkwagen
22) Volvo
23) Porsche
24) Opel
25) BMW
26) Audi
27) Rover
28) Jaguar
29) Mercedes
30) MG
31) Saab
32) Chrysler
33) Renault
34) Jeep
35) Alfa Romeo
36) Land Rover
37) Range Rover
Alleen in door Duitse instanties als ADAC, DEKRA en TÜV gemanipuleerde statistieken scoren Duitse auto's hoog. Maar inmiddels is wel duidelijk dat we daar weinig tot geen waarde aan moeten hechten.
Mis je de DACIA in de lijst, gemaakt met betrouwbare Renault Technologie? Zie:
Het betrouwbaarste Automerk is Dacia!
http://www.autoblog.nl/en-het-betrouwbaarste-automerk-is-dacia
Opstekertje voor het Roemeense merk met Franse roots dat ons vorige week nog zachtjes liet huilen toen de Lodgy op ons netvlies werd geprojecteerd.
Maar over die MPV gaat het nu even niet. Er is namelijk een grootschalig onderzoek geweest door consumentenorganisaties. En de meerderheid van 30.000 ondervraagden uit België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal gaven aan dat kiloknaller-in-autovorm Dacia het meest betrouwbaar is. Beproefde Renault-techniek in een nieuw jasje stoppen en veur weinig aanbieden werkt dus prima. Qua tevreden klanten.
MichelJ
22 januari 2014, 17:03
Het is belangrijker om te weten hoe betrouwbaar zo'n onderzoekje is.
Volgens een ander overzicht is Dacia/Renault één groot drama:
Top Tien - Overzicht auto's met de meeste gebreken, ingedeeld naar bouwjaar
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/117101-minst-degelijke-meest-degelijke-autos-2013.html
No.
tot 3 jaar
tot 5 jaar
tot 7 jaar
tot 9 jaar
tot 11 jaar
1
Dacia Logan
Dacia Logan
Chrysler PT
Chrysler PT
Fiat Bravo*
2
Fiat Doblo
Renault Kangoo
Fiat Stilo
Fiat Stilo
Ford Galaxy
3
Daihatsu Sirion
Renault Laguna
Mercedes M
Renault Laguna
Ford Ka
4
Fiat Panda
Fiat Doblo
Renault Kangoo
Renault Kangoo
Renault Kangoo
5
Citroen C4
Renault Megane
Renault Laguna
Alfa Romeo 147
Renault Laguna
6
Kia Sorento
Peugeot 407
Fiat Doblo
VW Sharan
VW Sharan
7
Chevrolet Matiz
Peugeot 307
Alfa Romeo 156
Ford Galaxy
Chrysler PT
8
Chevrolet Aveo
Fiat Panda
Renault Clio
Mercedes M
Alfa Romeo 156
9
Renault Kangoo
Citroen C4
Peugeot 307
Renault Clio
Alfa Romeo 147
10
Dacia Sandero
Seat Ibiza*
Alfa Romeo 147
Fiat Doblo
Mercedes M
10
Citroen C2
Citroen
Beter voor Duitse degelijkheid kiezen! Of in tenminste voor een Jap. Frans en Italiaans is één brok ellende :cool:
Top Tien - Overzicht auto's met de minste gebreken, ingedeeld naar bouwjaar
No.
