PDA

Volledige versie bekijken : Boetes in Nederland en Duitsland



Jimbo1
15 november 2013, 14:23
5593

salitos
15 november 2013, 15:44
De boetes in Nederland zitten wat ingewikkelder in elkaar, ze zijn ook afhankelijk van plaats (bebouwde kom, woonerf, snelweg, etc) en hoeveel te hard t.o.v. wat je mag rijden

Op de site van het OM kun je e.e.a. vinden
Als voorbeeld

U heeft aangegeven:
U reed met een auto.
U reed binnen de bebouwde kom (30km zone).
U reed met een snelheid van 43 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 30 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 13 km/u overschreden.

Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 10 km/u.


Het boetebedrag:
Boetebedrag: € 98,-.
Dezelfde overschrijding buiten de bebouwde kom: € 62,-.
Dezelfde overschrijding op de snelweg: € 58,-.

En dan nog de 7,- admin.

Eddy_V
15 november 2013, 15:53
De boetes bij de pruusen zijn zeker lager, maar vergeet niet dat de Duitsers bij bepaalde overtredingen strafpunten krijgen op hun rijbewijs. Door rood licht rijden is zelfs een misdrijf indien het verkeer in gevaar gebracht wordt waar een gevangenis straf op gegeven kan worden! In Nederland gaat dat nog niet gebeuren al rijd je een hele schoolklas omver als je met een dronken kop door rood licht rijd.
Het verkeer is in Duitsland de laatste jaren in zijn algemeen een stuk minder agressief geworden door deze wetgeving. Welke auto's rijden er bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden nog meer dan 10km te hard? Vooral de Nederlanders en de oostblok kentekens!
Ben trouwens niet roomser dan de paus... Ik zit meestal ook op de linkerbaan 😎

bad pritt
15 november 2013, 16:04
In slaap vallen achter het stuur: 1200 euro boete in Duitsland en een kopje koffie kan er dan niet af.:thefinger:

KevinK
15 november 2013, 18:02
In Duitsland hangt er bij het rijden door rood licht ook meteen een rijverbod van een maand aan vast. Ook bij bepaalde snelheidsovertredingen ben je al snel je rijbewijs een maandje kwijt. Binnen de bebouwde kom bij 30 km/u dacht ik.

Picasso 1
15 november 2013, 18:31
5593

Dat is geen beleid meer maar een mix van idioterie en schaamteloosheid.

MichelJ
15 november 2013, 18:35
Dat is geen beleid meer maar een mix van idioterie en schaamteloosheid.

Inderdaad. Een straatrover of winkeldief komt er in NL een stuk beter van af.

Dalton
15 november 2013, 21:00
Dat is geen beleid meer maar een mix van idioterie en schaamteloosheid.

Even goed nadenken,in duitsland wonen 6 keer zoveel mensen als in nederland,vermenigvuldig de boetes met 6 in duitsland dan komen ze op dezelfde hoogte.
Heel eenvoudig waar meer mensen wonen wordt alles goedkoper in MONACO met zijn weing inwoners is alles veel duurder,ga daar maar eens op een terrasje zitten en eet en drinkt daar wat dan ben je een maandloon kwijt.
In INDONESIE op een terrasje zitten kost je nog geen uurloon voor wat eten en drinken,land heeft ook meer dan 200 miljoen inwoners,dat is de nevenwerking.
Hadden wij vroeger in de tiener-jaren meer kinderen op de wereld gezet en gezorgt dat nederland 100 miljoen inwoners had gekregen dan was alles veel goedkoper geweest maar wij moeten het zaad toch zo nodig naar duitsland brengen.
Het is nog niet te laat wanneer onze kinderen voor minimaal 15 kindjes zorgen dan redden ze het wel,en wordt zeker alles goedkoper.
Zo zit de wereld in elkaar en niet anders heren ijsberen.

Megaboob
15 november 2013, 21:37
Wederom blijkt dat de (R)overheid in nederland zich alleen naar Europese maatstaven aanpast als deze in haar voordeel zijn, zeker neit als deze in haar nadeel zijn. de boetes hebben niets meer te maken met de zwaarte van de overtreding (gesproken over snelheid, andere zaken passen wel, zoals alcoholmisbruik). het gaat alleen maar om een verkapte belasting helaas.

