PDA

Volledige versie bekijken : Id kaart moet gratis

Megaboob
21 september 2011, 21:46
Na de uitspraak van de hoge raad zou de ID kaart gratis worden. roofridder tweede klas (Donner) wil dit weer "repareren" met een noodwetje. Geen respect dus voor de hoge raad. Weg dus met Donner, en handhaving van de gratis ID kaart! Stem voor!

Willem2
21 september 2011, 22:33
Ik denk dat de meeste "gratis" zullen zeggen. Maar wat heb je daaraan als het via een andere manier wordt teruggevraagd :gruebel: Misschien is een vaste prijs veel handiger, eerlijker. Maar zelfs bij een paspoort kunnen ze geen vaste prijs stellen en wordt er een maximumprijs aangegeven die de meeste gemeenten prompt ook vragen : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-een-paspoort-of-nederlandse-identiteitskaart.html
Maar als paspoortkoning zeg ik : allemaal een paspoort ;)

MichelJ
22 september 2011, 06:38
De Hoge Raad volgen is nog eerlijker ;)

Natuurlijk betalen we uiteindelijk alles zelf, linksom of rechtsom. Maar het verbaast mij dat er nu binnen een paar dagen een wet door heen geduwd wordt, terwijl er normaal gezien jaren geluld moet worden voordat een wet er doorheen is.

Ach jah....die paar tientjes is het probleem niet...meer het ID er achter.

Ik zeg: identificatieplicht afschaffen.

Megaboob
22 september 2011, 18:18
De "eigen bijdrage" is natuurlijk al ruimschoots voldoen met het waanzinnige 52% tarief waarmee Megaboob beroofd word door deze (R)overheid. Daar kan dat stukje plastic dan toch wel van af zou ik zo zeggen!
Vooral ook het minachten van de rechtspraak door de politiek is in dit geval ergerlijk.
Het toont naar mijn mening het ware gezicht van de "betrouwbare" overheid weer eens.
Laat ze maar even snel die belachelijke vermogensrendementsheffing aan de realiteit aanpassen. Daar gebeurt al 10 jaar niets.
Meten met twee maten, deze (R)overheid. Jammer! (overigens zou een andere samenstelling van de regering het ongetwijfeld niet beter of slechter doen, het is een pot nat!)

Megaboob

Picasso 1
22 september 2011, 19:39
Lijkt me prima dat er voor betaald moet worden. Zo worden deze kosten gedragen door degenen die deze kaart wensen aan te vragen en niet door iedereen. Linksom of rechtsom moet er voor betaald worden en ik heb liever rechtsom :tatsch:

MichelJ
22 september 2011, 20:03
Lijkt me prima dat er voor betaald moet worden.

Is ook prima, alles moet betaald worden uiteindelijk. Alleen de manier waarop het nu gaat :rolleyes:.

De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan, maar Donner legt die uitspraak naast zich neer en wilt er een spoedwet doorheen duwen. Nu moeten we betalen volgens de nieuwe wet, terwijl die nog niet eens door de 1e en 2e kamer is. Het is zelfs volkomen onduidelijk wat er in de nieuwe wet staat, maar toch moeten wij ons er aan houden :eek:. Kan het gekker?

uurtje
22 september 2011, 20:52
Nou ja...dat komt allemaal wel vaker voor:

Er is ook beleid omtrent het niet mogen opvangen van illegalen. Dat legt de gemiddelde burgermeester gewoon naast zich neer. En laat vervolgens wel een parkeerbon uitschrijven voor fout parkeren......Ik bedoel maar....

MichelJ
22 september 2011, 21:11
Uitschrijven van bonnen is geregeld in de verkeerswet of APV (of waar dan ook).

De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan dat er geen geld gevraagd mag worden volgens de wet voor een ID-card. Volgens de nieuwe wet mag dat wel, terwijl die (nog) niet aangenomen is en onduidelijk is wat er in komt te staan.

uurtje
22 september 2011, 21:21
niet opvangen en steunen van illegalen is ook geregeld via beleid. De nieuwe wet mbt de ID kaart is volgens mij nog niet eens aangenomen. Waar het hier om gaat is niet zozeer wat ze wel of niet doen, maar het rechtsgevoel van de burger...

Picasso 1
23 september 2011, 15:38
Is ook prima, alles moet betaald worden uiteindelijk. Alleen de manier waarop het nu gaat :rolleyes:.

Volledig volgens de wetten van een democratie. De spoedwet is in het leven geroepen om snel bij te kunnen sturen wanneer nodig. De grondwetten blijven onaangetast, daar heb je twee derde meerderheid van de kamer nodig alsook goedkeuring door de eerste kamer. Betaling van een ID pasje heeft niet de lading van mensenrechten e.d. en kan gewoon gewoon snel doorgepushed worden.

jacky pakutra
23 september 2011, 16:09
De "eigen bijdrage" is natuurlijk al ruimschoots voldoen met het waanzinnige 52% tarief waarmee Megaboob beroofd word door deze (R)overheid. Daar kan dat stukje plastic dan toch wel van af zou ik zo zeggen!
Vooral ook het minachten van de rechtspraak door de politiek is in dit geval ergerlijk.
Het toont naar mijn mening het ware gezicht van de "betrouwbare" overheid weer eens.
Laat ze maar even snel die belachelijke vermogensrendementsheffing aan de realiteit aanpassen. Daar gebeurt al 10 jaar niets.
Meten met twee maten, deze (R)overheid. Jammer! (overigens zou een andere samenstelling van de regering het ongetwijfeld niet beter of slechter doen, het is een pot nat!)

Megaboob

de 4% vermogensrendementsheffing is gebaseerd op een (lage) inschatting van het gewogen gemiddeld rendement over een periode van tientallen jaren. In de jaren dat het werkelijke rendement veel en veel hoger was dan 4% (zoals bij invoering van de wet IB 2001) heb ik mensen ook niet horen zeuren dat ze eigenlijk relatief goedkoop af waren.
dus uiteindelijk denk ik dat een geschat gemiddeld rendement van 4% niet aan de hoge kant is.
Dit steeds gaan verlagen in een crisis dan wel het gaan verhogen als er een hausse is, is ook al niet handig aangezien de opbrengst voor de schatkist instabiel wordt. Toen de wet werd ingevoerd, was er al rekening mee gehouden dat er naast goede tijden ook slechte tijden zouden zijn, daarom is men voorzichtig uitgegaan van een rendement van 4% waarin deze slechte tijden ruimschoots zijn verdisconteerd.

voor de rest zeg ik altijd maar: ben blij dat je in de 52% schijf terecht komt als je in loondienst werkt (want als IB-ondernemer zit je daar materieel nooit meer in door de huidige MKB winstvrijstelling, die het effectieve marginale tarief tot een procent of 46 reduceert), denk dat er veel mensen zijn in Nederland die heel graag 52% IB zouden willen betalen.

U hoort het al, hier spreekt een ex Belastingdienst-medewerker die nog altijd gehersenspoeld is door de overheidspropaganda ...

Megaboob
26 september 2011, 22:29
@JP

Belasting heffen over al belast geld was toch bij eu wet verboden dacht ik? Toch accepteren we dit met zijn allen. De logica ontgaat me ook, iemand bestraffen omdat hij/zij spaarzaam leeft en zich als een goed burger zelf bedruipt? Tja, dat kan alleen in NL...
52% belasting betalen is helemaal niet erg inderdaad, als je er ook iets voor terugkrijgt (zoals een gratis id kaart!). dat is nu net de kern van het probleem. Megaboob betaald steeds meer, en krijgt steed sminder van de overheid. Dat wringt.....

Rex
26 september 2011, 22:34
Betalen, betalen, betalen.............:hammer:

Naast de gemeentelijke belastingen, betaal ik BTW, IB en VPB......:wand:

Gelukkig houd ik ook nog geld over om af en toe naar DLD te gaan.....Joepie!!!!;)

jacky pakutra
26 september 2011, 22:47
@ Megaboob

Beste Megaboob,

je hebt wel een punt hoor, zeker in de huidige crisistijd, waar de overheid overal op kort en de schatkist toch gespekt dient te worden.

ik praatte alleen even als een serieuze zeurambtenaar vanuit de overheid...:smile2:
Oplossing is om meer dames met grote borsten in de diverse clubs neer te gooien... Megaboob zal dan meer gaan spenderen zodat zijn box 3 vermogen niet zal toenemen of zelfs zal slinken. hierdoor zal de overheid minder geld van hem stelen.

dus clubs, help Megaboob en zorg voor een goede voorraad aan dames met boobs, zodat de belasting die deze man betaalt afneemt en ook nog eens zijn algehele genot toeneemt, wat wil je nog meer! daarnaast zal uiteindelijk zijn erfenis minder bedragen zodat ook de successiebelasting niet teveel plukt van het zuur verdiende geld van de boob-expert

of neem JP als je persoonlijke fiscalist aan, uiteraard alles volgens de wet ;) doen we even wat aan fiscale optimalisatie in de geetee, in het gezelschap van een paar boob-stunners

groetjes, JP

Megaboob
27 september 2011, 22:14
Kijk, dat is nog eens support uit een onverwachte hoek van JP. Je hebt het helemaal begrepen. wellicht kun je, als belasting-ambeneaar, de kosten voor een borstvergroting voor de dames ook fiscaal aftrekbaar maken (beroepskosten?) Dan gaan ze allemaal uiteindelijk wel voor de Megaboob-bijl!

Wat kan de wereld mooi zijn!

En ja, ook Megaboob kan zijn centjes niet meenemen naar de hemel, dus dien ik ze hier op aarde te spenderen, en als dat dan toch moet, dan maar het liefst aan een lieftallige blondine met een >H cup!

Megaboob

jacky pakutra
27 september 2011, 23:57
ex Belastingdienst medewerker he Megaboob ;) tegenwoordig sta ik aan de goede zijde...
al ben ik via een medebeer wiens naam ik niet zal noemen ook al in de koperhandel beland...
zo nog even langs de kerk en dan mijn nest in,

groetjes,

JP

Jansen
28 september 2011, 22:21
Aangezien ik geen I.D kaat meer kan aanvragen vind ik als NederBelg dat de kaart gewoon betaald moet worden.

Ik ben niet voor niets naar Belgie gegaan dus zou balen als in Nederland dadelijk alles gratis gaat worden.

Ook vind ik dat Nederland alle mooie Roemeense dames ( ook die in Duitsland wonen )met lang haar wel een gratis I.D. kaart moeten geven.

Megaboob
30 september 2011, 00:20
Jansen heeft een punt. Belgie heeft ookk geen vermogensrendements belasting voor zover ik weet. (wat een zegeningen heeft dat land toch!) Jansen, hoe wordt ik Nederbelg? En nee, ik ben geen Bart Veldkamp!

Mvg Megaboob

Picasso 1
30 september 2011, 00:27
Jansen, hoe wordt ik Nederbelg?
Zodra je elk uit te geven cent eerst twee keer omdraait en cum laude afstudeert op gierigheid dan komt die Nederbelgschap vanzelf.

Megaboob
1 oktober 2011, 20:12
Goed nieuws, dezelfde persoon die de id kaart betaling al succesvol aangevochten gaat er weer werk van maken juridisch. Hulde! Een Nederlander die het niet zomaar opgeeft! Waren er daar maar meer van! Megaboob is ook nog van het ouderwetse type: hard werken voor de kost, en niet te snel opgeven!

Megaboob
10 oktober 2011, 17:39
Het laatste nieuws:

Strijd over ID-kaart nog niet gestreden
DEN HAAG - De Eerste Kamer vergadert dinsdag over de leges voor de identiteitskaart. Het gaat er nog om spannen.

De Tweede Kamer is het ermee eens dat burgers weer moeten betalen voor een ID-kaart. De Hoge Raad zag daar eerder geen grondslag voor, waardoor de kaart gratis werd. Minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) vond dat een te dure grap en kwam met een plan om leges voor de kaart toch wettig te maken. Hij wil het geld innen vanaf 22 september, de dag nadat hij met zijn plan kwam, ook al moest dat toen nog door beide Kamers worden aangenomen.

In de Tweede Kamer stemden VVD, CDA, PVV en SGP voor. In de Eerste Kamer weet de SGP het echter nog zo net niet. Senator Gerrit Holdijk laat zijn beslissing afhangen van het debat. Hij is niet tegen betalen voor de ID-kaart, maar wel tegen de wijze waarop dat nu moet worden geregeld. Holdijk kan de regering aan de gewenste meerderheid van 38 stemmen helpen. Jan Nagel van 50Plus ook, maar die zal dat niet doen. Nagel vindt het onbehoorlijk dat iedereen moet betalen op grond van een voorstel.

Megaboob
12 oktober 2011, 22:40
De gratis ID kaart wordt helaas toch afgeschaft (voorlopig). Het was te verwachten, maar toch jammer. Het kostte Donner wel meer moeite dan hij had verwacht waarschijnlijk. de achterkamertjes politiek in optima forma!

jacky pakutra
12 oktober 2011, 22:43
gewoon geen ID nemen dan ben je er vanaf

bergm550
13 oktober 2011, 08:45
Na de uitspraak van de hoge raad zou de ID kaart gratis worden. roofridder tweede klas (Donner) wil dit weer "repareren" met een noodwetje. Geen respect dus voor de hoge raad. Weg dus met Donner, en handhaving van de gratis ID kaart! Stem voor!

De staat mag er best geld voor vragen. Het kost geld om de kaart te produceren, niet zozeer de kaart zelf, maar de arbeidsuren die erbij betrokken zijn. Administratieve leges zijn dan ook volstrekt normaal.

Trouwens, waarom zou je een ID-kaart uberhaupt aanschaffen? Je kunt je ook legitimeren met een rijbewijs en voor reizen naar het buitenland kun je beter een paspoort aanvragen, want een ID-kaart is niet voor alle landen geldig.

Voordeel van een ID-kaart is wel dat het een bankpas-formaat heeft, wat inderdaad handiger is dan zo'n paspoortboekje.

Megaboob
13 oktober 2011, 23:18
@Bergm550

Uiteraard mag de staat geld vragen voor een geleverde dienst. Tegelijkertijd is mijn motto dat ik al 52% belasting betaal, en dat deze kaart wel inbegrepen zou mogen zijn in dit exorbitante tarief (onthoud, nl staat op nr 3 in de wereld, 1 is Zweden (59%), 2 is denemarken (55%) en drie is... Nederland met 52% belasting). Aangezien vadertje staat dus al zo hemeltjesduur is, mag ik toch wel iets terug krijgen voor al dat geld dat ik aan ze doneer per jaar?! Dus: ofwel belastingen sterk omlaag, en dan per dienst rekenenn, ofwel dit idioot hoge rooftarief van 52% handhaven (hoe verzin je het, meer dan de helft!), en dan de rest gewoon gratis uitvoeren, alles is al betaald immers!

Ik die betaal, bepaald!, ik heb gesproken!

Megaboob