tot 3 jaar
tot 5 jaar
tot 7 jaar
tot 9 jaar
tot 11 jaar
1
VW Polo
Toyota prius
Porsche 911
Porsche 911
Prsche 911
2
Mazda 3
Mazda 2
Toyota Corolla Verso
Toyota Avensis
Totota RAV4
3
Audi Q5
Toyota Auris
Toyota Prius
Honda Jazz
Mercedes SLK
4
Toyota Avensis
Smart Fortwo
Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota Corolla
5
VW Golf Plus
Toyota Corolla Verso
Toyota Avensis
Subaru Forester
Toyota Yaris
6
Mazda 2
Mercedes C-Klasse
Mazda 2
Toyota Corolla
Toyota Avensis
7
Toyota Prius
Porsche Boxter*
Ford Fusion
Mazda MX-5
Mazda MX-5
8
Toyota Yaris
Porsche Cayenne
VW Golf Plus
Mazda 2
Suzuki Jimny
9
Toyota IQ
Porsche 911
Subaru Forester
Ford Fusion
VW Golf
10
Opel Agila
Ford Fusion
Toyota Corolla
VW Golf
Audi A2
10
VW Golf Plus
Toyota Yaris
Admin
22 januari 2014, 17:14
Alleen in door Duitse instanties als ADAC, DEKRA en TÜV gemanipuleerde statistieken scoren Duitse auto's hoog. Maar inmiddels is wel duidelijk dat we daar weinig tot geen waarde aan moeten hechten.
Het is belangrijker om te weten hoe betrouwbaar zo'n onderzoekje is.
Je illustreert heel goed waar het omgaat namelijk dat we onderzoeken die gemanipuleerd zijn niet meer kunnen vertrouwen, de cijfers die jij noemt betreft gemanipuleerde TÜV data.
De Duitse TÜV (Technischer Überwachungs Verein) kunt u in grote lijnen vergelijken met de Nederlandse APK (Algemene Periodieke Autokeuring). Jaarlijks publiceert de TÜV een overzicht van de auto's / merken / modellen met de minste en de meeste mankementen. Voor u als consument zegt dit meer over de bouwkwaliteit van een auto dan een tevredenheidsonderzoek.
Als laatste -binnen dit artikel- vindt u een overzicht van de meest geconstateerde mankementen, waar u mogelijk als potentiële autokoper van een tweede-hands auto uw voordeel mee kunt doen.
De Auto - Emotie of Ratio
Het kopen van een auto is voor veel particulieren misschien eerder een emotionele dan een rationele keuze. Zo staat een Alfa Romeo 156 met een leeftijd tot 7 jaar binnen de ranking van de TÜV bijvoorbeeld op plaats 101 waar het de geconstateerde mankementen betreft, daar waar een Alfa uit 2005 binnen het tevredenheidsonderzoek in Nederland een verdienstelijke 31ste plaats voor zich opeiste.
Onderzoek verricht door Duitse instanties dienen we niet meer serieus te nemen. Op voorhand weet je dat Duitse Auto's dan goed scoren en Franse en Italiaanse Auto's slecht.
Japanners op kop, Duitsers achterop
Dat Japanse auto’s betrouwbaar zijn, is meer dan een legende. Bijna alle Japanse merken eindigen systematisch in de topvijf van betrouwbaarheidsonderzoeken. Alleen Nissan loopt lichtjes achter. Duitse constructeurs lijken dan weer een overdreven goede reputatie te genieten. De Britse Reliability Index wijst op een matige betrouwbaarheid bij Mercedes, Audi en Porsche.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140115_031
krukar
22 januari 2014, 19:13
Over betrouwbaarheid van auto's gesproken en de misvatting dat Duitse Auto's zo betrouwbaar zouden zijn!
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/article/detail/3292622/2012/07/27/Range-Rover-minst-betrouwbaar-Honda-het-meest.dhtml
8 Japanse merken, 1 Koreaans en 1 Amerikaans in de top 10... Dat staaft wel met wat ik in de praktijk ervaar.
Citroën zou overigens een leuk merk zijn als ze hun afgrijselijke "design" eens overboord zouden gooien en fatsoenlijk uitziende auto's zouden gaan maken. Technisch zijn dat niet heel slechte auto's en een heel stuk beter dan de prutbakken van die andere Franse merken. (Met name Renault is drama, heb nog nooit gehoord dat iemand een Renault rijd en er niet één of ander wazig elektronisch probleem mee heeft gehad).
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jan_Wandelaar
22 januari 2014, 20:37
De nieuwste technologie verschijnt altijd het eerst bij de Duitse topmerken, met uitzondering van de technologie om een auto met een stofzuigermotor uit te rusten. Daarin was Toyota de eerste, maar dat terzijde.
Nadeel van het hebben van die nieuwste technologie is dat er grote kans is op 'kinderziektes'. Hoe ouder de technologie, des te meer kinderziektes er opgelost zijn. Laten we als voorbeeld even Volkswagen AG nemen:
De nieuwste technologie van Volkswagen AG verschijnt als eerste bij hun topmerken Audi (immers: voorsprong door techniek) en Porsche. Wanneer die technologie ruim een jaar oud is zal deze geïntroduceerd worden in de nieuwe Volkswagen modellen. Weer een half jaar later komt die technologie in de nieuwe Seat modellen. Vervolgens weer ruim een jaar later verschijnt die techniek in de nieuwe Skoda modellen.
Gedurende al die jaren worden er steeds meer kinderziektes gevonden en opgelost. Wanneer die technologie na 3 jaar op een Skoda beschikbaar is zal de storingsgevoeligheid drastisch zijn afgenomen. Wanneer we het lijstje er weer even bij pakken blijkt dit ook te kloppen:
(...)
13) Skoda
(...)
20) Seat
21) Volkwagen
(...)
23) Porsche
(...)
26) Audi
Het merk waarop een nieuwe technologie als laatste word toegepast is in de praktijk inderdaad het meest betrouwbaar.
Verder zul je een bestuurder van een Audi NOOIT vol trots horen zeggen dat z'n koplampen lijken op die van een KIA. Andersom is wel het geval, en om die reden dan ook speciaal zo gedaan door KIA. Dus wat betreft de rangorde in automobielland is er niets veranderd. Wanneer je BMW/Porsche/Mercedes/Audi met pech op de vluchtstrook staat dan is dat altijd nog minder vernederend dan rondrijden in een Koreaan/Japanner!!!!!!
J.W.
sofaking
22 januari 2014, 20:57
Heeft dat nog zin om automerken als Duits, Japans of Frans te bestempelen ?
Laatst was er een reportage op TV over een Frans keurmerk, stijl "made in France".
Het mag toegekend worden aan producten waarvan minstens de helft van de onderdelen en diensten voor de fabricage in Frankrijk geproduceerd worden.
Er was één automodel dat in aanmerking kwam voor dit label : De Toyota Yaris die in Valenciennes geassembleerd wordt.
Geen enkel Frans automodel voldeed aan de vereiste.
Admin
22 januari 2014, 22:39
Goed vraag. Wat maakt dat een auto nog een typische VW, Renault, Alfa etc. is ... . Het design ik bedoel dan de vormgeving is misschien nog wel het meest merk eigene.
Vroeger was het wel duidelijk, je zag het aan het design, vaak typische techniek van een bepaald merk, onderdelen en ga zo maar door. Franse auto's werden in Frankrijk gemaakt in Franse Fabrieken met veelal Franse onderdelen. Nu ligt dat totaal anders, er zijn nog maar een paar grote zelfstandige merken, maar een paar grote toeleveranciers (zie Bosch etc), sommige auto's gebruiken hetzelfde platform.
Productie is world-wide, Japanners zitten bv. veel in Engeland, straks maakt BMW de mini in Born met door BWM ontwikkelde productie lijn een design van Mini onderdelen die over de hele wereld worden ingekocht. Is dat een Engelse, Duitse of Nederlandse auto? Ligt er ook maar net aan of je ergens produktie ruimte inhuurt op een flexibele lijn of als fabriek in het buitenland een lijn inricht en daar alles bepaalt en voorschrijft.
De X3 die in Klagenfurt werd gemaakt had een slechte reputatie, de eerste Volvo 240's uit Belgie ook.
Nibor76
22 januari 2014, 23:09
Goed vraag. Wat maakt dat een auto nog een typische VW, Renault, Alfa etc. is ... . Het design ik bedoel dan de vormgeving is misschien nog wel het meest merk eigene.
Zelfs dat niet.
Nederlandse auto ontwerpers.
renault - Laurens van den Acker
Porsche - Harm Lagaaij
Mercedes (trucks) - Bertrand Janssen
BMW - Adrian van Hooydonk
En dan zijn er nog heel veel Nederlandse deel ontwerpers in de automotive zoals wie ontwerpt het dashboard/interieur of de onderliggende techniek om bodypanelen te laten bewegen.
http://www.wistjedatje.com/index.php?weetje=20
En bijna elke boutje of schroefje in een auto is Hollands fabrikaat.
behalve bij Franse auto's want die rammelen altijd :biggrin:
Admin
22 januari 2014, 23:23
Zelfs dat niet.
Nederlandse auto ontwerpers.
Klopt als een bus. Dat het design door een team met inderdaad soms een Nederlander aan het hoofd is ontworpen is waar, maar juist de taak van zo'n designer is de merk typische karakteristieken te bewaren. Lagaaij was verantwoordelijk voor de Carrera GT als je die ziet denk je meteen dat is een Porsche niet kijk dat is nu typisch een Lagaaij design.
Hunziker
24 januari 2014, 17:48
FEIT: Duitse auto's (behalve Opel) zijn veel beter waarde vast als menig ander doorsnee auto :)
Duitse auto's worden meer gestolen, meer gecontroleerd door de politie, weegt mee bij steekproef aanhouding.
Aangehouden worden (zonder bekeuring, noch waarschuwing) omdat de politie jouw Duitse auto ook erg mooi en interessant vindt, is vaak wel een stuk minder :frown:
Het duurt geen 15 jaar meer en dan zijn er nog een paar fabrikanten waar alle auto's onder vallen in de wereld. Daimler (ooit met Ferrari?), VAG, GM (met Ford? o.a. ook Opel), Toyota (KIA, Nissan, Hyundai etc) en BMW (PSA o.a.). De fransen en italianen gaan het zelfstandig niet volhouden. Dat een merk als Ferrari met haar nettowinst Renaults overrulet, zegt al genoeg.
Laatst was er een reportage op TV over een Frans keurmerk, stijl "made in France".
Het mag toegekend worden aan producten waarvan minstens de helft van de onderdelen en diensten voor de fabricage in Frankrijk geproduceerd worden.
Er was één automodel dat in aanmerking kwam voor dit label : De Toyota Yaris die in Valenciennes geassembleerd wordt.
Geen enkel Frans automodel voldeed aan de vereiste.
PSA (Citroen en Peugeot) heeft het behoorlijk lastig in de markt en maakt verlies net als Opel, Ford Europa en Fiat. Overigens geen toeval m.b.t. : Top Tien - Overzicht auto's met de meeste gebreken, ingedeeld naar bouwjaar, zie de info van MichelJ: https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?36686-Brandstofverbruik-van-onze-automobielen&p=353454#post353454 Ik kom niet meer bij, zei toch dat Renault een "heerlijke" auto is.
De eerste die om zullen vallen in Europa of (verder) gaan fuseren met andere partijen zijn PSA, Opel en Fiat. Grote kans dat deze merken ook compleet zullen verdwijnen.
Power goes where the money is.
Kwartaalcijfers 2013:
•Daimler (Mercedes): € 4,58 mld euro nettowinst. Echter, door de verkoop van zijn belang in EADS (Airbus) zit hier een eenmalige bruto-baat van 3,2 mld euro bij.
