PDA

Volledige versie bekijken : Dakar 2014



Sphinx
5 januari 2014, 23:24
Ook dit jaar weer maakt een veld motoren, quads, auto's en trucks Zuid-Amerika onveilig. Van 5 tm 18 januari wordt in Argentinië, Bolivia en Chili de Dakar-rally weer verreden. De eerste rit vandaag naar San Luis leidde vooral over snelle rally-parcours die ook door de WRC-auto's later dit jaar worden aangedaan. Al op de verbinding viel op dat het soms niet slim is met weinig testkilometers aan de start te komen. De Chevy-buggy van Guirlain Chicherit viel stil met een kapotte aandrijfas en Robbie kampte met oververhitting en een irri-tracker (GPS ontvanger) die last had van de Franse slag en niet wilde werken. Daardoor moest de Amerikaan later starten.

Iedereen bij de auto's keek naar Mini, dat met een ware armada van 11 voertuigen is aangekomen, maar het waren de Chinezen die hun eerste dagsucces boekten. Het Great Wall team kwam vorig jaar met een vermomde BMW X3, maar dit jaar shopten ze in hun eigen achtertuin. Een Toyota-chassis, gekoppeld aan een Mitsubishi-motorblok en een Isuzu-carrosserie er aan toegevoegd, levert een Haval H8 op, en Carlos Sousa zette in San Luis de snelste tijd neer, elf seconden sneller dan de drie Mini's van Orlando Terranova, Nasser Al-Attiyah en Nani Roma. Carlos Sainz werd vijfde in een SMG buggy en had na de finish ruzie met Roma over stof en woeste inhaalmanoeuvres. Beste NL'er werd Erik van Loon, die het zo rustig mogelijk deed nadat hij kort na het begin bijna over de kop ging, maar "rustig aan" was genoeg voor plaats tien. Erik Wevers werd 12e, Peter van Merksteijn 24e en Tim Coronel 44e. De verliezers kwamen uit Zuid-Afrika en Amerika. Giniel de Villiers verloor 15 minuten met een haperende stuurbekrachtiging, Robby Gordon had een klunzendag met nog meer oververhitting, een losgeraakte motorkap en veel korte stops. Hij zou 2 uur na Sousa binnenkomen. Ook Chicherit en BJ Baldwin moesten veel tijd toegeven toen 20km voor de streep de benzine dreigde over te koken.

http://diariodigital.sapo.pt/images_content/2013/CarlosSousaHavalGrandeRalidaChina2013.jpg

Bij de motoren is het meest opvallende dit jaar dat vijfvoudig winnaar Cyril Despres is overgestapt naar Yamaha. Op de snelle proef moest de Fransman 1m40 toegeven op Honda-rijder Joan Barreda, die weliswaar onderuit ging, maar toch de snelste was in San Luis. Marc Coma was ook nog sneller dan Despres en gaf 37sec toe op Barreda, zodat Despres als derde eindigde. Een grote tegenvaller was er voor Honda-kopman Helder Rodrigues. De Portugees verloor op de snelle bochtige weggetjes al 9 minuten. Frans Verhoeven kwam als 18e binnen, Henk Knuiman werd 32e en debutant Hans Vogels was als 38e aan de streep. Bij de quads ging het vooral tussen de locale helden. Ignacio Casale klopte topfavoriet Marcos Patronelli met 21 tellen. De enige NL'se deelnemer, Sebastien Husseini, werd als vijfde afgevlagd.

http://www.mcnews.com.au/wp-content/uploads/2014/01/Dakar2014_Stage1_Barreda.jpg

De trucks waren nog aan het binnenkomen toen de show van Eurosport op zijn eind liep, maar de dagzege ging naar Kamaz-rijder Aryat Mardeev, die de Tatra van Ales Loprais slechts 10 tellen voorbleven. Marcel van Vliet werd derde in de MAN op 21 tellen, Gerard de Rooy gaf 1m30s toe als vierde. Wuf van Ginkel werd bij zijn terugkeer in de rally 10e op 10m30s. Grote pechvogel was Martin Kolomy, vorig jaar nog podiumklant, die al 36 minuten verloor met technisch malheur. Titelverdediger Eduard Nikolaev deed het rustig aan, hij gaf vier minuten toe, maar dit is zijn terrein niet. Dat komt wel als de etappes langer worden.

Eddy_V
5 januari 2014, 23:31
En bij deze wens ik "der Lickmeister" veel succes bij zijn team (ik veronderstel althans dat hij ook weer van de partij is).

