Volledige versie bekijken : Keel- neus- oor- en mondklachten
Badslippers
18 augustus 2012, 16:57
Maar even een nieuw "Topic" aangemaakt.
De keelpijn kwam gisteren tot een climax, want in de loop van de middag kon ik haast niet meer slikken. De eerste Beck's Ice gingen er nog wel in, maar het werd steeds moeilijker. Ik maakte me een beetje zorgen na de documentaire van maandag over Fritz Korbach. Fritz is een jaar geleden overleden aan keelkanker. Ik heb de ziekte na de uitzending eens gegoogled en zag direkt tot mijn verbijstering dat deze de laatste jaren voor het grootste deel wordt veroorzaakt door orale sex. Daarvoor waren roken en alcohol de grote boosdoeners, maar dat is dus veranderd. Wie de levenswijze van Fritz Korbach kende, weet dat bij Fritz beide oorzaken weleens aan de orde zouden kunnen zijn geweest. Maar het hield me wel bezig natuurlijk, zou ik op een bepaald moment de verkeerde meid op mijn befkunsten hebben getrakteerd? Nou ja, ik heb er nog voor moeten betalen ook, hoe dom kan een beer eigenlijk zijn door te betalen om een ziekte op te lopen? Enfin, kom net terug van de huisarts die ik natuurlijk niet kon vertellen dat ik wekelijks vrouwen oraal lig te verwennen in GT. Temeer daar het een vrouwelijke arts is en zich in de kennissenkring van mijn eigen vrouw bevindt. Maar ook zonder die info vond ze het raadzaam om mijn bloed te laten onderzoeken, dus wachten we dan maar op de uitslag.
Herkenbaar maar moeilijk te duiden. Sinds ik kutjes en kontjes lik, geregeld lig te tongzoenen heb ik vaker allerlei vage mond- en keelklachten. Tijdens het beffen draait je tong heel wat overuren en als die dan niet alleen langs een uitnodigende clit glijdt maar ook langs een paar scherpe tandranden van jezelf, krijg je problemen zoals een aft of een afgeragde tong. Nu had ik de laatste 2 maanden een kleine groef/oneffenheid in mijn tong die maar niet genas. En als ik er flink met de tandenborstel overheen ging begon het te bloeden. Het leek ook of ik keelklachten had want als ik slikte voelde ik een zeurende pijn. Aangezien ik toch naar de tandarts moest die er maar eerst naar laten kijken maar die kon het niet duiden en stuurde me door naar de huisarts en die stuurde me weer door naar de KNO-arts. Die heeft uitgebreid onderzocht tot en met een slang met camera en koplamp via mijn neus zo mijn slokdarm in. Beetje ongemakkelijk maar wijven die niet kunnen "Deep Throaten" moeten zich niet aanstellen! Hoewel dat vanzelfsprekend niet via hun neusgat gaat. Alles zag er gezond uit en voor die tong die maar niet wil genezen heeft hij me antibiotica gegeven, Metronidazol. Volgens hem was het niks ernstigs en vond hij een biopt niet nodig. Het zou een hardnekkig ontstoken aft kunnen zijn. Over twee weken terugkomen. Ik dacht ook: ""Potverdikkie, dadelijk heb je tongkanker of iets dergelijks." I.t.t. Bosbeer vertel ik wel wat ik allemaal uitvreet want zo'n dokter moet wel goeie en heldere info krijgen anders wordt het stellen van een diagnose alleen maar bemoeilijkt. Doe ik ook tegen mijn huisarts of zijn vervanger en dat is een vrouw. Is soms wat ongemakkelijk. Gaan er allemaal professioneel mee om. Wat dacht je wat die ook allemaal voor de kiezen krijgen. Beschimmelde pikken, gesprongen aambeien en andere gênante ongemakken. Die zijn dat wel gewend. Nu kuur afmaken en over twee weken terug. Nadeel van die kuur, je mag geen alcohol nuttigen en niet roken.
bosbeer
18 augustus 2012, 21:12
Mooie uiteenzetting. Sinds ik de clubs bezoek heb ik duidelijk veel vaker last van keelpijn en moeilijk slikken. Door contact met een Belgische beer die uitsluitend 1 keer in de 2 weken een paar nieuwe meiden beft in GT, gebruik ik het middel Iodex Buccale. Eigenlijk is het pure jodium. Deze beer heeft zijn huisarts verwittigd van zijn escapades en deze schreef hem het middel voor. De man gorgelt er mee na iedere befbeurt en voelt zich safe. Het middel is in Nederland niet verkrijgbaar, maar in Belgie wel. Bij doorslikken is het nl. zeer slecht voor de schildklier. Dus om de paar maanden neemt hij 2 flessen voor me mee. Tot een paar weken geleden verdween de keelpijn hiermee binnen 2 dagen en je voelt je onaantastbaar. De laatste 4 weken gespoeld wat ik wilde, maar het hielp opeens niet meer. Op een gegeven moment ga je denken dat er iets meer aan de hand is. Afgelopen woensdag was slikken opeens bijna onmogelijk. Bovendien heb je een meid in het vizier die 3 weken terug wat minder fris bleek dan de rest en waarbij ik me dan ook na 10 seconden direkt heb teruggetrokken voordat ik moest kokhalzen. Dit in tegenstelling tot een paar andere meisjes die zo fris zijn dat je ze van onder tot boven aflikt.
Uiteraard gaan ook vrouwelijke artsen professioneel met dit soort zaken om, maar als je ook in je prive leven je huisarts tegenkomt op feestjes en bv de tennisclub dan ligt de zaak iets anders. Vroeger had je de Rutgers Stichting waar je anoniem terecht kon , maar volgens mij is deze wegbezuinigd. Een Soa is nog te overzien, als ik zou weten dat ik die had reed ik wel naar Amsterdam waar wel mogelijkheden zijn om geholpen te worden. En mocht inderdaad blijken dat er een uitslag kanker tevoorschijn komt, dan is dat jammer maar helaas de realiteit. Je weet dan dat je erg hebt genoten in de clubs en kijkt wat er nog aan te doen is. Persoonlijk zou ik er vrede mee hebben als ik er aan onderdoor zou gaan, het is niet anders. Maar liever niet natuurlijk. Vermoedelijk zal het bij mij wel weer met een sisser aflopen. Maar waarschijnlijk zal het diverse clubbezoekers al gebeurd zijn, alleen weten we dat niet. En toch zal het er niet toe leiden om met een beflapje o.i.d te gaan werken. Je wilt doen wat je altijd gedaan hebt en niet inleveren. Je denkt altijd dat de ellende anderen overkomt en niet jou. En soms komt het wel heel dichtbij. Laten we hopen dat we met z'n allen nog lang gezond mogen blijven, ondanks ons mogelijk ongezonde sexuele gedrag.