Megaboob

Pietjepik
15 november 2013, 21:41
ik word duitser, ben het gewoon zat hier..... moet makkelijk gaan aangezien er een flinke kwak duits bloed door mijn aderen stroomt!
deutschland uber alles! de horeca is daar beter, prijzen en hygiëne in restaurants zijn heel wat aangenamer dan hier, werken in dat land is wel klote ivm de strakke en strikte hierarchie aldaar (ervaringsdeskundige), wel meer ruimte om je heen en huizen kosten geen moer! lekker bier, top vreten, nauwelijks wegenbelasting en ze hebben audi's voor weinig geld! en saunaclubs!!!!!!
ik ben overtuigd en zal me snel laten naturaliseren tot duitser.
Gruss! :wink2:

KevinK
16 november 2013, 06:25
Even goed nadenken,in duitsland wonen 6 keer zoveel mensen als in nederland,vermenigvuldig de boetes met 6 in duitsland dan komen ze op dezelfde hoogte.
Heel eenvoudig waar meer mensen wonen wordt alles goedkoper in MONACO met zijn weing inwoners is alles veel duurder,ga daar maar eens op een terrasje zitten en eet en drinkt daar wat dan ben je een maandloon kwijt.
In INDONESIE op een terrasje zitten kost je nog geen uurloon voor wat eten en drinken,land heeft ook meer dan 200 miljoen inwoners,dat is de nevenwerking.
Hadden wij vroeger in de tiener-jaren meer kinderen op de wereld gezet en gezorgt dat nederland 100 miljoen inwoners had gekregen dan was alles veel goedkoper geweest maar wij moeten het zaad toch zo nodig naar duitsland brengen.
Het is nog niet te laat wanneer onze kinderen voor minimaal 15 kindjes zorgen dan redden ze het wel,en wordt zeker alles goedkoper.
Zo zit de wereld in elkaar en niet anders heren ijsberen.

Als je dat spul wat jij gebruikt gaat verkopen kun je nog veel geld verdienen.

rmjhexe
16 november 2013, 07:11
Boetes zijn lager in Duitsland maar iedereen heeft een puntenrijbewijs en je rijbewijs ben je erg snel kwijt, de gevolgen zijn dus groter

uurtje
16 november 2013, 07:28
het gaat verder dan dat........wij hebben in Nederland bewoners die uit naam van geloof/overtuiging in het buitenland gaan moorden, verkrachten en mensen op d meest beestachtige wijze verminken. Bij voorkeur zijn hun slachtoffers mensen die dicht tegen onze overtuiging aanstaan.
Als deze Jihadisten dan terug komen dan worden ze in de watten gelegd. Niets mis mee. Geen rekenschap afleggen, niets. Iedere politieman (of vrouw) die hier een schot lost krijgt al onderzoeken over zich heen. Iedere militair die tijdens een missie in vuurgevecht raakt, moet zich houden aan regels (Rules Of Engagement).

Maar als je een keer belt tijdens het rijden, dan kan dit betekenen dat je aan de financiële afgrond staat.

Goed ingeregeld.........not.......

KevinK
16 november 2013, 07:40
Boetes zijn lager in Duitsland maar iedereen heeft een puntenrijbewijs en je rijbewijs ben je erg snel kwijt, de gevolgen zijn dus groter

Juist aan dit systeem zie je dat het ook kan zonder torenhoge boetes. Bij werkzaamheden aan de weg zie je altijd alle Duitsers als een malle op de rem trappen. Juist omdat ze bang zijn voor een rijverbod.

Jimbo1
16 november 2013, 08:41
het gaat verder dan dat........wij hebben in Nederland bewoners die uit naam van geloof/overtuiging in het buitenland gaan moorden, verkrachten en mensen op d meest beestachtige wijze verminken. Bij voorkeur zijn hun slachtoffers mensen die dicht tegen onze overtuiging aanstaan.
Als deze Jihadisten dan terug komen dan worden ze in de watten gelegd. Niets mis mee. Geen rekenschap afleggen, niets. Iedere politieman (of vrouw) die hier een schot lost krijgt al onderzoeken over zich heen. Iedere militair die tijdens een missie in vuurgevecht raakt, moet zich houden aan regels.

Wow, dit slaat een beetje door. Ik kom een vergelijking tegen van verkeersboetes in Nederland en Duitsland en denk: dit is altijd interessant voor het IJBF. Ik vond het een opvallend verschil. Een causaal verband met Jihadisten is volgens mij niet aan de orde. Wat ik wel interessant vind is het gegeven dat automobilisten in Duitsland zich over het algemeen veel beter aan de verkeersregels houden dan in Nederland, ondanks de torenhoge boetes hier. Een puntenrijbewijs kan inderdaad een goede reden zijn maar ik vraag me af of er niet meer oorzaken zijn. Wellicht heeft het te maken met onze opstandige volksaard en zijn Duitsers van nature meer geneigd zich te schikken naar regels die van hogerhand zijn opgelegd. (en nu maar hopen dat de discussie zich niet zal verplaatsen naar de Holocaust...).

uurtje
16 november 2013, 09:07
Ik rij heel veel en kom vaak in Duitsland. Het rechts inhalen, auto ertussen wringen en langzaam links rijden of plotseling van rijbaan wisselen zie je daar een stuk minder. Hoe het komt weet ik niet maar het is wel mijn subjectieve mening. Ook de inhaalverboden voor vrachtwagens lijken in Nederland soms slechts de status te hebben van "aanbeveling" zonder dwingend te zijn.

Yep, het topic is een vergelijking tussen Nederland en Duitsland v.w.b. boetes. Ik trok hem de andere kant op; de automobilist wordt financieel keihard gepakt. De automobilist wordt in dit land harder bestraft dan een gemiddelde misdadiger. Nogmaals, er zijn gezinnen die een boete van 200 (of meer) gewoon niet kunnen verwerken. En dan kom je er niet meer weg door te zeggen "dan had je maar niet moeten bellen/rood rijden/te hard rijden"......

MichelJ
16 november 2013, 09:24
Wat ik wel interessant vind is het gegeven dat automobilisten in Duitsland zich over het algemeen veel beter aan de verkeersregels houden dan in Nederland, ondanks de torenhoge boetes hier. Een puntenrijbewijs kan inderdaad een goede reden zijn maar ik vraag me af of er niet meer oorzaken zijn. Wellicht heeft het te maken met onze opstandige volksaard en zijn Duitsers van nature meer geneigd zich te schikken naar regels die van hogerhand zijn opgelegd.

Of zou het komen omdat Duitsland geen 5-baans A2 met een 100% kassa-systeem @100 km/u heeft?

Ander voorbeeldje is onderstaande foto, Neerbosscheweg in Nijmegen. Direct achter de stoplichten begint de A73, maar voordat je de snelweg opgaat passeer je nog een flitspaal, hier kun je heerlijk genaaid worden (overigens is er onlangs een dynamische limiet van 40-70 km/u ingesteld).

http://www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3863217.1371017437!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-3863217.JPG

In Duitsland kun kon je altijd heerlijk door kachelen, het wordt nu ook steeds minder wordt met Baustellen, Stau en Blitzers.

Dalton
16 november 2013, 09:24
Ach UURTJE de NEDERLANDERS zelf werden in het verleden naar NED.-INDIE gestuurd om daar de opstandige bevolking die graag onafhankelijk wilde worden na 350 jaar onderdrukking te vermoorden.
Wanneer daar een dorp met 1000 mensen werd platgeschoten met 4 houwitsers en de overlevenden door de NEDERLANDERS met de blanke sabel nog eens werden omgebracht zowel vrouwen als kinderen,dan zijn die NEDERLANDERS die door kapitein WESTERLING gestuurd werden zeker onze nationale helden
Wat een roemrijk volk zijn wij toch om zo over anderen te kunnen oordelen en het was niet een kampong of dorp maar diverse.
Soms schaam ik mij dat ik NEDERLANDER ben.
Wanneer biedt het KONINKLIJK HUIS en die goede uitgebalanseerde regering die alles altijd zo goed op de rit heeft hun excuses eens aan aan de nabestaande van die moordpartijen?
Nee dat gebeurd nooit maar het koninklijk huis haalt wel weer een dochter van zo'n moordenaar hier naartoe om onze koningin te worden wat een wereld hebben ze toch geschapen.
HITLER krijgt overal de schuld van maar hij was gewoon een stroomannetje van de groot industrieel KRUPP die dat allemaal heeft uitgedacht om zijn zakken goed te blijven vullen ondanks de mallaise die er was in die tijd.
Ja en de volgelingen hebben het nooit geweten bevel van hogerhand netzo als in NED.-INDIE.
De soldaten die daar geweest waren moesten voordat ze terug kwamen een eed zweren dat ze er nooit iets over zouden vertellen in NEDERLAND.
Het trotse NEDERLAND die ons altijd en iedere keer weer verrassend blij maken met hun beslissingen,zoals het beschermen van de bankiers en zijn handlangers die ons voor miljarden hebben getild en ondanks alles gewoon vrijuit gaan zoals de medespelers van de bouwfraude en vooral de corrupte ambtenaren niet vergeten die zoveel geld hebben opgestreken en nooit iets hoeven terug te betalen.
Kijk maar goed daarom zijn de boetes in NEDERLAND zo hoog want die gaten moeten allemaal opnieuw weer gevuld worden voor de volgende lichting ambtenaren anders kunnen die niet graaien.
Ja heren ijsberen we leven in een land van graaiers de ene nog erger dan de andere.
Ik doe hier niet aan mee want ik heb me verheven tot een spuiter ieder weekend opnieuw om zo van mijn frustaties af te komen en niet meer te hoeven denken aan de mensen die zogenaamd ons land aan het opbouwen zijn.
Wanneer ze het geld van de stelende bankiers en hun aanhangers nu eens gewoon afpakken dan zijn we een van de rijkste landen der wereld en hoeven we geen bezuinigingen door te voeren maar krijgt iedere nederlander er ieder jaar met de kerst een bonus van 1000 euro bij van onze lieftallige regering die alleen het klootjesvolk aan het uitknijpen is met al die belastingen.
Wordt wakker ijsberen en begin een nieuwe regering met als opperhoofd WILLEM2 en zijn gevolg van bestuurders.
Wanneer je een hoerenforum zo goed kan besturen en dan is de rest immers kinderspel.
Lang leve de REPUBLIEK met WILLEM2 als onze nieuwe leider met korte ei,nu hebben we een regering die lijdt met een lange ij.