•Toyota: € 4,26 mld (562,2 mld JPY) nettowinst (+94%)
•VAG: € 2,83 mld nettowinst
•Hyundai: € 1,7 mld (2,53 biljoen KRW) nettowinst
•BMW Group: € 1,4 mld nettowinst
•Audi: € 1,04 mld nettowinst*
•Ford: € 930 mln (1,23 mld USD) ; Ford Europa draaide voor belastingen € 263 mln (348 mln USD) verlies.
•Honda: € 929 mln nettowinst (122,5 mld JPY)
•GM: € 910 mln (1,2 mld USD) ; Opel Europa draaide € 83 mln (110 mln USD) verlies
•Kia: € 794 mln (1,18 biljoen KRW) nettowinst
•Porsche: € 650 mln operationele winst*
•Nissan: € 622 mln (82,02 mld JPY) nettowinst
•Chrysler-Fiat: € 217,5 mln nettowinst* ; Fiat Europa draaide € 98 mln verlies.
•Ferrari: € 58 miljoen euro nettowinst*
•Renault: € 48,5 mln nettowinst*
•PSA: € 213 mln nettoverlies*
* Cijfers op basis van halfjaarresultaten, gedeeld door twee.
bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/kwartaalcijfers-hoe-draaien-de-grote-autofabrikanten-60694
Dom
25 januari 2014, 13:45
Vraag blijft natuurlijk, ga je in een up of ander klein koekblik 400 kilometer afleggen.
Top 15 - Restwaarde Toppers
1 - Volkswagen up! (69,4%)
2 - Skoda Citigo/SEAT Mii (69,2%)
3 - Kia Picanto (69,1%)
4 - Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (68,9%)
5 - MINI (hatchback) (67,3%)
6 - Fiat 500 (67,0%)
7 - Citroën DS3 (65,1%)
8 - Ford Ka (64,2%)
9 - Nissan Juke (64,0%)
10 - Volkswagen Polo (63,8%)
11 - Honda Jazz (63,7%)
12 - Skoda Yeti (63,2%)
13 - Toyota Yaris (63,1%)
14 - Mazda CX-5 (62,9%)
15 - Audi Q3 (62,7%)
Top 15- Restwaarde Floppers
1 - Chrysler Grand Voyager (41,0%)
2 - Peugeot 4007 (42,1%)
3 - Citroën C-Crosser (42,2%)
4 - Jeep Compass (43,2%)
5 - Chevrolet Cruze (43,3%)
6 - Saab 9-5 (44,0%)
7 - Chrysler 300C (44,6%)
8 - Chevrolet Epica (44,9%)
9 - Land Rover Discovery (45,3%)
10 - Mercedes R-Klasse (45,7%)
11 - Jeep Grand Cherokee (46,0%)
12 - Renault (Grand) Espace (46,9%)
13 - Dodge Journey (47,3%)
14 - Peugeot 607 (47,7%)
15 - Jaguar XJ (49,9%)
En dan nog restwaardes, zijn geen verkoopprijzen deze liggen nog wel een stukkie lager.
Restwaarde percentages zijn gebaseerd op de Autotelex Verkoopwaarde; brandstof benzine, leeftijd van 36 maanden en een gemiddelde KM-stand. Modellen met (nog) geringe verkoopaantallen zijn niet meegenomen. Daar waar de leeftijd van 36 maanden nog niet is bereikt ten opzichte van de datum introductie is gebruik gemaakt van een toekomstige inschatting.
Jansen
26 januari 2014, 10:26
Waar staan dan bij de Toppers de BMW 1 serie 3 serie Audi A3 type en VW met Golf dit zijn over het algemeen betaalbare auto,s nieuw en hebben een zeer hoge restwaarde in verband met de vraag naar deze occasions.
Vraag en aanbod bepalen de restwaarde en de Skoda en Seat zijn op de wekelijkse veilingen niet te slijten aan de dealers of andere autohandel waaronder ook zelfs de export.
Alleen de Kia doet het goed samen met de Citroen C1 en de Peugeot 107 en de Toyota Aygo
Bij de Mini is een grote vraag naar de Countryman als Occasion dus die restwaarde ligt ook hoog.