Sphinx
6 januari 2014, 23:49
Het begin van de rit leek nog makkelijk, met veel snelle stukken waar snelheden van boven de 170km/h werden gehaald, maar in het tweede stuk wachten de eerste duinen en bij Nihuil wachtte fesh-fesh, zand waar auto's en motoren heel makkelijk in vastlopen.

Honda pakt door na de overwinning van gisteren en haalde met Sam Sunderland zijn tweede dagsucces op. Barreda moest openen maar ging weer onderuit, waarbij hij zijn navigatietoren en roadbook beschadigde. Het kostte de Spanjaard 2 minuten, waarmee hij als derde eindigde. Franciso "Chaleco" Lopez hield de eer voor KTM hoog met een tweede plaats 39 tellen achter Sunderland. De toppers hadden het moeilijk. Coma verloor 8 minuten nadat hij pech aan de versnellingsbak kreeg en Depres ging hard onderuit in het snelle gedeelte. De Fransman viel op zijn rug en brak de waterzak die in zijn motorpak verwerkt zit. Daarom moest hij meer dan 100 km in de brandende hitte zonder water rijden. Begrijpelijk dat de Fransman aan de finish sterren zag en niets wilde zeggen vóór hij water, red bull, koude koffie of zelfgestookte alcohol op had ;) Frans Verhoeven werd als 16e geklokt, Henk Knuiman als 29e en Hans Vogels zat er opnieuw goed bij als 31e, hoewel hij zich een beetje had zitten ergeren aan eerst langzame deelnemers en daarna die rotduinen. Voor Pal Anders Ullevalseter kreeg de rally een zuur einde: de Noor strandde met pech en naar verluidt werd later zijn motor gestolen :angryfire: Bij de quads was Marcos Patronelli niet te houden, de Argentijn had aan de streep 2m54s op landgenoot Bonetto en de Pool Rafal Sonik. Sebastien Husseini was gesloopt aan als vierde, nadat hij 10 minuten verloor door een lekke band en vier minuten wist goed te maken in de duinen.

http://www.automobilsport.com/uploads/_neustart3/dakar-2014/yamaha-despres-dakar-s1.JPG

Bij de auto's ziet het er slecht uit voor Carlos Sousa. De turbo ging na 30 km stuk en de Portugees twijfelde tussen teruggaan, repareren en met de maximale penalty doorgaan, of doorrijden zonder turbo met het risico niet meer verder te kunnen. Ook Erik van Loon verloor veel tijd toen hij er een multiriem afreed, hij kwam als 61e en tot nu toe laatste binnen. Verder zijn er nog maar twee Nederlanders binnen. Erik Wevers als 12e en Tim Coronel als 54e. Overwinning ging vandaag naar Stephane Peterhansel die 46 tellen sneller was dan Carlos Sainz in de SMG-buggy en ook de leiding in het klassement overneemt. Giniel de Villiers maakte met een derde plek weer wat verloren terrein goed en staat weer in de top10 op 6. Wevers op plaats 11 is de beste Nederlander op 38m19s

6237

Bij de trucks zijn er op dit moment zo'n 12 voertuigen binnen. Even leek de Wit-Rus Viazovitch de snelste te zijn, maar de irri-track doet weer gek (zo kun je tot nu toe bijna van geen enkel checkpoint tussentijden krijgen, slechte zaak). De Rus Anton Shibalov is de winnaar van etappe 2, voor Van Vliet, die 1m49s toegeeft, en de Rooy, die er aardig de vaart inhad, maar sportief kwam helpen toen Mardeev crashte en de truck weer overeind zette. Dat kostte een kwartier en aan de finish had De Neus negen minuten achterstand, wat een derde plek betekende. In het klassement is Van Vliet de nieuwe leider voor Shibalov en De Rooy.

http://ttmnl.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/01/Dakar2014_stage1-3.jpg

Sphinx
8 januari 2014, 12:19
Na de Grijze Duinen wachtte het veld gisteren de Pre-Andes, met een beklimming naar het Dak van de Dakar op 4300 meter hoogte. En dat op bergpaadjes die glad waren door de regenval en droge rivierbeddingen die helemaal niet meer zo droog waren. Humphrey van Basel maakte het niet meer mee, die werd door de wedstrijdleiding uit koers genomen met een gebroken sleutelbeen.