Badslippers
18 augustus 2012, 22:54
Uiteraard gaan ook vrouwelijke artsen professioneel met dit soort zaken om, maar als je ook in je prive leven je huisarts tegenkomt op feestjes en bv de tennisclub dan ligt de zaak iets anders.
Ja, snap ik. Als je huisarts tot je kennissenkring behoort en je vrouw dan ook nog bij diezelfde arts komt, sta je niet te springen om hem mee te delen dat je hobby hoerenloper is. Ook al heeft hij eeuwige trouw aan Hyppocrates gezworen. Jouw huisarts ligt 's avonds met zijn vrouwtje gezellig in bed te keuvelen en daar zal Hyppocrates niet tussen liggen en zal hij heus wel wat smakelijke casussen doorspreken. "Zeg vrouw, wat ik vandaag toch in mijn praktijk meemaakte. Staat Bosbeer, je weet wel, waarmee we altijd dubbelen bij de tennisclub in een keer voor mijn neus met keelklachten en een dikke beslagen tong. Blijkt dat hij in Duitsland elke woensdag gaat neuken in zo'n luxe saunaclub en daar een paar besmette prostituees oraal heeft bevredigd. En zijn vrouw maar denken dat hij met zijn vrienden aan het Klaverjassen is". En als die vrouw van je arts er eenmaal lucht van krijgt is het einde zoek. Succes er mee. 'K zal je op de hoogte houden.
bosbeer
18 augustus 2012, 22:57
Haha, mooi. Tot overmaat van ramp is onze huisarts dus een vrouw, maar dan zal ze het wel met haar man bespreken want die kent Bosbeer ook.
gignnl
18 augustus 2012, 23:29
Mijn huisarts is altijd zeer geinteresseerd.Als ik voor mijn soa test kom en mijn aantal sexpartners
moet aangeven rond ik dat altijd naar beneden af op ca 50.
Voor mij niets bijzonders maar hij vraagt steevast hoe dat zo tot stand is gekomen.
vrije jongen
18 augustus 2012, 23:48
Heel veel bekende punten in dit draadje; ook ik ben gezegend met een huisarts die 'vriend' van de familie is, en waarbij ik dus echt niet met hoerenloper verhalen heen zal gaan. Ook heb ik inmiddels meerdere keren goed bedoelde raad gehad van close familie over die Strepsils kauwende 'verkoudheid' die ik altijd heb nadat ik een weekendje met vrienden 'op stap' ben geweest. 'Misschien moet je je eens laten testen of je geen bronchitis hebt':rofl::biggrin::wand:.
bosbeer
19 augustus 2012, 00:12
Maar we kunnen dus wel concluderen dat er een causaal verband is tussen beffen/rimmen en keelpijn. De een zal gevoeliger zijn voor de opgelikte bacterien dan de ander. En de bacterien die de ene meid afgeeft zullen mogelijk eerder tot keelpijn leiden dan die van een andere meid. Eigenlijk zouden we een bacteriemeter moeten hebben die we voordat we aktiviteiten gaan ontplooien even in de kut of de kont van de desbetreffende dame kunnen steken en daarna de waarde kunnen lezen.
vrije jongen
19 augustus 2012, 01:18
Maar we kunnen dus wel concluderen dat er een causaal verband is tussen beffen/rimmen en keelpijn. De een zal gevoeliger zijn voor de opgelikte bacterien dan de ander. En de bacterien die de ene meid afgeeft zullen mogelijk eerder tot keelpijn leiden dan die van een andere meid. Eigenlijk zouden we een bacteriemeter moeten hebben die we voordat we aktiviteiten gaan ontplooien even in de kut of de kont van de desbetreffende dame kunnen steken en daarna de waarde kunnen lezen.
Een direct verband kan ik niet bewijzen, maar sinds ik 'naar Duitsland ga' heb ik wel veel vaker keelpijn, aften, etc. Ik denk dat het TZ daar trouwens net zo veel aan bij draagt als het Beffen/Rimmen (misschien zelfs meer).
gignnl
19 augustus 2012, 01:39
Heb al maanden keelpijn:hammer:
hp001
19 augustus 2012, 07:53
Er is ook een verband tussen een slecht onderhouden (auto) airco en keelpijn, ofwel geïrriteerde luchtwegen.
Aangezien jij nogal een eindje moet rijden, en meestal in een vrij opgewonden staat aankomt, neem ik aan dat de airco vol staat te blazen.
bosbeer
19 augustus 2012, 08:29
Er is ook een verband tussen een slecht onderhouden (auto) airco en keelpijn, ofwel geïrriteerde luchtwegen.
Aangezien jij nogal een eindje moet rijden, en meestal in een vrij opgewonden staat aankomt, neem ik aan dat de airco vol staat te blazen.
Het eindje rijden klopt wel, maar de opgewonden staat niet. Na jaren clubbezoek voel ik me onderweg niet anders dan dat ik onderweg ben naar de tandarts. En dat komt niet omdat ik toch wel een hele mooie jonge vrouwelijke tandarts heb.
Maar de airco een keer laten verfrissen zou inderdaad geen kwaad kunnen.
hp001
19 augustus 2012, 09:10
Na jaren clubbezoek voel ik me onderweg niet anders dan dat ik onderweg ben naar de tandarts.
Ben geen dokter, maar dit neigt toch naar symptomen van een clubmoeheid.
noglangnietuitgewandeld
19 augustus 2012, 10:28
De familiehuisarts vertel je liever niet van je escapades, heel begrijpelijk. In feite is het simpel, ga in Duitsland naar de dokter als je er toch bent. De meeste huisartsen houden nog gewoon een inloopspreekuur, i.t.t. hun Nederlandse collega's waar het meestal op afspraak moet. Ik zeg gewoon dat ik voor mijn werk in de buurt was, wat in mijn geval ook zo is, en word altijd goed geholpen. Bij mij gaat het overigens vaak om rugklachten, spit, in het Duits Hexenschuss. Een Duitse arts geeft een injectie op de plaats des onheils en ik ben er weer vanaf. In Nederland beginnen ze over fysiotherapie, daar valt meer aan te verdienen denk ik dan, maar ik heb er geen tijd voor en geen zin in. Dus hou ik desnoods de pijn even op tot ik weer over de grens ben. Met een European Health Kaart, gaat het gewoon via het ziekenfonds.