Wat inruil betreft ligt deze bij bovengenoemde auto's toch vrij hoog en is de lease afschrijving ook minimaal zeker t.o.v. Skoda,Seat en Kia ?
Maar als dit een enquête is van ADAC of ANWB dan vergeet maar snel het lijstje van DOM omdat er geen enkele vereniging is die zo corrupt met cijfers omgaat. Zie de laatste schrijven in de autobladen in Duitsland met de manipulatie van cijfers ook bij stemmen !!
Het gaat om de werkelijkheid bij de lease en inruil en de merken die ik aangeef met type, daar werk ik zelf mee met in/verkoop.
Dom
26 januari 2014, 12:18
@jansen
De bron was Autotelex marktleider in motorvoertuigengegevens, van auto’s en motorfietsen tot bedrijfswagens, Of dit betrouwbare cijfers zijn ik weet het niet. Prijzen zullen naar mijn idee toch wel veranderen voor kleine auto's. Hier moet tegenwoordig ook weer wegenbelasting voor betaald worden.
foots
27 januari 2014, 20:01
Misschien ben ik een beetje DOM maar eerlijk gezegd denk ik dat je piemeltje meer kost per millimeter, dan mijn auto per kilometer. Ik kreeg nog een IM over afkortingen van DOM, misschien stel ik jullie gerust maar mijn vriendinneke vind mij ook maar DOM, namelijk een Domme Onbeschofte Maniak. Je kleine worst, is ook dom want hij heeft een gaatje in zijn kop. Reken voor de aardigheid eens uit wat je worstje al heeft gekost.
Als ik bij de slager worstjes koop dat is dat ten eerste dikker, zwaarder en veel goedkoper, dus de inruilprijs voor die 2e hands worst van mij (ook al lijkt hij op een Duitse Braadworst), die brengt geen zak meer op.
En ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat mijn miniworstje ook al veel meer kost dan cocaine per gram en volgens mij is het ook veel meer verslavend want ik zie ieder weekend de heren weer met de benen buiten hangen in LR of GT. En dat allemaal om even met hun worstje te spelen.
Mijn motto vergeet autokosten en kijk naar de werkelijke grote kostenposten.
Ik stel dan ook voor om een nieuwe overheidscampagne te introduceren "Neuken kost je meer dan je lief (lief) is".
Groet, Foots
Jansen
27 januari 2014, 20:33
Als ik bij de slager worstjes koop dat is dat ten eerste dikker, zwaarder en veel goedkoper, dus de inruilprijs voor die 2e hands worst van mij (ook al lijkt hij op een Duitse Braadworst), die brengt geen zak meer op.
En ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat mijn miniworstje ook al veel meer kost dan cocaine per gram en volgens mij is het ook veel meer verslavend want ik zie ieder weekend de heren weer met de benen buiten hangen in LR of GT. En dat allemaal om even met hun worstje te spelen.
Ik stel dan ook voor om een nieuwe overheidscampagne te introduceren "Neuken kost je meer dan je lief (lief) is".
Groet, Foots
Beste autovriend het schrijven van DOM en andere is een leuke bezigheid voor deze mensen.
Daar is dit forum voor.
Als jij vind dat er een rubriek bij moet komen over "Neuken kost je meer dan je lief ( lief) is "
start hem dan maar dan kunnen wij of andere ook reacties op geven.
Je verhaaltje over de worstjes en de slager is leuk maar raakt ook geen enkele worst op de toonbank :biggrin:
foots
27 januari 2014, 20:48
Misschien ben ik een beetje DOM maar eerlijk gezegd denk ik dat je piemeltje meer kost per millimeter, dan mijn auto per kilometer.
Groet, Foots
Ach ik meende dat het on topic was en dat ik ook over kosten mee mocht lullen.
Jammer dat je me apart wil hangen.