Jimbo1
16 november 2013, 09:50
Euh....

Jimbo1
16 november 2013, 09:53
In Duitsland kun kon je altijd heerlijk door kachelen, het wordt nu ook steeds minder wordt met Baustellen, Stau en Blitzers.

Ik dacht dat jij altijd op de brommer ging, heb je van Baustellen toch niet zoveel last lijkt me :smoke:

Dalton
16 november 2013, 09:54
Euh....

ja ja......

Big30
16 november 2013, 10:41
Euh....
Heb het stukje even doorgenomen van Dalton en vind het absoluut en zeer heldere analyse waarom de boetes in Duitsland laag en in Nederland hoog, nee extreem en belachelijk hoog zijn ;).

Wat inderdaad opvalt in Duitsland is dat men zich daar beter aan de verkeersregels houdt zeker als het gaat om snelheid vergeleken met Nederland. Het beruchte puntensysteem in Flensburg speelt daar wel zeker een hele belangrijke rol in.
In Nederland lijkt men vooral te controleren om geld te cashen, niet zo zeer in dienst vd verkeersveiligheid, zie inderdaad de A2 en de idiote situatie daar.

Wat dan weel positief is voor NL is dat onze snelwegen er gewoon fraai bijliggen en mooi ontworpen zijn, in D kom je nog wel eens relatief oude snelwegen tegen zeker in het Ruhrgebied, daar moet nog wel wat geïnvesteerd worden. De A3 naar Keulen ligt er tegenwoordig weer super bij, de A57 naar Keulen zo mocht ik gisteren ervaren kun je op een vrijdag in de spits maar beter mijden. Binnenkort wordt Kreuz Kaarst ook nog eens gedeeltelijk afgesloten.

Badslippers
16 november 2013, 11:29
Nogmaals, er zijn gezinnen die een boete van 200 (of meer) gewoon niet kunnen verwerken. En dan kom je er niet meer weg door te zeggen "dan had je maar niet moeten bellen/rood rijden/te hard rijden"......

Inderdaad. Voor een rijke patser is €200 een fooi. Daarom zie ik wel iets in een puntensysteem waarbij je op den duur zelfs je rijbewijs kunt kwijtraken. Dat laat in ieder geval ruimte voor wat fout rijgedrag (want wie rijdt er nu eens niet 7 kilometer te snel?) maar treft uiteindelijk de rijke stinkerd net zo hard als de gewone man. Goed, een patser zou zich ten langen leste nog een chauffeur kunnen permitteren.

bad pritt
16 november 2013, 11:36
Ik rij heel veel en kom vaak in Duitsland. Het rechts inhalen, auto ertussen wringen en langzaam links rijden of plotseling van rijbaan wisselen zie je daar een stuk minder. Hoe het komt weet ik niet maar het is wel mijn subjectieve mening. Ook de inhaalverboden voor vrachtwagens lijken in Nederland soms slechts de status te hebben van "aanbeveling" zonder dwingend te zijn. 100% mee eens, of als jij hard komt aanrijden gewoon de auto naar links gooien dat doen ze in Duitsland ook zeer zelden, of je er bi een inrit niet tussen laten, niet weven dus, hufterig verkeersgedrag ligt in Nederland veel hoger.