Ace2
19 augustus 2012, 11:33
Mooie uiteenzetting. Sinds ik de clubs bezoek heb ik duidelijk veel vaker last van keelpijn en moeilijk slikken. Door contact met een Belgische beer die uitsluitend 1 keer in de 2 weken een paar nieuwe meiden beft in GT, gebruik ik het middel Iodex Buccale. Eigenlijk is het pure jodium. Deze beer heeft zijn huisarts verwittigd van zijn escapades en deze schreef hem het middel voor. De man gorgelt er mee na iedere befbeurt en voelt zich safe. Het middel is in Nederland niet verkrijgbaar, maar in Belgie wel. Bij doorslikken is het nl. zeer slecht voor de schildklier.
Het klinkt logisch dat als je allerlei medische middeltjes slikt/spoelt dat je daarmee allerlei (ongewenste) bacteriën doodt. Maar wat ik zo begrijp is dat je mond vol allerlei nuttige bacteriën zit die je, in combinatie met je speeksel, beschermen tegen ongewenste indringers. Nu zal dat beschermingsmechanisme je niet tegen alles beschermen, maar zodra je allerlei middeltjes door je mond spoelt dan vernietig je alles en dus ook de nuttige bacteriën. Daarmee verzwak je je beschermingsmechanisme weer. Als dan op andere dagen, zonder sex te hebben, weer ongewenste bacteriën binnen dringen hebben die veel meer vrij spel.
Ik veronderstel zo dat je door beffen risico’s loopt en dat risico neemt af door de genoemde middeltjes te spoelen. Vervolgens heb je wel je mondflora aangetast en komen op andere manieren en dagen weer andere ongewenste bacteriën binnen. Die bacteriën hebben dan vrij spel. Wat het minste slechte is weet ik niet, maar een dokter vast wel.
Wat mij opvalt, en daarmee spreek ik Bosbeer niet tegen, dat bepaalde ziektes door orale sex kunnen worden overgebracht. Orale sex is bijvoorbeeld een risicofactor die meespeelt bij keelkanker (naast nog een hoop andere factoren). Toen ik onlangs bij de GGD op bezoek was en ik uitgebreid werd ingelicht over alle risico’s die ik loop met mijn gedrag werd er niets gezegd over deze risico’s door beffen.
Misschien zijn wel het grootste risico’s die wij lopen niet de ons bekende risicofactoren, maar juist handelingen waarvan de huidige stand van de wetenschap nog onvoldoende op de hoogte is dat een bepaalde handeling/activiteit extra risicovol is. Dergelijke handelingen doen wij nu onverminderd, ons niet beseffend dat er wellicht risico’s aan verbonden zijn. Over 10 jaar leest de volgende generatie ijsberen onze verhalen wel vol verbazing dat wij zo naïef bezig konden zijn. Maar laten wij ons dan nu troosten dat die volgende generatie die verhalen ook met enige jaloezie zal lezen, net zoals wij weemoedig aan de jaren 70 denken toen condoomloze sex de gewoonste zaak was, terwijl wij nu de angst van HIV en resistente SOA’s met ons meedragen.
Cuties
19 augustus 2012, 17:00
Mooie uiteenzetting. Sinds ik de clubs bezoek heb ik duidelijk veel vaker last van keelpijn en moeilijk slikken. Door contact met een Belgische beer die uitsluitend 1 keer in de 2 weken een paar nieuwe meiden beft in GT, gebruik ik het middel Iodex Buccale. Eigenlijk is het pure jodium. Deze beer heeft zijn huisarts verwittigd van zijn escapades en deze schreef hem het middel voor. De man gorgelt er mee na iedere befbeurt en voelt zich safe. Het middel is in Nederland niet verkrijgbaar, maar in Belgie wel. Bij doorslikken is het nl. zeer slecht voor de schildklier. Dus om de paar maanden neemt hij 2 flessen voor me mee. Tot een paar weken geleden verdween de keelpijn hiermee binnen 2 dagen en je voelt je onaantastbaar. De laatste 4 weken gespoeld wat ik wilde, maar het hielp opeens niet meer.
Bosbeer, vraag dan ook eens een Franse beer :biggrin: of hij voor jou bij de lokale apotheek: "Angispray" (een lokaal verdovend middeltje met slijmverdunnende eigenschappen) meeneemt en wat doosjes "Dolirhume Pro" (een soort super paracetamol). Als Iodex Bucale na een poosje niet meer werkt - wat inderdaad dikwijls voorkomt- dan wordt vaak geadviseerd over te stappen naar "grof geschut". Angispray en DP is heel lang een gouden "tag team" waar fotomodellen in Paris op zweren, als ze onverhoopt ziek worden maar binnen een paar uur wel een show hebben te lopen. Beide "medicijntjes" ook niet te verkrijgen in Holland. Voor elk land waar ik kom heb ik wel een lijstje met aan te schaffen "over the counter medicijntjes" die te onzent niet te verkrijgen zijn.:smoke:
In feite is het simpel, ga in Duitsland naar de dokter als je er toch bent. De meeste huisartsen houden nog gewoon een inloopspreekuur, i.t.t. hun Nederlandse collega's waar het meestal op afspraak moet. Ik zeg gewoon dat ik voor mijn werk in de buurt was, wat in mijn geval ook zo is, en word altijd goed geholpen. Bij mij gaat het overigens vaak om rugklachten, spit, in het Duits Hexenschuss. Een Duitse arts geeft een injectie op de plaats des onheils en ik ben er weer vanaf. In Nederland beginnen ze over fysiotherapie, daar valt meer aan te verdienen denk ik dan, maar ik heb er geen tijd voor en geen zin in. Dus hou ik desnoods de pijn even op tot ik weer over de grens ben. Met een European Health Kaart, gaat het gewoon via het ziekenfonds.