Bij de motoren begon wat ik dan maar de vloek van de leider noem. Sam Sunderland opende de stage, liep een minuut weg bij de rest en reed toen verkeerd. Hij kwam daar veel te laat achter en verloor zo'n 2 uur tijd met zoeken. Teamgenoot Joan Barreda profiteerde en wist weer een etappe te winnen en zijn leiding wat uit te bouwen. Cyril Despres en Marc Coma lieten zich weer eens voorin zien en werden als tweede en derde afgevlagd. Beide raakten echter ook een teamgenoot kwijt. Ruben Faria viel in een afdaling hard op zijn hoofd en moest met een hersenschudding worden afgevoerd, Frans Verhoeven kwam kort na het bedwingen van die bergtop in de afdaling ten val en heeft zijn elleboog gebroken. Einde rally voor beiden. Beste NL'er werd Robert van Pelt als 23e, Henk Knuiman dieselt rustig door als 28e. In de stand is Barreda nog steeds leider voor Despres, Coma en Alain Duclos, die vandaag profiteerde van de vele navigatiefouten die in de bergen werden gemaakt en nu vierde staat. Knuiman is als 22e beste NL'er

http://rodrigomattardotcom.files.wordpress.com/2014/01/alain-duclos-primera-etapa-dakar-2014-befurious-com.jpg

Bij de auto's was het Stephane Peterhansel die moest openen, maar hij liep bij een ruw stuk door struiken en 'kamelengras' meteen drie lekke banden tegelijk op. Aangezien het slow-leaks waren kon de Fransman nog even doorrijden, maar uiteindelijk verloor hij 28 minuten met wachten op teamgenoten en sleutelen. Nani Roma profiteerde met een foutloze rit die hem de overwinning en de leiding in het auto-klassement oplevert. Hij was aan de finish een minuut sneller dan Kristoff Holowczyc en Leroy Poulter. Beste NL'er was Erik Wever op een keurige achtste plaats, Erik van Loon revancheerde zich voor zijn pechdag eergisteren en pakte een tiende plaats, al staat hij in het klassement al op 3 uur van Roma.

http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Krzysztof+Holowczyc+2014+Dakar+Rally+Day+Two+SS0hC BYSCC4l.jpg

Bij de quads is kort gezegd het klassement onthoofd. Marcos Patronelli kwam zwaar ten val in dezelfde afdaling als Verhoeven en kon nog net van zijn quad vallen voor die een metersdiep ravijn in donderde. Ook de nummer 2 Lucas Bonetto moest na een val opgeven, waardoor het om de dagzege tussen Rafal Sonik, Sebastien Husseini en Ignacio Casale. De Chileen en de Nederlander waren sneller, maar de Pool won omdat hij zijn banden niet lekreed en neemt tevens de leiding over in het klassement. Husseini gaat het nog zwaar krijgen vandaag, want op de marathon-stage moet je alles zelf repareren en hij kwam in het bivak aan met een lekke band. Zijn teamgenoot Abu Issa profiteert trouwens behoorlijk van alle malheur, de Qatari klimt naar plaats vijf op.

http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2014/01/Sebastian%20Husseini%20San%20Juan.jpg

En ook bij de trucks waren het niet de snelsten, maar de consistentste chauffeurs die bovenaan stonden. Eduard Nikolaev probeerde wel tijd goed te maken door furieus van start te gaan, maar hij reed al snel twee keer lek, waardoor de Rooy toch weer voorbij kwam ook. Ook Peter Versluis liep in die val, hij reed zijn versnellingbak stuk en beleefde een derde pechdag op rij. De Rooy werd uiteindelijk tweede aan de finish achter Andrey Karginov, maar die staat op 39 minuten, dus dat kan wat hebben. Ook de Tatra's lieten zich weer van voren zien met een 3e en 4e tijd voor Ales Loprais en Martin Kolomy. Marcel van Vliet zette een zesde tijd en blijft 2e in het klassement op 18 minuten van De Rooy.

http://www.loprais.cz/dakar/cache/multithumb_thumbs/c_600_400_16777215_00_images_newsletter_xMCH15123_ Dakar2014_6_1_Loprais_2etapa_fotoChytka.jpg

De rit van vandaag gaat over een gescheiden parcours. De motoren en quads rijden 352km special naar Chilecito, de auto's en trucks leggen 652km af.

Sphinx
9 januari 2014, 16:24
Eindelijk! Livetiming deed het weer gisteren, dus voor deze racebeer zijn rabatkaartje ging ophalen in Hennef kon ik alvast de motoren een stukje volgen. Joan Barreda en Chaleco Lopez gaven hun motoren flink de sporen in de hoop Coma en Despres wat op te jutten. Het enige waar ze in slaagden was zichzelf opjutten, want beide heren kwamen aan de finish met motoren die wat stukken plaatwerk mistten. Barreda verloor na een val dertien minuten, Lopez vond nog ergens een reserve en probeerde Juan Pedrero Garcia weer in te lopen, die inmiddels een aardige voorsprong had opgebouwd. Het werd tegen het einde nog een aardig secondenspel, maar Pedrero won met slechts 29 tellen voorsprong. Coma gaf 3m30 toe, Despres kreeg in het slot pech met de electronica toen zijn irritracker kortsluiting maakte. Dat geintje kostte 42 minuten sleutelen. Sam Sunderland heeft na motorpech op moeten geven. Henk Knuiman was opnieuw de beste NL'er als 23e met Hans Vogels kort achter zich 26e. In de stand is Barreda nog wel de leider, maar Coma komt langzaam dichterbij. Knuiman is ook in de stand 23e, Vogels staat 27e, Robert van Pelt 40e op al bijna 2 uur.

http://www.motocrossplanet.nl/wwwuploads/albums/Artikels/31-december/Deel-2/81059_COMA_KTM_Rally_Dakar_2014_1249_1024.jpg

Bij de quads heeft een beslissing achter de groene tafel de vierde etappe bepaald. Sebastien Husseini vocht in het begin samen met Rafal Sonik en Sergio LaFuente om de dagzege, maar een fout van de organisatie liet hen na Waypoint 6 doodlopen. De organisatie had wel een heli gestuurd die de goede richting aangaf, maar toen waren de drie al gepasseerd. Ignacio Casale won aldus de rit, maar na protest van Husseini en Sonik kregen alle drie hun tijd terug en werd Husseini alsnog de winnaar. Hij staat nu op vijf minuten afstand van Sonik tweede in de stand

http://wpmedia.o.canada.com/2014/01/461047445_213710526.jpg

Bij de auto's heb ik vannacht met vrolijke verbijstering de door elkaar krioelende Mini's in ogenschouw genomen. Peterhansel, Villagra, Al-Attiyah, Terranova en Roma draaiden allemaal bijna rondjes om elkaar heen op bepaalde punten, zo ernstig twijfelden ze aan hun copiloten. Al-Attiyah verontschuldigde zich zelfs na de rit bij copiloot Lucas Cruz, want de Qatari had de leiding kunnen pakken als hij Cruz' aanwijzingen had gevolgd ipv achter iedereen aan rijden. Carlos Sainz zei dankjewel en won de rit, niet alleen omdat hij wél naar copiloot Timo Gottschalk luisterde, maar ook omdat hij doordat meer op de paden bleef veel minder tijd kwijt was met lekke banden, die de rest door alle draaien en keren door de bush wel te verwerken kreeg. Beste NL'er werd opnieuw Erik van Loon als 12e. Ebert Dollevoet was in de Hakvoort Buggy als 51e binnen. Voor Riwald Dakar wederom veel pech: Erik Wevers reed kort na de start zijn aandrijfas stuk en Bernard ten Brinke knalde zo hard door een kuil dat de band lek was en hij de velg er zelfs met grof geweld niet meer af kreeg. Ten Brinke verloor 3 uur, Wevers maar liefst 6 uur en eindigde de rit gesleept door de Tatra-truck van Pierre Blom. In de stand pakt Sainz de leiding over van Roma met slechts 2 minuten voorsprong op vier Mini's (Roma, Al-Attiyah, Terranova en Peterhansel). Van Loon is 27e op 3 en een half uur

http://www.sport.be/media/photos/2014/januari/sainz800.jpg

Bij de trucks heeft Gerard de Rooy het niet zo moeilijk met de nieuwe Liebherr-aangedreven Kamaz van Nikolaev. Het zijn juist de drie waterdragers Karginov, Shibalov en Sotnikov in hun oude YAMZ-aangedreven Kamazki's die omstebeurt proberen een dagsucces binnen te halen of gewoon een beetje in de weg te rijden. Karginov was de hele dag met Gerard in gevecht om de dagzege en pas nadat de Rus lekreed was de Neus er voorbij. Aan de finish was de Rooy 1m31s sneller dan Karginov. Nikolaev moest van twaalf starten en had wat tijd verloren met inhalen, maar werd tot derde op negen minuten. Voor MAN eindelijk een rustig dagje: iedereen zonder problemen op tijd binnen, Van Vliet 6e, Versluis 10e, Kuipers 13e. Ginaf daarentegen zat in de hoek waar de klappen vielen. Jan Lammers was stilgevallen met een lekke carter en haalde de start niet eens, Wuf van Ginkel en Jos Smink strandden met afgebroken cabinesteunen en Martin vd Brink ploegde 400 km door de woestijn zonder voorruit (uche uche). Het scheen pas echt een probleem te worden toen bleek dat de laatste 100 km door een modderige rivierbedding moest, waardoor stapvoets gereden moest worden om de electronica niet te beschadigen. In de stand is De Rooy de leider met 36 minuten voorsprong op Van Vliet, Karginov is derde op 41 minuten en Nikolaev staat vierde op bijna een uur.

http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2014/01/Mammoet%20Rallysport%202014.jpg

PS: excuses voor de kleine illustraties, deze racebeer kon echt geen grotere meer vinden :biggrin:

Joke
9 januari 2014, 16:31
Geweldig Dakar! Kijk er graag naar. Heb zelfs op een meeting op het terrein van de Rooy, geloof in 2012.. een foto uitgeprint en laten signeren door Gerard de Rooy, Jan de Rooy en Hans Stacey. Hangt hier in de gang naar boven toe. Motoren en auto's zeggen me niet zoveel, ik ga voor de stoere trucks! Hoop op overwinning Gerard de Rooy, afwachten maar :)

Sphinx
10 januari 2014, 13:50
De rit naar Tucuman was voor de motoren en quads na CP5 over. Er gingen geruchten over demonstrerende bevolking, maar daarvoor zullen we op Bolivia moeten wachten, waar een groep Indianen heeft aangekondigd de rally te willen hinderen. De organisatie gaf als reden op dat het te warm zou worden. En getuige de vele gevallen van uitdroging en brandstofproblemen was dat niet uit de lucht gegrepen.

Marc Coma vatte de stier bij de horens en wist vooral door goed te navigeren niet alleen de etappe te winnen, maar ook de leiding over te nemen. Bijna iedereen maakte een fout bij het waypoint op km 162, waar twee kleine rio's (droge rivierbeddingen) de coureurs op het verkeerde been zetten, waardoor de meeste 40 minuten kwijtraakten, of meer als ze het waypoint helemaal niet vonden en tijdstraf kregen. Cyril Despres zag zijn kansen op de winst vervliegen door meerdere navigatiefouten en vapour lock (lucht in de benzineleiding) als gevolg van de hitte. Inclusief tijdstraf staat de Fransman nu op meer dan 2 uur achterstand. Robert van Pelt verraste met een mooie 8e plaats, Henk Knuiman hield de schade beperkt met een 17e plaats. Honda verloor opnieuw een kopman in de persoon van Pablo Gonçalves. De Portugees viel en zag zijn motor afbranden.

http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2014/01/Paulo%20Goncalves%20Dakar%202014.jpg

Bij de quads lijkt voor Sebastien Husseini het klassement naar de vaantjes. De Nederlandse Emirati ging tot CP2 aan de leiding, maar door een defect aan de aandrijfas wilde zijn quad alleen nog maar rechtsaf. Hij was pas 2 uur na etappewinnaar Sergio LaFuente binnen, die ook het klassement overneemt, want ook de Quads reden bij KM162 veel verkeerd. Rafal verloor drie kwartier met zoeken en zakt naar plaats 3.

Bij de auto's was Carlos Sainz de leiding na een dag alweer kwijt. Ook hij raakte verdwaald, knalde van een steile richel af en stond vervolgens meer dan een uur stil met een electrisch probleem. Het bleek een kapotte v-snaar, die hem 1 uur later liet binnenkomen. Eigenlijk kwam iedereen wel even vast te zitten of op een verkeerd spoor te rijden. Nani Roma had zelfs bijna de rally kunnen verlaten toen hij bijna over de kop ging in een hele steile afdaling. De Catalaan was nog een beetje high van adrenaline aan de finish, zo snel ratelde hij zijn interviews af ;) maar hij won wel de rit met 80 tellen voorsprong op Giniel de Villiers. De rest verloor veel meer tijd, minimaal een kwartier tot een half uur en ook hier werden na de finish nog tijdstraffen uitgedeeld. Zo schoof Erik van Loon nog een aantal plaatsen op en eindigde als 9e, al raakte de motor van zijn Ford wel een paar keer oververhit

http://www.arenalokaal.nl/images/stories/2014/week02/foto4.jpg

Bij de trucks gingen de YAMZ-kamazki's weer voor dagsucces, de Liebherr-Kamaz van Nikolaev ging voor consistentie. Aan de finish was Dimitri Sotnikov het snelst voor Karginov en De Rooy, die ondanks een kapotte steekas en zand in het koelsysteem het tijdverlies tot 12 minuten beperkte. Artur Ardavikus liet ook de snuit van zijn Tatra weer eens vooraan zien, de Kazak had het tot nu toe wat lastig met motorproblemen, vapour lock en lekke banden. Maar ook hij lijkt te hebben doorgekregen dat temporijden je verder brengt dan volgas gaan. Ook hier verdwalende truckers, zoals Martin vd Brink, die 25 liter diesel bij moest tanken bij Wegenwacht in de Woestijn Jack Brouwers en vertelde dat ze bijna van een drie meter hoge richel waren gekukeld :eek: De Rooy heeft nog steeds een halfuur op Karginov, Nikolaev en Sotnikov staan derde en vierde.

http://en.tengrinews.kz/userdata/news_en/2014/news_25160/thumb_b/photo_36117.jpg

der lickmeister
12 januari 2014, 01:30
Etappe 6

Èèn zeer zware etappe, zoals door de organisatie beloofd dat het een zware Dakarrally zou gaan worden
Die afspraak zijn ze tot nu toe nagekomen bij de auto's meer dan 30% uitval

Bij de trucks een verassende winnaar ditmaal geen iveco of kamaz
Echter versluis in de man mooi voor het dagklassement
Overall zal hij het niet en nooit redden

Eddy_V
12 januari 2014, 03:08
Etappe 6

Èèn zeer zware etappe, zoals door de organisatie beloofd dat het een zware Dakarrally zou gaan worden
Die afspraak zijn ze tot nu toe nagekomen bij de auto's meer dan 30% uitval

Bij de trucks een verassende winnaar ditmaal geen iveco of kamaz
Echter versluis in de man mooi voor het dagklassement
Overall zal hij het niet en nooit redden




Wat doe jij hier op het forum, ben je dit jaar niet bij Dakar aanwezig???

Barbara vertelde mij wel dat zij jou al geen maanden gezien had. Uit jouw posts begrijp ik waarom (en waarom jouw Frau nooit meer op de agenda staat..)

Sphinx
13 januari 2014, 19:05
Gesplitste etappes gisteren. De motoren en quads mochten in rechte lijn naar Unuyi, Bolivia, terwijl de trucks en auto's een grote loop rond Salta reden, voor het merendeel over Boliviaans grondgebied. Van protesten was niet veel sprake, wel van een groot volksfeest. Zowat heel het land liep uit en dankzij een ondernemende tv-zender was een groot deel van de rit zelfs live te volgen :freu:

Nog vergeten te melden, maar in die hete etappe nr. 5 is de Belgische dakar-veteraan Eric Palante om het leven gekomen. Deze racebeer zag hem al in de jaren 90 aan het werk in de Afrikaanse edities en als "expert" naast Paul Fraikin ter verklaring van bepaalde stages en randzaken. Volgens nadere berichten zou Palante in etappe 4 last met zijn motor hebben gekregen, na reparaties erg laat aan het vertrek voor stage 5 zijn gekomen en in de extreme hitte onwel zijn geworden. De bezemwagen trof hem kort voor de start van etappe 6 aan. R.I.P. Eric :frown:

http://www.autosportnieuws.be/nieuwsfotos/palante_dakar_2014

Gisteren was Joan Barreda weer goed op dreef, al dook hij door irri-tracker problemen pas bij de stempelposten op in de tussentijden. Hij kwam in Unuyi 4 minuten sneller aan de finish dan Marc Coma, Cyril Despres gaf 5 minuten toe en Duclos was de grote verliezer met 19 minuten achterstand. Knuiman deed het rustig aan met een 24e plaats, Van Pelt was 24e en Vogels ondanks een zwaar geval van hoogteziekte toch nog 30e. Hij lag wel een tijdje aan de zuurstof voor hij weer enigszins bij zijn positieven was. Leider is nog steeds Coma met meer dan een half uur op Barreda

http://www.hansvogels.com/wp-content/uploads/2014/01/0901-01.jpg

Bij de auto's klopte de eenzame SMG-chevy van Carlos Sainz de Mini-armada. Je zou zeggen dat turbodiesels met 4wd op een hoogte van 3000 meter het voordeel hebben boven een tweewielaangedreven Chevy V8, maar daar trok Sainz zich niks van aan. Hij won de rit met 4m45s op een treintje van zes mini's. Ook de HRX Fords deden het prima, Bernard ten Brinke en Erik van Loon haalden een 10e en 11e plaats op, Erik Wevers was als 16e binnen. Nani Roma voert de lijst aan met een halfuur op merkgenoot Stephane Peterhansel.

http://image2.redbull.com/rbcom/010/2014-01-09/1331627399147_2/0010/1/320/213/2/dakar-carlos-sainz-day-4.jpg

Bij de quads was Seb Husseini niet echt blij met de Rus Kiriyakin, die hem op de bochtige paden 100 km in de weg reed. Het kostte Husseini een etappeoverwinning, want de NL'se Emirati strandde op twee achter Ignacio Casale. In de stand gaat het nog tussen drie man: Casale (die de komende dagen thuisvoordeel heeft in Chili, de Uruguyaan Sergio LaFuente en de Pool Rafal "Hedgehog" Sonik. die binnen een half uur van elkaar staan. Husseini staat vierde, maar heeft al drie uur aan de broek

http://cdn3.surlaterre.me/assets/Abuissa1-1140x760.jpg

Bij de trucks consolideert Gerard de Rooy de leiding in een etappe die perfect was voor de Kamazki's. Snel, harde ondergrond, veel rechtuit rijden. De kopman Eduard Nikolaev kon eindelijk een etappezege pakken, voor waterdrager Sotnikov. De Rooy werd derde en zag concurrent Karginov 13 minuten verliezen, waardoor hij nu 37 minuten voorsprong heeft op de vier overgebleven Kamazki's. Jos Smink heeft moeten opgeven na een blessure van monteur Peter Nieuwenburg, die met een gebroken ruggewervel werd afgevoerd. In theorie zou Smink verder kunnen rijden, omdat de navigator nog inzetbaar is, maar daar had hij geen trek in.

http://l.yimg.com/bt/api/res/1.2/VsjtZNulkPj3hViM_6Bwjw--/YXBwaWQ9eW5ld3M7cT04NTt3PTYzMA--/http://media.zenfs.com/en-GB/blogs/rankings-uk/57a74c1c-e5e6-48ed-8ab1-ff11a8ed9f29_RTX178XF.jpg

Sphinx
15 januari 2014, 22:20
Twee pittige etappes gisteren en vandaag. In alle categorieën kwamen de leiders onder druk te staan. "And when under pressure, someone's gotta give in." Marc Coma won gisteren en won 16 minuten op Barreda, vandaag sloeg Barreda terug en pakte 11 minuten terug. Toch staat Coma nog bijna drie kwartier voor. Henk Knuiman, Hans Vogels en Robert van Pelt rijden allen top25 tijden en focussen op aankomen. Knuiman staat nu netjes 15e, Vogels 21e en Van Pelt 23e. Van Pelt is tevens leider in het klassement zonder assistentie.

Bij de quads had Seb Husseini zowel geluk als pech. Gisteren won de Nederlandse Emirati met overmacht de etappe naar Iquique, maar vandaag ging er in de rit naar Antofagasta een lager kapot en verloor hij 2 uur. Ignacio Casale behoudt de leiding, de Rus Kiriyakin pakte de dagzege.

Bij de auto's wordt het langzaam spannend, al kan er maar één merk meer winnen zonder uitzonderlijke pechgevallen: Mini. Nani Roma lijkt moeite te hebben met de druk van de eerste plaats in de stand en blijft maar tijd verliezen. Stephane Peterhansel pakte gisteren een record aan stagewins door zijn 64e dagzege in de dakar te halen. Vandaag moest hij de zege aan Nasser Al-Attiyah laten, maar een tweede plaats en 10 minuten tijdwinst op Roma zorgen ervoor dat Roma nog maar 2 minuten voorsprong heeft. De Nederlanders hebben het heel zwaar: de HRX Fords liepen lekker in Bolivia, maar in Iquiue kwamen Ten Brinke en Van Loon pas als laatste binnen, allebei zonder stuurbekrachtiging. Tim Coronel en Gerard List werden het kamp binnengesleept en Henk Theunissen viel uit toen de Dodge Ram in de duinen zonder 4WD kwam te zitten en zich vastreed.

Bij de trucks is Andrey Karginov gek geworden. Hij imiteert zeer treffende de waanzinnige rijstijl van Vladimir "Czar" Chagin, die nooit remde voor bomen en telefoonpalen, zoveel mogelijk rechtdoor ging en erop vertrouwde dat zijn chassis de klappen van de hoge sprongen wel aankon. Het is roekeloos, maar Karginov's oude YAMZ-Kamaz kan zijn brute rijstijl inderdaad aan. Negentien minuten pakte de Rus gisteren, vandaag zijn het er slechts vijf, omdat in de duinen Ales Loprais in de Tatra nog wat sneller bleek. Gerard de Rooy staat nog wel eerste, maar de voorsprong is in drie dagen van meer dan een half uur geslonken naar 8 minuten. Spannund!

Goedemorgenallemaal
16 januari 2014, 08:03
...g en erop vertrouwde dat zijn chassis de klappen van de hoge sprongen wel aankon. Het is roekeloos, maar Karginov's oude YAMZ-Kamaz kan zijn brute rijstijl inderdaad aan.
Tja, ik hbe wat hobbycollega's die ook beroepsschauffer zijn. Manmanman, wat zijn die "merkgek", zelfs in deze moeilijke tijden zijn er twee die bij het zoeken naar een nieuwe werkgever alleen werkgevers zoeken die met een bepaald merk rijden. Natuurlijk heeft een werkgever ook liever iemand die een bepaald merk truck al van binnen en van buiten kent dus dat komt nog wel goed ook. Maar goed, daarbij dus een verstokte DAF rijder en een nog fanatiekere Scaniafan.