Yep, het topic is een vergelijking tussen Nederland en Duitsland v.w.b. boetes. Ik trok hem de andere kant op; de automobilist wordt financieel keihard gepakt. De automobilist wordt in dit land harder bestraft dan een gemiddelde misdadiger. Nogmaals, er zijn gezinnen die een boete van 200 (of meer) gewoon niet kunnen verwerken. En dan kom je er niet meer weg door te zeggen "dan had je maar niet moeten bellen/rood rijden/te hard rijden"......
De boetes zijn absurd hoog in Nederland en de politiek is de binding met de draagkracht realiteit kwijt.

krukar
16 november 2013, 11:51
Inderdaad. Voor een rijke patser is €200 een fooi. Daarom zie ik wel iets in een puntensysteem waarbij je op den duur zelfs je rijbewijs kunt kwijtraken. Dat laat in ieder geval ruimte voor wat fout rijgedrag (want wie rijdt er nu eens niet 7 kilometer te snel?) maar treft uiteindelijk de rijke stinkerd net zo hard als de gewone man. Goed, een patser zou zich ten langen leste nog een chauffeur kunnen permitteren.

Met jouw redenatie zou de Nederlandse overheid als remedie waarschijnlijk eerder een boetesysteem naar draagkracht invoeren ;)
10 km/h boven de vmax? 2% van je maandsalaris, 20km/h boven de vmax? 5% van je maandsalaris etc.....

bad pritt
16 november 2013, 11:54
Met jouw redenatie zou de Nederlandse overheid als remedie waarschijnlijk eerder een boetesysteem naar draagkracht invoeren ;)
10 km/h boven de vmax? 2% van je maandsalaris, 20km/h boven de vmax? 5% van je maandsalaris etc.....

Zwitserland.

Eddy_V
16 november 2013, 16:49
Met jouw redenatie zou de Nederlandse overheid als remedie waarschijnlijk eerder een boetesysteem naar draagkracht invoeren ;)
10 km/h boven de vmax? 2% van je maandsalaris, 20km/h boven de vmax? 5% van je maandsalaris etc.....




Het is ook juist daarom dat ik mijn chauffeur het minimum loon betaal:
Dan kan het hem nooit teveel gaan kosten als hij weer eens te hard rijdt😄

sofaking
16 november 2013, 17:45
In Frankrijk hebben ze ook een puntensysteem en daar is een lucratief handeltje van strafpunten ontstaan. Voor iets van een 200 € per punt zal een "verkoper" verklaren dat hij achter het stuur zat bij een overtreding en dus de strafpunten opnemen in jouw plaats.
Dus ook dit systeem zal gefortuneerden bevoordelen.

Admin
18 november 2013, 15:11
In Frankrijk hebben ze ook een puntensysteem en daar is een lucratief handeltje van strafpunten ontstaan. Voor iets van een 200 € per punt zal een "verkoper" verklaren dat hij achter het stuur zat bij een overtreding en dus de strafpunten opnemen in jouw plaats.
Dus ook dit systeem zal gefortuneerden bevoordelen.

In Duitsland sta je met je kop op de foto....

Befke
18 november 2013, 15:27
Met jouw redenatie zou de Nederlandse overheid als remedie waarschijnlijk eerder een boetesysteem naar draagkracht invoeren ;)
10 km/h boven de vmax? 2% van je maandsalaris, 20km/h boven de vmax? 5% van je maandsalaris etc.....
Finland hebben ze dat ook geloof ik. Ik meen me een boete wegens snelheidsoverschrijding te herinnere ter hoogte van ruim een modaal jaarsalaris voor een of andere extreem rijke met zijn Lambo of zo.

sofaking
18 november 2013, 17:13
Dat was een VP van Nokia. Iets van een 111.000 € boete mocht die betalen.

Een Nederlander heeft na een snelheidsovertreding zijn bolide, goed voor een miljoen euro, gefonfisceerd gezien.

http://artikelpost.nl/transport/de-hoogste-snelheidsbekeuringen-ooit.html

Picasso 1
18 november 2013, 19:03
In Duitsland sta je met je kop op de foto....