Nlnu, hoe werkt dit in de praktijk? Was het niet zo dat Nederlandse zorgverzekeraars voor huisartsbezoeken in de EU vaak strenge voorwaarden stellen ter acceptatie van het door hen in hun polissen vaak gebruikte zinnetje: "spoedeisende zorg die onmiddelijke medische behandeling vergt"?? Valt een "spitje" daaronder dan?? :biggrin: Wat is dat trouwens voor zooi in die injectiespuit? Klinkt interessant.:smoke:
@Badslippert, denk jij aften te krijgen van beffen of tongzoenen? Lijkt me sterk. Meestal krijg je -althans veel mensen, zoals ook ik- die kloppende rakkers als je scherp/peperachtig voedsel vreet. Met name zoiets als chilipoeder, paprika/bolognese poeder (op chips, nootjes, zoutjes etc.) en wat meer dies zij. Vooral als je tijdens het bikken dan ook nog eens per ongeluk op je lip bijt, binnenkant wang of op je tong dan ben je de lul en zit je de komende tijd (soms wel 1 tot 2 weken) met die pijnlijke aften van soms wel 1.5 cm in omtrek! Ook is het adviseerbaar om na het bikken van dat "scherpe" zooi onmiddelijk je mond te spoelen (ook indien je nergens per ongeluk op hebt gebeten).
De "aften gel" van Evisense (of van andere merken) kan ik niemand echt aanraden. Het kost alleen maar geld en bespoedigt geenszins een sneller herstel. Integendeel, 1 likje met je tong over die aften gel "beschermlaag", en weg is die. Wat ik altijd gebruik is "Pyralvex". Gewoon bij de drogist te verkrijgen. Het is 60% alcohol die je even met een soort typex kwastje op de aft flikkert. Het zorgt voor onmiddelijke verdoving van minimaal een uur.
P.s. Ga jij trouwens "clubben" of je vrouwtje thuis bevredigen als je aften in je giecheltje hebt? Tongzoenen, poesjelikken?:gruebel: Ik niet: Ten eerste weet ik niet in hoeverre dat aangeboren virus overdraagbaar is (heb dat 20j geleden wel eens tevergeefs aan mijn huisarts gevraagd). Ten tweede ( in een club) denken prostituees vaak onterecht dat het een soa is of een koortslip is.
noglangnietuitgewandeld
19 augustus 2012, 20:59
Nlnu, hoe werkt dit in de praktijk? Was het niet zo dat Nederlandse zorgverzekeraars voor huisartsbezoeken in de EU vaak strenge voorwaarden stellen ter acceptatie van het door hen in hun polissen vaak gebruikte zinnetje: "spoedeisende zorg die onmiddelijke medische behandeling vergt"?? Valt een "spitje" daaronder dan?? :biggrin: Wat is dat trouwens voor zooi in die injectiespuit? Klinkt interessant.:smoke:
Als ze het vragen gewoon opgeven dat je voor je werk veel in het buitenland verblijft. Bij mij accepteren ze het al jaren. In die spuit zit corticosteroide. Duitse artsen geven hem gauwer dan Nederlandse. Ook in Frankrijk en in Thailand heb ik er al eens een gehad. Ik neem aan dat ze daar ook wel weten wat ze doen.
uurtje
19 augustus 2012, 21:10
ik denk dat er van alles en nogwat mee speelt. Slechte lucht in sommige FKK's vind ik ook niet bevorderlijk. Ik heb ook de indruk dat ik meer rook als ik in een FKK ben. Kan dus zomaar zijn dat het een optelsom is van factoren.
bosbeer
19 augustus 2012, 22:39
Toevallig moet mijn moeder volgende week naar Frankrijk, ik zal haar een boodschappenbriefje meegeven met de 2 middelen erop. Het mens heeft toch geen idee waar ik het voor nodig heb. Thanx voor de tip, Cuties!
Badslippers
20 augustus 2012, 11:17
@Badslippert, denk jij aften te krijgen van beffen of tongzoenen? Lijkt me sterk. Meestal krijg je -althans veel mensen, zoals ook ik- die kloppende rakkers als je scherp/peperachtig voedsel vreet. Met name zoiets als chilipoeder, paprika/bolognese poeder (op chips, nootjes, zoutjes etc.) en wat meer dies zij. Vooral als je tijdens het bikken dan ook nog eens per ongeluk op je lip bijt, binnenkant wang of op je tong dan ben je de lul en zit je de komende tijd (soms wel 1 tot 2 weken) met die pijnlijke aften van soms wel 1.5 cm in omtrek! Ook is het adviseerbaar om na het bikken van dat "scherpe" zooi onmiddelijk je mond te spoelen (ook indien je nergens per ongeluk op hebt gebeten).
Goed tip om in de smiezen te houden. Nou ben ik geen gekruide eter doch heb wel een ernstige (paprika)chips verslaving. De nadelige effecten zoals vetophoping op zekere plaatsen kan ik nog goed binnen de perken houden door dagelijks mijn rondjes te joggen. Nou ja joggen, laten we het op mijn leeftijd houden op sjokken tegen een redelijk kilometrage per uur. Toch denk ik dat beffen en tongzoenen meer verhogende factoren zijn dan chipsconsumptie. Je tong draait immers overuren en schraapt langs allerlei scherpe randen van je gebit wat irritatie zou kunnen veroorzaken. Net als dat de wetenschap nog niet goed in staat is om een fietsachterlicht probleemloos te laten branden, zo is er nog steeds geen afdoende antwoord als zoiets eenvoudigs als een aft in je bek. Misschien dat ik mijn mond eens goed moet spoelen met heldere natuurazijn. Die is namelijk ook effectief tegen een brandschone eikel, een tip die ik enkele dagen geleden gaf. Daar kreeg ik trouwens nog verbaasde vragen over en wat schampere reacties maar ik zuig zoiets niet zomaar uit mijn duim hoor:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/98122-rode-vlekjes-op-de-eikel-kan-een-schimmelinfectie-zijn.html
Vanzelfsprekend is er ook een forum over:
http://www.medischforum.nl/onderwerp/3752
bosbeer
20 augustus 2012, 12:06
Mij is altijd verteld dat aften vaak worden veroorzaakt door het eten van toast, beschuit, geroosterd brood etc. Daarvan blijven vaak resten in de mond achter ( vooral in hoeken en achter tanden en kiezen) als de mond na het eten ervan niet goed wordt gespoeld.
Big30
20 augustus 2012, 13:33
Het klinkt logisch dat als je allerlei medische middeltjes slikt/spoelt dat je daarmee allerlei (ongewenste) bacteriën doodt. Maar wat ik zo begrijp is dat je mond vol allerlei nuttige bacteriën zit die je, in combinatie met je speeksel, beschermen tegen ongewenste indringers. Nu zal dat beschermingsmechanisme je niet tegen alles beschermen, maar zodra je allerlei middeltjes door je mond spoelt dan vernietig je alles en dus ook de nuttige bacteriën. Daarmee verzwak je je beschermingsmechanisme weer. Als dan op andere dagen, zonder sex te hebben, weer ongewenste bacteriën binnen dringen hebben die veel meer vrij spel.
