PDA

Volledige versie bekijken : Oeioei, Vlaanderen verheft de vetmesterij tot Immaterieel Cultureel Erfgoed

Goedemorgenallemaal
10 januari 2014, 15:58
www.hln.be: Frietkoten erkend als Cultureel Erfgoed (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1771921/2014/01/10/Frietkoten-erkend-als-cultureel-erfgoed.dhtml)

De Belgische frietkotcultuur wordt erkend als immaterieel cultureel erfgoed. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege vandaag beslist. De erkenning leverde eerdere producten en sectoren al een meeropbrengst tot 35 procent op.

en wij, buitenlanders, hebben dat op ons geweten!!!

De frituristen overhandigden de minister vandaag een petitie om op te roepen tot de erkenning. "De frituren zijn lang zo banaal geweest dat er nauwelijks belangstelling voor was", zegt Bernard Lefèvre, voorzitter van sectorvereniging Navefri. "Pas dankzij de interesse van buitenlanders zijn we ze gaan waarderen. We moeten nu ook zorgen dat ze blijven bestaan."
Afijn, goede zaken voor onze aardappelboeren die massaal aan Belgie leveren zullen we maar zeggen.
En voor de gezondheidsfreaks onder ons, frieten in vet frituren is niet per defintie slecht. Maar als je het geheim van de Belgische frituurder hoort "oud vet bakt het bruinst" (bij het schoonmaken na verwijderen van de vaste delen het vet weer terug gooien en alleen vers vet erbij voor de aanvulling) en je de walmen van de pan af ziet komen als er nog geen friten in bakken... (boven de 190 graden worden bepaalde delen van het evt omgezet in carcinogene stoffen)
Dan rij je best even door naar een andere frituur, grote kans dat die aan de andere kant van de grens is.
Maar zelfs goed gebakken friten zijn niet bevorderlijk voor de gezondheid als ze, zoals zo vaak, als extra , b.v. na een avond stappen of als tussendoor bij het bijwonen van ik zeg maar de Azencross, naast de gebruikelijke maaltijden genuttigd worden.

Big30
10 januari 2014, 16:18
Ik krijg honger, een lekker puntzak met vette Frieten, zo vet dat het onder de puntzak langzaam maar gestaag uitdruipt. Uiteraard met zo'n klodder heerlijke wat zure Belgische mayo!
Jammer dat mijn favoriete Frietkot volgens mij nog steeds gesloten is:

http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201203260710-1_legendarisch-frituur-number-one-gesloten-.jpg

Geniet van Friet, het Vlaams Volkslied!!!

Pietjepik
10 januari 2014, 17:07
lekker vreten is niet vies!! :luvlove:

Costana
10 januari 2014, 17:41
Alsof Nederlanders zo culinair onderlegd zijn...

Goedemorgenallemaal
10 januari 2014, 18:08
Alsof Nederlanders zo culinair onderlegd zijn...

In ieder geval meer dan de Fransen....

Costana
10 januari 2014, 18:58
Op welk vlak zijn fransen wél onderlegd.... dat is de vraag

Pietjepik
10 januari 2014, 19:07
Op welk vlak zijn fransen wél onderlegd.... dat is de vraag

Inderdaad, ik moet daar regelmatig zijn voor een en ander en probeer dan uiteraard tijdens mijn verblijf ook tussen de bedrijven door wat te eten. Fatsoenlijk avondeten krijg ik in dat land niet gevonden, niet in parijs, niet in de dorpen of kleine steden. Wat een stront serveren ze daar toch...... Ooit heb ik die misere weten te doorbreken en is het gelukt om in Bayeux een geweldig restaurant te vinden, op de hoek van het marktplein. Daar at ik de beste cheeseburger die ik ooit had, dikke burger van heerlijk gehakt, prima broodje, lekkere groente en dressing, top dikke frieten en fijn biertje erbij. Dat met regelmaat besteld en van genoten, ook van de serveersters die daar werken overigens.

Maar helaas, ik was bijna vergeten dat ik in Frankrijk was maar ze hebben me ruw wakker geschud door onaangekondigd de samenstelling van mijn maaltijd te wijzigen. :moon:
Voortaan zit er geitenkaas op mijn hamburger....... :wand:
Dikke streep door dat restaurant dus, wat een vieze ranzige rotbende maken die fransozen er toch weer van. :angst:
Ik neem voortaan wel een zakje krentenbollen mee in de auto als ik daar moet zijn.

Bah.

:wink2:

sjaakpikhaak
10 januari 2014, 19:33
vetmesterij in belgie gaat over de dikbillen niet vrouwen maar vleesstieren belgisch witblauw.
kijk maar naar rundskop of tete de boeuf.
maar ja vlaams is zelfde woorden andere betekenis.
collega deed mee aan IJSBERENduik vorig weekend.
allee he zwemmen viel wel mee 10 graden.
maar niet uitgelegd wat ijsberen in NL betekent,
poepen of vogelen=neuken
meest gelachen met de mop van blondje fieke uit friesland op vakantie in duitsland.
ik heb alleen maar voorgesteld en die duitser trok meteen zijn broek uit.