Is beter dan die flits die je in je rug neersteekt.

Bosco
18 november 2013, 21:29
5651

too slow
18 november 2013, 22:08
De boete voor door rood rijden is 220 euro...

...maar dat is nog niks vergeleken met deze ombeschaamde vorm van stroperij (http://plazilla.com/je-mag-geen-bramen-meer-plukken-in-nederland) : 850 euro boete. Wilkommen im heilstaat Niederlande:frown:

Jansen
18 november 2013, 22:21
Het gaat niet om de bedragen die zijn te overzien,maar de punten die je in Duitsland kan kwijt raken dat houdt de Duitser wel even aan het denken.
Als Nederlander of Belg heb je daar in Duitsland geen last van, alleen krijg je bij de boete dan ook vaak ( net zoals ik ) een rijverbod.
Tevens een mooie foto van voren bij een snelheidsfoto ( helaas was deze niet erg duidelijk maar volgens de politie kwam het dat ik te hard voor hun beeld reed.) Haha volgende keer nog harder en dan is het kenteken ook niet meer te lezen.

Wat erger is dat er naast mij duidelijk op de foto een gedeelte van de passagier te zien was ( een arm en een mooie borst in een blouse ) dus heb je toch een probleem als iemand anders je post open maakt.

Eddy_V
18 november 2013, 23:57
Wat erger is dat er naast mij duidelijk op de foto een gedeelte van de passagier te zien was ( een arm en een mooie borst in een blouse ) dus heb je toch een probleem als iemand anders je post open maakt.



Lifstertje meegenomen?
Wie kan jou zo'n goede daad nou kwalijk nemen?! 😄

krukar
19 november 2013, 07:56
5651

Plaatje is biased en klopt van geen kant. Snelheidsovertredingen zijn locatiegebaseerd in zowel Nederland als Duitsland, rood licht boete van Duitsland klopt niet e.d.

Zo heb je een beter overzicht:

Snelheid binnen bebouwde kom Duitsland

Km/h te snel euro Punten Maanden rijverbod
bis 10 15
11-15 25
16-20 35
21-25 80 1
26-30 100 3
31-40 160 3 1
41-50 200 4 1
51-60 280 4 2
61-70 480 4 3
über 70 680 4 3

Buiten bebouwde kom

Km/h te snel euro Punten Maanden rijverbod
bis 10 10
11-15 20
16-20 30
21-25 70 1
26-30 80 3
31-40 120 3
41-50 160 3 1
51-60 240 4 1
61-70 440 4 2
über 70 600 4 3

Snelheden Nederland

km/h te hard Snelweg Buiten bebouwde kom Binnen bebouwde kom
4 23 23 26
5 28 29 32
6 34 35 38
7 40 41 44
8 45 47 50
9 51 54 57
10 57 61 65
11 80 83 88
12 87 92 96
13 94 100 105
14 101 108 113
15 110 117 122
16 118 125 131
17 126 134 141
18 136 143 151
19 145 154 162
20 155 165 173
21 166 175 185
22 177 186 197
23 186 197 209
24 197 209 220
25 208 221 234
26 218 234 247
27 230 246 262
28 242 259 275
29 256 274 288
30 269 287 303
31 282
32 295
33 308
34 323
35 337
36 351
37 366
38 380
39 390



Door rood in Duitslamd

KOvertreding euro Punten Maanden rijverbod

Ampel bei "Rot" überfahren 90 3
Ampel bei "Rot" überfahren

mit Gefährdung 200 4 1

mit Sachbeschädigung 240 4 1

Ampel bei schon länger als 1 sec. leuchtendem "Rot" überfahren 200 4 1
Ampel bei schon länger als 1 sec. leuchtendem "Rot" überfahren

mit Gefährdung 320 4 1

mit Sachbeschädigung 360 4 1


Wat gebeurd er met die punten?

1 bis 3 Punkte
Keine Sanktionen
4 bis 8 Punkte
Bei freiwilliger Teilnahme an Aufbauseminaren: 4 Punkte Abzug
8 bis 13 Punkte
Verwarnung und Hinweis auf freiwilliges Aufbauseminar
9 bis 13 Punkte
Bei freiwilliger Teilnahme an Aufbauseminaren: 2 Punkte Abzug
14 bis 17 Punkte
Teilnahme an Aufbauseminar wird angeordnet
14 bis 17 Punkte
Bei freiwilliger Teilnahme an verkehrspsychologischer Beratung: 2 Punkte Abzug
Ab 18 Punkte
Führerschein wird entzogen

Ja je leest het goed, als je niet aan die vrijwillige cursus á 500 euro per dag op eigen kosten mee doet kom je niet van je punten af, 18 punten verzameld? Rijbewijs kwijt, definitief!
Ziet er ineens allemaal heel anders uit als in dat plaatje, even door rood rijden? Agent beoordeeld het als gevaarlijke situatie en je hebt meteen 4 punten te pakken plus een maand je rijbewijs kwijt. Even 30 te hard in de bebouwde kom? 1 punt en een maand je rijbewijs kwijt.