Klopt inderdaad Ace2. Om voldoende weerstand te hebben tegen de zeg maar ongewenste indringers die jij noemt en dat gaat verder dan alleen je mond, maar geldt voor je hele lichaam moet je lichaam ook in staat zijn om weerstand op te bouwen en dat gaat alleen maar als je zo af en toe (in geringe mate natuurlijk) ook met die bacterien in aanraking komt.
Een extreme vorm van smetvrees werkt eigenlijk alleen maar contra produktief, je weerstand zal juist af nemen en niet toenemen. Je lichaam weet dan niet meer hoe zich te verdedigen tegen de indringers en met vaak wassen, je mond spoelen etc. red je het dan niet. Hygiëne is uiteraard van groot belang maar moet dus niet extreem ver gaan dat de natuurlijk afweer van het lichaam wordt aangetast.
Het mooiste voorbeeld om dit te illustreren blijft nog altijd de zogenaamde PDM Intralipid affaire. De toenmalige PDM wielerploeg kreeg een bedorven voedings supplement toegediend en alle renners kregen hoge koorts en buikloop. Er was 1 renner die nergens last van had, de Mexicaan Alcala. Zijn lichaam kon dat wel aan! In wat meer zuidelijkere landen zal een Nederlander als hij met de plaatselijke bevolking mee eet en drinkt snel ziek worden simpel omdat we tegen die specifieke bacterien geen weerstand hebben.
Trouwens hoe schoon een Saunaclub ook mag lijken en in de meeste clubs doet men echt veel daaraan, het zal alleen al door de hoeveelheid mannen en vrouwen in een kleine ruimte altijd een bron van bacterien en ziektekiemen blijven. Dat gecombineerd met bepaalde seksuele handelingen is bijna een garantie dat je zo af en toen een keelpijntje of andere klachten op kunt lopen.
Maar is ook allemaal weer niet zo dramatisch vind ik!
Sphinx
20 augustus 2012, 17:29
Toch denk ik dat beffen en tongzoenen meer verhogende factoren zijn dan chipsconsumptie. Je tong draait immers overuren en schraapt langs allerlei scherpe randen van je gebit wat irritatie zou kunnen veroorzaken. Net als dat de wetenschap nog niet goed in staat is om een fietsachterlicht probleemloos te laten branden, zo is er nog steeds geen afdoende antwoord als zoiets eenvoudigs als een aft in je bek.
Heb vroeger nogal eens vaak last van aften gehad, nog voor ik überhaupt aan een wandelcarrière was begonnen. Sinds ik daarna van de tandarts de tip kreeg Listerine te gebruiken heb ik er bijna geen last meer van, behalve dan wanneer ik weer eens op mn lip gebeten heb door te snel kauwen tijdens de lunch.
sofaking
20 augustus 2012, 20:56
Klopt inderdaad Ace2. Om voldoende weerstand te hebben tegen de zeg maar ongewenste indringers die jij noemt en dat gaat verder dan alleen je mond, maar geldt voor je hele lichaam moet je lichaam ook in staat zijn om weerstand op te bouwen en dat gaat alleen maar als je zo af en toe (in geringe mate natuurlijk) ook met die bacterien in aanraking komt.
Een extreme vorm van smetvrees werkt eigenlijk alleen maar contra produktief, je weerstand zal juist af nemen en niet toenemen. Je lichaam weet dan niet meer hoe zich te verdedigen tegen de indringers en met vaak wassen, je mond spoelen etc. red je het dan niet. Hygiëne is uiteraard van groot belang maar moet dus niet extreem ver gaan dat de natuurlijk afweer van het lichaam wordt aangetast.
Het mooiste voorbeeld om dit te illustreren blijft nog altijd de zogenaamde PDM Intralipid affaire. De toenmalige PDM wielerploeg kreeg een bedorven voedings supplement toegediend en alle renners kregen hoge koorts en buikloop. Er was 1 renner die nergens last van had, de Mexicaan Alcala. Zijn lichaam kon dat wel aan! In wat meer zuidelijkere landen zal een Nederlander als hij met de plaatselijke bevolking mee eet en drinkt snel ziek worden simpel omdat we tegen die specifieke bacterien geen weerstand hebben.
Trouwens hoe schoon een Saunaclub ook mag lijken en in de meeste clubs doet men echt veel daaraan, het zal alleen al door de hoeveelheid mannen en vrouwen in een kleine ruimte altijd een bron van bacterien en ziektekiemen blijven. Dat gecombineerd met bepaalde seksuele handelingen is bijna een garantie dat je zo af en toen een keelpijntje of andere klachten op kunt lopen.
Maar is ook allemaal weer niet zo dramatisch vind ik!
Je verwart 2 dingen Big30. Enerzijds is er de "training" van het immuunsysteem door blootstelling aan pathogenen. Het is nuttiger voor het immuunsysteem van een Nederlander om paraat te staan tegen een griepvirus dan één of ander Mexicaans eiwit of voedselbacterie, en anderzijds dat waar Ace2 naar verwijst, de bacterieflora op en in de huid, mond, darmen en geslachtsdelen. Die laatste maakt geen deel uit van het menselijk immuunsysteem aangezien het "vreemde" levensvormen zijn, maar spelen wel een rol in de bescherming van het lichaam. Er zouden bijna 10 keer zoveel bacteriën in en op een menselijk lichaam leven dan er menselijke cellen zijn.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=strange-but-true-humans-carry-more-bacterial-cells-than-human-ones
Sommige zijn symbioten, zoals vele darmbacteriën, die helpen met de vertering van voedsel. Anderen zijn neutraal, doen geen goed of kwaad. In de jungle van de bacteriepopulatie zijn ze wel goed aangepast aan het menselijk lichaam, en in de strijd voor survival spelen ze hun rol om de voortplanting van minder aangepaste schadelijke bacteriën tegen te gaan.
Verwoest die flora te dikwijls met mondwatertjes, zeep enz... dan heeft elke externe microbe vrij spel om zich in het buccale, geslachtelijke, of huidparadijs te ontwikkelen. Je eikel te veel wassen bijvoorbeeld kan de weg vrijmaken voor schimmelinfecties.
Ik vind het verder ook wel griezelig dat mensen op basis van een internet forum-topic geneesmiddelen gaan inkopen en innemen.
Big30
20 augustus 2012, 21:52
Je verwart 2 dingen Big30. Enerzijds is er de "training" van het immuunsysteem door blootstelling aan pathogenen.
Sommige zijn symbioten, zoals vele darmbacteriën, die helpen met de vertering van voedsel.
Je eikel te veel wassen bijvoorbeeld kan de weg vrijmaken voor schimmelinfecties.
Ik vind het verder ook wel griezelig dat mensen op basis van een internet forum-topic geneesmiddelen gaan inkopen en innemen.
Ja klopt ik heb de klassieke fout weer eens gemaakt of eigenlijk niet zo zeer een fout als een andere wat lossere definitie van het immuun systeem gebruikt ;)! Heb ik vaak als het gaat over pathogenen en symbioten, kan er weinig aandoen.
Over darmbacterien en voedsel wordt veel onzin beweerd, Yakult gebruikers geloven die onzin :biggrin:.
Je eikel te weinig wassen is ook weer niet goed. Ook wel wel eens horen beweren dat inderdaad te veel wassen zeker bij kleine kinderen weer niet goed is omdat je dan zeg maar ook de goede (verdedigende/afwerende) bacterie cultuur afbreekt.
Formeel is het overigens wel degelijk correct dat als een verzwakking van het immuunsysteem te beschrijven :rolleyes:.
Ergens tussen smetvrees en zeg maar smeerlapperij en nooit wassen ligt de gulden verstandige midden weg. Met dit weertype zou ik maar lekker zo vaak douchen als je nodig vindt om het hoofd koel te houden, goed of niet goed :tongue:
sofaking
20 augustus 2012, 22:05
:eek:
Heb ik vaak als het gaat over pathogenen en symbioten, kan er weinig aandoen.
:
Een string, pushup-behaatje of corsetje met jarretellen, high heels of laarzen, en vooral, opera handschoenen :eek: bij zo'n huid-pathogeen of symbioot aandoen kan anders misschien wel een sexy uitstraling geven aan de drager.
Cuties
22 augustus 2012, 13:11
Toevallig moet mijn moeder volgende week naar Frankrijk, ik zal haar een boodschappenbriefje meegeven met de 2 middelen erop. Het mens heeft toch geen idee waar ik het voor nodig heb. Thanx voor de tip, Cuties!
Geen dank. Ik wilde 2 dagen geleden al even iets uitgebreider reageren, maar ik kon alweer 2 dagen met mijn mobieltje niet inloggen op ybf. "GoDaddy" is weer stout. Maar goed, wat ik wou zeggen, laat mama niet van die door apothekers zelf gefabriceerde "mumbo jumbo" meenemen maar gewoon de "a-brands". Weliswaar hebben ze dezelfde "werkzame bestanddelen" (zegt men), maar ik krijg persoonlijk toch wel altijd kriebelhoest e.d. van die "home made" stuff. Waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt door afwijkende hulpbestanddelen/stoffen o.i.d. Op het boodschappenbriefje van mamie dus ff toevoegen: "Merck" (voor de spray) & "Sanofi Avantis" (voor de pillen) en haar wellicht ook eens laten vragen of "Mucomyst" daar OTC (over the counter) te verkrijgen is. In Zwitserland is dat wel altijd zo geweest. Dat weet ik omdat ik vroeger mijn oom - die daar woont- dat altijd liet meebrengen, als hij naar Holland kwam. Maar laat je ma dan niet dat freaky inhaleer spul meenemen, maar gewoon de reguliere bruis of kauwtabletten van het merk "Upsa Conseil". MM wordt normaliter gebruikt door lui met chronische bronchitus of astma complicaties of lui met bepaalde longziekten, maar is in sommige landen "gewoon" in lage doses bij de locale "famacy" of "drugstore" zonder recept te verkrijgen. Het verhelpt slikproblemen en andere vage ondetermineerbare slokdarm/speeksel flauwekulletjes. Dit is de "real deal" en werkt beter tegen vage keelklachten dan al die salmiak zuig dropjes, autodrop en strepsil e.d. die herhaaldelijk hier te lande aangeraden wordt door de huisarts haha.
Pas trouwens wel op, dat je die angispray niet gebruikt voor je naar de club o.i.d gaat (althans niet voordat je voornemens bent om een maaltijd te nuttigen of iets te gaan drinken). Ik heb namelijk de "beginnersfout" gemaakt om dat wel te doen en verslikte me toch een muhfuggin goddamn portie! Bijna me tong ingeslikt, leek het wel. Wat bleek was dat naast een antibacteriele substantie er namelijk ook een of ander plaatselijk "time released" verdovend goedje in die spray zit. Je hebt er geen last van tijdens het (speeksel) slikken of praten maar blijkbaar wel als je na het sprayen binnen een korte zeit weile gaat eten of drinken. Verstandig dus om ff de bijsluiter door een vriendje of vriendinnetje ofzo te laten vertalen ingeval je zelf weinig kaas vreet van de franse taal (zoals ik). Maarja, ik was "young, dumb, and full of cum" en als een frans mokkeltje dat dan voor je klaarlegt dan neem je dat gewoon.:smile2: Maar goed, ik weet nu ook meteen waarom "wij" met al onze paarse krokodil regeltjes zo'n produkt hier niet zomaar ff verkopen bij de Etos/apotheek. Denk er daarnaast ook aan dat vaker of meer sprayen, niet altijd beter is. 4-5x op een dag is meer dan genoeg. Als je vaker sprayed, dan krijg je weer die drommelse kriebelhoest (wat net zo irritant kan zijn). Omne nimium nocet.
Mij is altijd verteld dat aften vaak worden veroorzaakt door het eten van toast, beschuit, geroosterd brood etc. Daarvan blijven vaak resten in de mond achter ( vooral in hoeken en achter tanden en kiezen) als de mond na het eten ervan niet goed wordt gespoeld.
Heb vroeger nogal eens vaak last van aften gehad, nog voor ik überhaupt aan een wandelcarrière was begonnen. Sinds ik daarna van de tandarts de tip kreeg Listerine te gebruiken heb ik er bijna geen last meer van, behalve dan wanneer ik weer eens op mn lip gebeten heb door te snel kauwen tijdens de lunch.
Goed tip om in de smiezen te houden. Nou ben ik geen gekruide eter doch heb wel een ernstige (paprika)chips verslaving. De nadelige effecten zoals vetophoping op zekere plaatsen kan ik nog goed binnen de perken houden door dagelijks mijn rondjes te joggen. Nou ja joggen, laten we het op mijn leeftijd houden op sjokken tegen een redelijk kilometrage per uur. Toch denk ik dat beffen en tongzoenen meer verhogende factoren zijn dan chipsconsumptie. Je tong draait immers overuren en schraapt langs allerlei scherpe randen van je gebit wat irritatie zou kunnen veroorzaken. Net als dat de wetenschap nog niet goed in staat is om een fietsachterlicht probleemloos te laten branden, zo is er nog steeds geen afdoende antwoord als zoiets eenvoudigs als een aft in je bek. Misschien dat ik mijn mond eens goed moet spoelen met heldere natuurazijn.
Aften kunnen niet alleen door chips of peperige zoutjes komen. Ze kunnen inderdaad tevens veroorzaakt worden door andersoortig kruidig voedsel ( bij voedsel uit de Chinese, Indiaanse, Indonesisiche/Molukse, Surinaamse etc. keuken). Scherpe bami is dan ook berucht. Zo ook die supermarkt "instant noodle" pakkies van knor of soortgelijk pakkies van een ander merk uit de toko. Die hebben vaak zo'n pakje kruiden die niet mis voor de poes is wat aftvorming betreft. Ik denk dat ontwikkeling van zo'n aft echt door het (ongemerkt) bijten op mond weefsel komt na het bikken van zulk kruidig voedsel. Ook kan het zijn (zoals bb aangeeft) dat de scherpe randjes van voedsel zoals van tosties (of die drommelse gekruide doritos chips etc) in je wang prikken, omdat men weer eens zonodig als een hongerige proleet het een en ander wild naar binnen moest schransen omdat men niet het geduld kan opbrengen het eten geciviliseerd te fletcheren.
De infectie vindt dan plaats via de scherpe kruiden die op de ongepoetste tandjens zitten en/of die op zo'n harde broodkruimel zitten en die ,vermengd met wat achterblijvend tandplak of tandsteen, je mondweefsel op de een of andere manier (minuscuul) penetreren. Dus ook gasten die 1x per dag hun vermalers poetsen of een dag overslaan, die zijn vatbaar voor infectie als ze met hun kanariegeleplak tandjes per ongeluk ergens (ongemerkt) inwendig op bijten. Tandplak + Kruiden. Maar goed, tis niet anders, men gaat immers niet na elke friggin snoepje of boterham -en dus bij wijze van spreken 15x per dag- zijn waffel poetsen. Broodkruimels of tosties "an sich", nee, denk het niet, het is de ranzige vermenging van die harde broodkruimels met tandplak -welke soms onopgemerkt in de mondholte snijden- die de boosdoeners zijn.
Je kan wel lezen dat ik een ervaringsexpert ben:smile2:, want ik ben er door eigen research ook achter gekomen dat de occasionele roker - of de "social smoker", zoals ze dat op engelstalige & internationale datingssites altijd zo mooi verwoorden- ook eerder last krijgen van de ontwikkeling van aften. Vooral als ze er sowieso al in eerste instantie eerder vatbaar voor aften zoals "wij". Ik meen me te herinneren dat jij, Badslippert, ook zo'n piepo bent die alleen blunts smoked als hij in een club is. Ja, ik zal bekennen, ook ik ben zoon figuur die hier nog wel wat sloffen thuis heeft waar de gezondheidswaarschuwingen nog niet eens op vermeldt staan maar waar ik nog steeds zoet mee ben.:D Ook al zijn mijn tandjes altijd spik- en span, als ik die incidentele sigaret tijdens een "social gathering" paf, dan ontwikkel ik ook nog wel eens zo'n aft. Ik vermoed door de hete rook die in je al overgevoelige mond zit centrifugeren bij inhalatie. Wellicht dat "normale" rokers al zo quasi eelt in hun bek hebben ontwikkeld tegen die toxische hete smoke. Ik neem aan dat ook hun keeltjes al op een gelijke wijze beter bestand zullen zijn tegen die geinhaleerde hete walm en dat zij dus ipso facto ook minder snel last zullen hebben van allerlei vage ondetermineerbare (FKK gerelateerde?) keelklachten. Sowieso is het aannemelijk dat zij om eerder genoemde redenen daarnaast ook minder snel rookgerelateerde aften zullen ontwikkelen.
Wat aften & mondspoeling betreft was ik trouwens nog vergeten om "corsodyl" te adviseren. Een mondspoeling die nog veel beter werkt dan listerine (waarvan ik nu niet echt overtuigd van ben dat het heilzamer en/of meer is dan een simpel extra'tje na het tandenpoetsen voor de verwijdering van de plak en vooral voor de frisse fruitige smaak). Corsodyl is zonder recept bij de apotheek te verkrijgen en is tevens een soort ontstekingsremmer. Ik ben erachter gekomen dat -indien je in je wang, lippen, of tong hebt gebeten en het dus waarschijnlijk is dat je een aft in je mond zal ontwikkelen- je na gorgelen met die shit ofwel een kleinere aft ontwikkelt ofwel helemaal geen aft ontwikkelt. Ook ben ik erachter gekomen dat als je daarna (in de komende dagen nadat je een aft voelt opkomen) regelmatig spoelt, dat die aft dan eerder verdwijnt."Corsodyl" wordt overigens naar verluidt dikwijls gebruikt als vervanging voor het reguliere tandenpoetsen en dan met name door mensen met een geestelijke beperking die niet geacht kunnen worden om met een gewone tandenborstel hun tandjens netjes dagelijks te poetsen....wellicht dat bp dat als vz. van de locale corky/josti band op ze nachtkastje heeft staan en wil hij nog wat over zijn ervaringen posten.http://smilearchive.com/s/otn/funny/icon16.gif:smile2:
P.S. Nu we toch een weg zijn ingeslagen om het medicijenkastje des "super berens" te onderzoeken: Comazuipen.
Na een portie comazuipen in de club heb je de volgende ochtend natuurlijk niets meer aan die "Alka-Seltzer" pussy shit. Geroutineerde zuipers i.i.g cker niet. De in Holland behoorlijk gereguleerde markt lijkt sterker spul (helaas) niet toe te staan. Maar er is hoop voor de internationale monger onder ons. Zo ben ik een paar jaar geleden op uitnodiging terecht gekomen in de nachtclub "upper east" in Hamburg. -een club voor de "beautiful people". Het zit er in ieder geval bomvol met "it girls". Megaboobs. Tip. Aan een belendende tafel zaten een tiental Italianen. Na een komen en gaan aan hun tafel van flessen "jose cuervo platino", "hennessy x.o.", krug grande cuvée, dubbele magnums van "M&C" en cocktails gemaakt van vodka afkomstig uit van die "kekke" "Crystal Head flesjes, zaten ze er allen nog even vrolijk bij als aan het begin van de avond. Om een lang verhaal kort te maken, kwamen we aan de praat en adviseerden deze spaghettivreters ons een "wondemiddeltje" genaamd: "Metadoxil". Naar hun zeggen zonder moeite te verkrijgen bij de lokale apotheek ginder. Metadoxil is een turboboost voor je lever. Of te wel, met andere woorden: zuip zo schandalig veel als je wilt en wordt nimmer dronken. Zelf geen sprankje hoofdpijn de volgende dag. MD wordt thans, vele jaren later, dikwijls gezien als een "designer medicament", "designer drug" en gebruikt als "panacee" door de "happy few" in de BRIC's. Het is i.t.t. in Italia normaliter alleen te verkrijgen op doktersrecept. Sterker nog, de laatste keer dat ik in NL informeerde was het helemaal niet hier te verkrijgen voor de normale burger. Het wordt oorspronkelijk gebruikt bij enen acute alcoholvergiftiging/overdosis en/of alcoholisch gerelateerde leverkwalen. Ik gebruik zelf vaak de 500mg variant van het merk "Baldacci". Goeie shit. MD is uiterst adviseerbaar, vooral ook voor diegenen die vaak business moeten doen in Russia en minder goed bestand zijn tegen de semi-obligate drinkspelletjes van die deugnieten. Wellicht dat de "opscheppertjes" onder ons het ook wel "geil" vinden een Russische zakenrelatie onder de tafel te zuipen wat alsdan aannemelijk zal zijn omdat het medicijn nog niet bepaald "mainstream" is Russia.
Ik heb geen idee op welke dagen jij altijd in GT bent bosbeer, maar ik zie op vrijdagen vaak meer dan genoeg gnocchi hunkerende pastakoppen rondschooien. Er is er vast wel een te strikken om wat voor je mee te nemen of om een zijhandeltje voor beren mee op te zetten. Sterker nog, en vergeef me mijn alzheimer's geheugen - ik ben verschikkelijk met namen als ik niet meteen aantekeningen maak op me telefoontje- maar er liepen daar de afgelopen 2 maanden ook 2 kleine italiaanse (echte; geen roemeense) prostituees rond, waarvan ik er eentje altijd samen met een wisselend groepje pizza koppen zie bikken. Deze laatste: 1.64m, bruin haar in een knotje + accentloos Italiaans, en een kenmerkende italiaanse (subtiele) bochel/haak neus + loopt ze ook altijd met een XL handdoek om haar lichaam door de tuin banjeren; echter, is ze meestal bezig met socializen met italianos. Jij weet denk ik wel wie ik bedoel. Maar goed, das ook wel een potentieel "dealertje" ;-) Ik weet namelijk bijna zeker dat ik een doosje "Baldacci's" zag toen ze uit der handtasje een pakje "blunts" tevoorschijn haalde. Mss dat ook zij wel wat 411 voor je heeft en je wellicht kan helpen die zooi te importeren in het geval je geen andere mogelijkheden hebt via je persoonlijke familie- of kenissenkring. Zeer plausibel dat zo'n prostituee vooral nu in de zomer vaker heen- en weer pendelt tussen haar "home town"en Wereldstad Bruggen. Tsja, ik zou het ook wel weten: kaaslullen vreten in Bruggen of de mogelijkheid om ginder in Italia lekker op de Vespa door de stad te rijden om 's avonds een ijsje en een espresso te scoren. Ik vind der in i.i.g wel aardig en ik neem aan dat een suzanaboef die (wellicht zoals jij?) meer tijd stopt in het onderhouden van sociale contacten met prostituees, het een en ander bij haar wel voor elkaar kan boxen.
Nouja, mss is het van de andere kant ook helemaal niet verstandig zuipberen van het bestaan van MD op de hoogste te brengen. Naja, de meeste onder hen zullen waarschijnlijk deze alinea niet eens meer bereikt hebben en al lang- en breed zijn afgehaakt na de 1e alinea van dit bericht.
Mocht je MD trouwens niet durven slikken of het toch gewoon te eng vinden dan kun je mams vragen om ook "prontalgine" OTC tabs van het merk "Boehringer" mee te nemen. Ook alleen ginder in La France te verkrijgen. Het is een soort "hippe" codeine-caffeine-paracetamol, waarvan je een paar wegklokt de ochtend na je comazuip praktijken en je weer "redelijk" kan fuctioneren. Ik ken tot op heden geen Nederlandse equivalent. Iboprofen/advil komt wel in mijn gedachten naar boven, maar das slappe bitch-ass shit. Maar goed, "winners" & "champs" nemen gewoon MD.
Ik hou op, er is nog een hele waslijst met te noemen "snoepgoed" wat hier te lande niet beschikbaar is. Ik heb dat wel ergens opgeschreven in een boekje. Ik herinner me die moeilijke medische woorden nu ook allemaal niet "right off the bat". Is ook verder niet relevant. En bovendien, waarom zou ik dat ook de moeite doen om mijn internationale medicijnenkastje, mijn eigen onderzoeken en ervaringen en die van mijn vrienden, openbaar te delen met mensen die dat waarschijnlijk toch geen reet intereseert, deze bijdrage waarschijnlijk niet eens lezen, of die ik voor de rest toch niet persoonlijk "in real life" ken. Geen behoefte aan.
Anyway, veel succes en laat ff weten of het allemaal net zo goed helpt, als dat het mij altijd heeft geholpen.
Klopt. Maar van de andere kant, als een medicament -in vergelijking met ons land- in een ander West EU land (of in bijv. de USA) gewoon OTC verkocht wordt, houdt zulks dan in dat de overheid in die landen de volksgezondheid op een rechtens onrechtmatige wijze op het spel zet? Of zijn "wij" als Hollanders gewoon weer eens zo onterecht arrogant dat wij denken te moeten menen dat alleen "onze" regels voor goedkeuring van OTC medicijnen maatstaf zijn of kunnen zijn? Die vragen moet iedereen maar voor zichzelf beantwoorden.
Take care gents and God bless,
Cuties.