Groet, Foots
Jansen
27 januari 2014, 20:51
Ach ik meende dat het on topic was en dat ik ook over kosten mee mocht lullen.
Jammer dat je me apart wil hangen.
Groet, Foots
Haha vriend
Gewoon lekker mee blijven doen en niet te vlug happen ( ben je nog in de autosalon in Brussel geweest afgelopen week ? dat was weer gezellig zeker de BMW )
foots
27 januari 2014, 21:06
Ik spendeerde afgelopen weekend alle autokilometers aan mijn klein wormwormig aanhangsel.
Resultaat paar honderd euro lichter, na een uur wachten in LR wilde dame niet eens pijpen en moest ik met verdorie nog in het zweet werken ik was bekaf.
Voor 783 km 64 liter a 83 euro diesel verkacheld die ik uiteraard terugtrek van de zaak a .345 ct/km. kortom ik krijg 270 euro terug.
Kan ik het net niet mee redden.
Groet, Foots
P.S. Brussel zitten daar ook lekkere stoten op het salon ?
hitman
29 januari 2014, 21:06
Brandstofverbruik heb ik pas de laatste jaren een beetje bijgehouden.
Vroegere auto's, VW Kever 1200, Kever 1300, Renault 4, VW 1600, VW 411, Fiat 124, AlfaRomeo 2000 GTV, Seat 1430, Volvo 244 DL, Volvo 244 GL, Volvo 245 GL, Volvo 740 GL.
De Renault, de Fiat, en de Alfa Romeo waren met afstand de slechtste auto's die ik ooit gehad heb. De Seat die vrijwel identiek is aan de Fiat 124 daarentegen was onverwacht goed, de Spanjaarden hadden alle problemen waar de Fiat mee kampte, zoals roest, electrische en remproblemen perfect opgelost, met afstand ook de goedkoopste die ik ooit gehad heb.
Verder vorige auto's:
Volvo 740 GLE lpg 10,4 l/100km over 265000 km
Volvo S70 T lpg 14,1 l/100 km over 183000 km
Actuele auto's:
Volvo FH16/660 28,1 l/100km over 786000 km
Volvo S60 D5 8,2 l/100km over 83000 km
*
savesexer
30 januari 2014, 17:07
Met mijn Beemer 125d en 218 pk sterk doe ik 5.9 l als ik hem tussen 0 en 150 km/u hou. Spijtig genoeg hou ik niet alleen van de lekkere wijfjes maar ook van lekker hard gaan en overal waar het kan, in DL, verschijnt 250 op de teller. Dan stijgt mijn gemiddeld verbruik naar 7.9 l. Als ik "s nachts geluk heb en een hele poos 250 kan aanhouden doet ie op instant verbruik 14.8 l. Dat hebben die boys van Bayern toch mooi geregeld, niet.
Nibor76
30 januari 2014, 17:49
Zijn dat boordcomputer waardes of zijn dat de berekeningen van de liters en de kilometers. En dan moet je er ook nog iets van 5% bij optellen omdat een kilometer nooit 1000 meter is, de teller wijkt vaak af.
Verstuurd met tapatalk
de duisburg spesjalist
30 januari 2014, 19:43
Zijn dat boordcomputer waardes of zijn dat de berekeningen van de liters en de kilometers. En dan moet je er ook nog iets van 5% bij optellen omdat een kilometer nooit 1000 meter is, de teller wijkt vaak af.
Verstuurd met tapatalk of de kilometer teller af wijk dat kan ook aan de banden maat liggen mijn ritje na duisburg is altijd 2 km minder volgens de gps
savesexer
1 februari 2014, 12:47
boordcomputer. Maar zelfs met de 5% afwijking is het beslist de zuinigste die ik ooit gehad heb want de acceleratie, hernemingen, telkemale ik moet afremmen zijn pedal to the metal en de motor mapping op Sport.
Verstuurd met tapatalk