Goedemorgenallemaal
19 november 2013, 08:30
Interessante discussie. Ik heb het een en ander eens gelezen en veel reacties zijn toch gewoon richting afgeven op Nederlandse gebruiken.
Wel een interssant idee trouwens mider hoge betes maar eerder afpakke. Daar zit wel wat in natuurlijk.
Alleen leer mij de Nederlander kennen (en dat gaat ook op voor een groot deel va de Nederladstalige zuiderburen) , als wij een dergelijk systeem hier hadden en in Duitsland het betaalsysteem, dan zou daar net zo hard op worden afgegeven als nu op de tornhoge boetes "laat mij maar betalen, maar ik wil NIET dat d eoverheid me in mijn vrijheid van gaan en staan wanneer ik dat wil aantast". Het zal niet voor iedere voorstander van "het Duitse systeem" zijn maar je maakt mij niet wijs dat niet minstens de helft van de voorstanders van het huidige Duitse systeem bij het door mij hierbove geschetste scenario OOK tegen het Nederlandse systeem (wat dus nu in Duitsland geldt) en voor het Duitse systeem (wat dus nu het NL hoge boete systeem is) zou zijn.

De vergelijking van harde aanpakken voor verkeersovertreders en het maar laten lopen va een winkeldief gaat natuurlijk niet op. Ja, een pakje boter of een ipad jatten is een lichte vorm van ontwrichting van de samenleving, het is oneerlijk maar daar houdt het in feite wel mee op. De meeste verkeersovertredingen kunne echter noodlottige gevolgen hebben. Levensbedreigend. En je hoeft niet eens 50 km/u of meer te hard te rijden om een dodelijk ongeval te veroorzaken.
(Wie weet nog va dat ongeval in Chaam van twee weken terug waar twee jonge meiden zijn doodgereden? De "dronken"chauffeur kwam in de stukken voor. Echter, hij schijnt maar heel weinig teveel gedronken te hebben, hij had nog geen drie pils in zijn bloed zitten. Maar hij had daar wel te hard gereden, omdat onverlaten aan die weg stelselmatig flitspalen vernielden kon dat ook).
Rood licht? Idem. Telefoneren in de auto? Idem.
Terecht dus dat dergelijke potentiele vaak toch onbewuste pogingen tot het toebrengen van letsel harder wordt aangepakt 'ja maar da wist ik niet'. Nee daarom juis die boete, je moet bewust worden van de risico's, met een waarschuwing aleen ben je er niet.

Hoewel:

http://www.youtube.com/watch?v=wgyTBYjc0j8

Dan is er ook goed nieuws, het schijnt dat fiets en auto voor wat betreft sms-en en zo gelijk gesteld gaat worden.

Goedemorgenallemaal
19 november 2013, 08:52
De boete voor door rood rijden is 220 euro...

...maar dat is nog niks vergeleken met deze ombeschaamde vorm van stroperij (http://plazilla.com/je-mag-geen-bramen-meer-plukken-in-nederland) : 850 euro boete. Wilkommen im heilstaat Niederlande:frown:
Yep, klopt. Heb ik nog geleerd toen ik voor BOA studeerde.

Zomaar plukken en spullen meenemen van bos of andere terreinen die niet van jou zijn is, dat mag niet he.
Dus.... Daar komt een artikeltje over:
artkle 314 WvSr lid 1

Artikel 314

1. Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

Er mag dus een forse straf opgelegd worden, daar valt niet aan te ontkomen maar om nu meteen het hoogste boetebedrag te vorderen, ik denk dat men in het in de eerste link genoemde geval wel onderuit kan komen.

is dat dan niet overdreven in vergeljking tot bv diefstal.?
Nee want voor stroperij kun je maar een maand de bak in, dat schrikt geen wildstroper af. De straffen zouden best hoger kunnen maar misschien een beetje onderscheid tussen bramen plukken en strikken voor reewild.