deket
10 januari 2014, 20:47
heb in Frankrijk,al meermaals zeer lekker gegeten hoor in dorpjes in het zuiden,maar ook in Nice,Marseille en zelfs Parijs.
vanwaar komt de uitdrukking;"leven als god in Frankrijk"denk je?
sterker nog,vroeger had Frankrijk ook een frivool en libertijn imago. heden helaas,,maar daar is al genoeg over geleuterd,zelfs Amsterdam is niet meer wat het ooit was.
betreffende frieten,uiteraard zijn de Belgische de beste van de wereld,hier gebruikt men geen diepvriesfrieten in de frituur,maar mensen met affiniteit voor het frieten bakken,schillen ze zelf,doen alles ambachtelijk zoals met ons trappist.
allen,we zijn weer te bescheiden,in Amerika spreken ze idd over Frensch frites terwijl ze die van ons bedoelen.
hierboven vermelden ze frituur nr 1 in Antwerpen,terug open hoor,maar is omdat ze vooral toeristen als doelgroep hebben,relatief duur.
ze is wel bijna permanent open,dwz;dag en nacht,interssant voor de uitgaanders

Pietjepik
10 januari 2014, 21:06
fransen vreten slakken. dat zegt genoeg over hun bizarre gastronomie. Met slakken op nummer 1 staan stront en kots vast op nummer 2 en 3 van iedere willekeurige Franse menukaart. Maar dan in het Frans zodat het niet direct opvalt en je het pas doorhebt als die meid met je bord aan komt sjouwen.

Ik ga wel friet halen in antwerpen.

Goedemorgenallemaal
11 januari 2014, 00:24
betreffende frieten,uiteraard zijn de Belgische de beste van de wereld,hier gebruikt men geen diepvriesfrieten in de frituur,maar mensen met affiniteit voor het frieten bakken,schillen ze zelf,doen alles ambachtelijk zoals met ons trappist.
Zoals er ten Noorden van Baarle Nassau maar zat frites zaken zijn waar ze zelf schillen, zo zijn er ten zuiden van Baarke Nassau maar zat frituurzaken waar ze de frieten uit diepvrieszaken halen.
En daar is op zich niet zo veel mis mee, ware het niet dat er ook diepvriesfrieten zijn die niet uit aardappelen gesneden worden maar fritesvormige stukjes aardappelpuree zijn. Maar de doorsnee fritesbakker trapt daar tenminste niet in.
En als netjes bevroren frites kunt krijgen van een goede frites aardappel, dan bent U beter uit dan met vele "verse aardappelen" waar U de hand op kunt leggen. En dat wordt lastig want de beste fritesaardappelen zijn erg gewild door de diepvriesfritesmakers.Slechts als U zelf een ambachtelijke boer kent met de goede aardappelen maakt U goed kans op een goed product. Verse frites is ook een seizoensproduct natuurlijk, aardappelen zijn wel behoorlijk goed gekoeld op te slaan maar de kwaliteit wordt toch anders, daar hebt U met vers gesneden en direct diepgevroren friten veel minder last van.

De juiste temperatuur, de juiste bakwijze, het juiste vet, de juiste baktijd zijn van veel groter belang dan het bevroren zijn of juist niet (los van verschillen in soorten aardappel).

En ja, ik heb in Franrkijk ook zeer goed gegeten, maar dat was bij mensen thuis. Ik kan wel zeggen dathet mij om de kwaliteit gaat maar als je uit eten gaat is het resultaat meer dan de som der delen. En als ik kwalitatief hoogstaand eten gezerveerd krijg in een steriel omgeving met mensen die duidelijk "beroepsvriendelijk"zijn (ALS ze dat al zijn) en niet "mensvriendelijk"zijn, dan ga ik toch onbevredigd (in culinair opzicht) naat huis.

Megaboob
11 januari 2014, 00:34
Een goed gebakken frietje, bij voorkeur toch in Vlaanderen, met zurige mayo, is gewoon heerlijk, en ik kan het ook soms niet laten als ik onze zuiderburen weer eens bezoek. Daadwerkelijk een stukje cultureel erfgoed wat mij betreft!

Megaboob

forgetskinnyletsgetfatty
11 januari 2014, 00:37
http://nl.wikipedia.org/wiki/Friet

Doe mij toch maar raspatat gebakken in ossenwit, geserveerd in een puntzak met pindasaus, hollandse mayo en rauwe uitjes.;)

Big30
11 januari 2014, 01:00
Dikke streep door dat restaurant dus, wat een vieze ranzige rotbende maken die fransozen er toch weer van. :angst:
Ik neem voortaan wel een zakje krentenbollen mee in de auto als ik daar moet zijn.

Cultuurbarbaar :biggrin:!

Pietjepik
11 januari 2014, 08:38
Cultuurbarbaar :biggrin:!

:baeh:

Don Rudo
11 januari 2014, 08:59
Om even terug te komen op OP van deze thread: Frietkoten-erkend-als-cultureel-erfgoed.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1771921/2014/01/10/Frietkoten-erkend-als-cultureel-erfgoed.dhtml)

Ik lees dat als zijnde dat de Vlaamse Frietkotcultuur al veel langer erkend is als cultureel erfgoed.
Volkomen terecht natuurlijk maar wel schrijnend omdat het merendeel van de frietkotten eerst is weggejaagd.

En dat nu sectorvereniging Navefri, ik weet niet of daar de zakken door een fabrikant van plantaardige olie worden gesmeerd, erkenning wil bij Walen en Duitstaligen om dan internationale erkenning te krijgen voor Belgische frieten.
En ook de frietchinezen mogen meeprofiteren van deze erkenning mits ze goede frieten bakken, natuurlijk!

De Europese vlag kan weer uitgestoken worden.

Bluebear
11 januari 2014, 13:37
FRIET, Wie is er niet dik mee geworden? Ikke wel !! :tongue: :biggrin: :lostit:

6260

Pietjepik
11 januari 2014, 13:55
Er gaat niks boven lekker vreten. Gebakken piepers in welke vorm dan ook, rijkelijk voorzien van flinke scheuten Curry, daarvan geniet ik meer dan van een lekkere blote tienermeid! :luvlove: