PDA

Volledige versie bekijken : Hollandse zaken



bergm550
17 juli 2011, 22:28
Interessante aflevering. http://player.omroep.nl/?aflID=12843736

Over deurbeleid gesproken, de bovenstaande aflevering moet u allen maar eens gaan bekijken. Dan valt je klomp af. Ik vind het terecht dat juweliers een deurbeleid gaan toepassen, en dat heeft niets met racisme te maken.

Als winkeleigenaar mag je gewoon zelf beslissen wie er wel en wie er niet je zaak binnenmag, als je de klant niet vertrouwt. Het is net als met een restaurant, als een chef-kok irritante klanten de deur wijst.

-------------------
Bij de laatste overval, april 2011, liep Kamerbeek een gebroken rug en een gedeeltelijke dwarslaesie op. Kamerbeek behoort tot de vele juweliers en andere ondernemers, die met grote regelmaat overvallen worden. Vorig jaar werd de Amsterdamse juwelier Hund bij een overval in de Jan Evertsenstraat vermoord. De afgelopen tien jaar leidde maar 16 procent van de winkelovervallen tot een veroordeling. Het lijkt dus logisch dat ondernemers het recht in eigen hand nemen. Of uit voorzorg potentiële daders buiten de deur houden. Met ingang van 1 december 2010 worden overvallen harder bestraft. Maar zolang deze criminelen maar mondjesmaat gepakt worden, heeft dat weinig zin. En zo blijven de onveiligheidsgevoelens van winkeliers groot. In Hollandse Zaken een stevige discussie over eigenrichting, gebrekkig optreden van politie en justitie en de al dan niet begrijpelijke afkeer van jonge Marokkanen en Antillianen. Presentatie: Cees Grimbergen
-------------------

uurtje
17 juli 2011, 23:25
ik heb geen verstand van eventuele rechtspositie. Maar ik bepaal zelf wie er in mijn woonkamer komt om koffie te drinken. Als een winkelier zijn winkele voor bepaalde gasten/klanten/mensen niet open stelt, vind ik (maar lees goed, dat is mijn gevoel en weerspiegelt wellicht niet de wetgeving) dat hij dat zelf moet weten. Hij moet dan zelf maar de kosten-baten analyse opmaken tussen gevaar en een eventuele lucratieve verkoop...

Picasso 1
18 juli 2011, 00:37
Als een winkelier zijn winkele voor bepaalde gasten/klanten/mensen niet open stelt, vind ik (maar lees goed, dat is mijn gevoel en weerspiegelt wellicht niet de wetgeving) dat hij dat zelf moet weten.
Vind je dat ook voor bijvoorbeeld supermarkten?

Ik vind verder dat alle ouderen geweerd moeten worden uit winkels want het schijnt dat een op de elf winkeldieven ouder is dan 55 jaar (senioren winkeldieven) en is mijn inziens dus een risicogroep. Heeft niks met discriminatie te maken, de cijfers spreken voor zich.

Big30
18 juli 2011, 00:46
Ik vind verder dat alle ouderen geweerd moeten worden uit winkels want het schijnt dat een op de elf winkeldieven ouder is dan 55 jaar (senioren winkeldieven) en is mijn inziens dus een risicogroep. Heeft niks met discriminatie te maken, de cijfers spreken voor zich.
Ja las het ook schrikbarend eigenlijk. Maar als 1 op de 11 ouder is dan 55j is dus 10 op de 11 jonger dan 55j dus moet je juist de groep jonger dan 55j uitsluiten :biggrin:! Nog beter beide groepen dan weet je zeker dat niets meer gestolen wordt.

Las het bericht ook en nam de bevolkings pyramide er maar eens bij en schat dat zo'n kwart van de Nederlandse bevolking 55+ is dus moet je concluderen dat deze groep relatief juist weinig steelt. Ach ja niets zo leuk als statistieken!

Picasso 1
18 juli 2011, 01:02
Las het bericht ook en nam de bevolkings pyramide er maar eens bij en schat dat zo'n kwart van de Nederlandse bevolking 55+ is dus moet je concluderen dat deze groep relatief juist weinig steelt. Ach ja niets zo leuk als statistieken!

Blijft toch zorgelijk. Hierbij een verkenning op de toename van 60+ criminaliteit in Nederland :rolleyes: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=93089

uurtje
18 juli 2011, 05:35
nou ja, iets van 15% van alle ongelukken wordt door dronken rijders veroorzaakt (what's in a number). Dus zou het wellicht beter zijn als alle nuchtere rijders van de weg gehaald zouden worden.......

noglangnietuitgewandeld
18 juli 2011, 08:22
Ik heb de hele uitzending gezien. Verbijsterend. En de aanklacht wegens discriminatie ligt er al. Nu kun je volgens mij beter een aanklacht wegens discriminatie aan je broek hebben dan tussen zes planken in de grond liggen. Tja, Nederland...

Red Devil
18 juli 2011, 15:26
Tja, Nederland...
Tja, beschaafde rechtsstaat...

Groeten,
:teuflisch:

Big30
18 juli 2011, 15:36
Ik heb de hele uitzending gezien. Verbijsterend. En de aanklacht wegens discriminatie ligt er al. Nu kun je volgens mij beter een aanklacht wegens discriminatie aan je broek hebben dan tussen zes planken in de grond liggen. Tja, Nederland...
Tsja komt wat vreemd over zo'n klacht maar niet vergeten we leven in een rechtstaat. Zo'n klacht indienen betekent nog niet dat deze gegrond wordt verklaard, dat zal terecht denk ik niet snel gebeuren.
Zie ook:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/9109111/Amsterdamse-juweliers-jonge-allochtonen-juist-goede-klanten.ece

Kan me de reactie van de juwelier goed voorstellen maar dat wil nog niet zeggen dat daar geen discussie of vragen over mogen komen. Een "burger" diende een klacht in bij het buro gelijke behandeling, dat is zijn goed recht en dat buro reageerde als volgt:

Het bureau spreekt nog geen oordeel uit en zegt, gezien de voorgeschiedenis, begrip te kunnen opbrengen voor de reactie van de familie Kamerbeek.
http://www.nijmegenleeft.nl/nieuws/tag/juwelier-kamerbeek-discriminatie/