Diefstal, artikel 310:

Artikel 310

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Is dat niet wat wieing voor een diefstal met geweld of 's nachts inbreken terwijl je thuis slaapt? Of misbruik makend van noodsituaties?
Dat snapt de wetgever ook wel:
artikel 311

Artikel 311

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:

1°. diefstal van vee uit de weide;

2°. diefstal bij gelegenheid van brand, ontploffing, watersnood, schipbreuk, stranding, spoorwegongeval, oproer, muiterij of oorlogsnood;

3°. diefstal gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd, in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt;

4°. diefstal door twee of meer verenigde personen;

5°. diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;

6°. diefstal met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken.

2. Indien de onder 3° omschreven diefstal vergezeld gaat van een der in onder 4° en 5° vermelde omstandigheden, wordt gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie opgelegd.

en 312

Artikel 312

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan het misdrijf hetzij de vlucht mogelijk te maken, hetzij het bezit van het gestolene te verzekeren.

2. Gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd:

1°. indien het feit wordt gepleegd hetzij gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat; hetzij op de openbare weg; hetzij in een spoortrein die in beweging is;

2°. indien het feit wordt gepleegd door twee of meer verenigde personen;

3°. indien de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;

4°. indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft;

5°. indien het feit wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken.

3. Gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt opgelegd, indien het feit de dood ten gevolge heeft.

Eddy_V
19 november 2013, 10:08
Wat een gezeik

too slow
19 november 2013, 22:27
De vergelijking van harde aanpakken voor verkeersovertreders en het maar laten lopen va een winkeldief gaat natuurlijk niet op. Ja, een pakje boter of een ipad jatten is een lichte vorm van ontwrichting van de samenleving, het is oneerlijk maar daar houdt het in feite wel mee op. De meeste verkeersovertredingen kunne echter noodlottige gevolgen hebben. Levensbedreigend. En je hoeft niet eens 50 km/u of meer te hard te rijden om een dodelijk ongeval te veroorzaken.
(Wie weet nog va dat ongeval in Chaam van twee weken terug waar twee jonge meiden zijn doodgereden? De "dronken"chauffeur kwam in de stukken voor. Echter, hij schijnt maar heel weinig teveel gedronken te hebben, hij had nog geen drie pils in zijn bloed zitten. Maar hij had daar wel te hard gereden, omdat onverlaten aan die weg stelselmatig flitspalen vernielden kon dat ook).

Met bonnenschrijvers valt geen zinnige discussie te voeren dus daar zal ik me niet aan wagen. Ik hecht echter wel aan een realistische weergave van de feiten:
1. er vallen ook wel eens slachtoffers bij winkeldiefstal, net als dat er ook wel eens slachtoffers in het verkeer voorkomen; in beide gevallen zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen
2. alle persberichten over dat ongeval in Chaam melden drankgebruik en geen enkele overschrijding van de snelheidslimiet, svp geen fabeltjes verkondigen hier
3. het enorme aantal boetes die jaarlijks worden uitgedeeld toont denk ik wel aan dat mensen te hard langs flitspalen kunnen rijden als die nog niet zijn vernield

Goedemorgenallemaal
21 november 2013, 12:13
Met bonnenschrijvers valt geen zinnige discussie te voeren dus daar zal ik me niet aan wagen. Ik hecht echter wel aan een realistische weergave van de feiten:
1. er vallen ook wel eens slachtoffers bij winkeldiefstal, net als dat er ook wel eens slachtoffers in het verkeer voorkomen; in beide gevallen zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen
Toch is het aandeel uitzonderingen bij verkeersongevallen aanmerkelijke groter, veel groter. Als ik de crimefighters mag geloven worden we overstelpt met winkeldiefstallen, echter het aantal slachtoffers als gevolg van (zinloos) geweld (en het lijkt me dat winkeldiefstallen daar ook onder vallen) is, maar minimaal vergeleken met dat van verkeersslachtoffers.



2. alle persberichten over dat ongeval in Chaam melden drankgebruik en geen enkele overschrijding van de snelheidslimiet, svp geen fabeltjes verkondigen hier
Helaas, ik ken de omstandigheden, ik ken de familie, ik ken Chaam.
Ik ken de feiten.



3. het enorme aantal boetes die jaarlijks worden uitgedeeld toont denk ik wel aan dat mensen te hard langs flitspalen kunnen rijden als die nog niet zijn vernieldZie punt 1 en 2. niet genoeg kennelijk