En allebei zeggen ze dat ze, als ze een Dakar zouden gaan rijden, er maar 1 merk is, en dat is Kamaz. Daar hoe je het minste aan te doen, die kan dat haast van zichzelf. Ald die DAF- en en GINAF's en andere merkene, die moeten veel meer geprepareerd worden willen ze zowiezo daar kunnen rijden.

Sphinx
17 januari 2014, 19:50
even om te laten zien hoeveel risico Andrei Karginov de laatste dagen heeft genomen:

https://pbs.twimg.com/media/BeIHvPXCQAAyLaP.jpg:large

Volgens de recce-crew die de etappes heeft uitgestippeld was dit een sprong waar een algemeen gevarenpunt van was gemaakt. Maar Karginov dendert erover heen met vollegaas en zonder in te houden. Op camera zag het er nog maffer uit omdat hij letterlijk schuin in de lucht hangt en nadien nét niet omkantelde. Dat de achterdeur van de bak na de landing niet meer dichtkon deerde niet, Karginov pakte gisteren de leiding in het truckklassement en hoewel Gerard de Rooy in de laatste duinen vandaag nog wat tijd terugpakte, lijkt het erop dat 7 minuten goedmaken op een snelle piste morgen alleen lukt als er vandaag iets stuk is gegaan.

Bij de auto's leek Mini X-Raid baas Sven Quandt gisteren de angel uit de wedstrijd te halen door teamorders uit te delen en te eisen dat Roma en Peterhansel elkaar niet aan zouden vallen. Alsof vrouwe Fortuna dit soort gekonkel maar niks vondt, knipte ze even met haar vingers en liet Roma en Orly Terranova beide vastlopen op een duin. Peterhansel en de vierde Mini van Nasser Al-Attiyah gingen verder, maar Roma haalde hen weer bij. In plaats van in te halen bij "Peter" die even inhield, sloot de Spanjaard echter alleen maar aan, hoewel hij door het tijdverlies nu een halve minuut achterstand had. En er werd helemaal niet voorzichtig gereden: de drie Mini's gingen vol op de aanval, later zelfs vier toen Terranova in een ultieme poging probeerde om nog tijd op Al-Attiyah terug te pakken voor een podiumplek, maar de Argentijn wilde teveel en reed zich opnieuw vast, waardoor Giniel de Villiers van vijf opschoof naar vier. In de stand heeft Peterhansel 26 tellen voorsprong op Roma en mag morgen als eerste starten. Sven Quandt zal niet zo lekker slapen vannacht.

http://www.rallymaniacs.nl/images/00-DAKAR/2014/17-website/SorrySven.jpg

Sphinx
20 januari 2014, 19:10
Helaas is het Gerard de Rooy in de laatste proef niet meer gelukt om Andrey Karginov van de overwinning af te houden. Hij won zaterdag wel de stage, maar dit moment besliste helaas zijn klassement

6338

De Chinese Mini-rijder Yong Zhou was even voor de trucks aan kwamen daveren gecrasht en lag zo ongelukkig dat alleen De Rooy er net langs kon / wilde. Karginov speelde het slim, hielp met het verwijderen van het wrak en kreeg aan de finish tijdcompensatie, waardoor hij nog een paar minuten over hield. Er was ook nog een momentje op de verbinding waar de Kamaz een onregelementaire servicebeurt zou hebben gekregen, maar de official die Russen betrapten bleek niet bevoegd :hammer:

Bij de auto's gehoorzaamde Stephane Peterhansel alsnog. Hij liet zich na de start door Nani Roma inlopen en liet de Spanjaard het autoklassement winnen. Jammer dat teamorders de dakar moeten beslissen. Dan nog liever een muntje opgooien zoals Jean Todt in 1989 deed toen hij moest kiezen tussen Jacky Ickx of Ari Vatanen als winnaar. In ieder geval 50% kans

http://images.forum-auto.com/mesimages/689320/1989_01_Dakar_110.jpg1..jpg

Bij de motoren won Marc Coma voor de vierde keer het algemeen klassement. Naaste Joan Barreda gooide zijn eigen ruiten in met een valpartij die hem zijn kabelboom kostte en hij moest zich 350 km laten slepen door Bas Nijen Twilhaar (http://www.dakarbas.nl/uploads/bas%2012%20sleep.JPG). Waar door KTM een 1-2 ophaalt met Coma en Vildoms en Olivier Pain de derde plaats pakt.
Bij de quads wint Ignacio Casale het klassement voor Rafal Sonik en de in Dubai wonende Nederlander Sebastien Husseini.