Inloggen

Volledige versie bekijken : Duits saunaclubs veilig met EHEC-epidemie?

BlackNight
13 juni 2011, 01:36
Hoi,

Ik vroeg mij af of er enig risico is om een EHEC-besmetting op te lopen in de Duitse saunaclubs? Blijkbaar is het ook besmettelijk van mens tot mens ... ik denk maar aan pzc, tongzoenen, etc. Ik wil as. dinsdag naar GT gaan, maar twijfel nog met wat er momenteel gaande is Duitsland. Men weet nog steeds wat de excate oorzaak is :confused:

Iemand een advies?

Alvast bedankt

Ace2
13 juni 2011, 07:01
Hoi,

Ik vroeg mij af of er enig risico is om een EHEC-besmetting op te lopen in de Duitse saunaclubs? Blijkbaar is het ook besmettelijk van mens tot mens ... ik denk maar aan pzc, tongzoenen, etc. Ik wil as. dinsdag naar GT gaan, maar twijfel nog met wat er momenteel gaande is Duitsland. Men weet nog steeds wat de excate oorzaak is :confused:

Iemand een advies?

Alvast bedankt

Ik ben geen viroloog en ik denk ook dat de besmetting van mens tot mens een risico is met bacterien. Maar om nu gelijk een bezoek aan GT te heroverwegen zou m.i. weer iets te overdreven zijn. De EHEC-epidimie vindt plaats rond Hamburg. Dat is een eindje weg van Brugge. Dat zegt op zich niets, want ook iemand uit Hamburg kan naar Brugge gaan. Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat een andere bacterie of de EHEC-bacterie ook in Brugge opduikt. Maar die bacterie kan ook in Maastricht, Brussel, Parijs, Barcelona of erger nog in je eigen woonplaats opduiken. Wil je risico's uitsluiten dan zul je restaurants moeten vermijden. Misschien klink ik nonchalant en klinkt dat (met toekomstige kennis) wel dom, maar ik zou mij bij een bezoek aan GT eerder zorgen maken om een SOA-besmetting dan om een besmetting van de EHEC-bacterie.

Mijn eerste reactie is dat dergelijke bacterien overal kunnen opduiken en dat in de toekomst veel vaker ook zullen doen. Maar omdat in Hamburg een uitbraak heeft plaats gevonden zou ik niet gelijk NRW vermijden. Bordelen in Noord-oost-Nederland lijken mij dan een groter risico.

Misschien lijkt het dat ik het risico (en daarmee de vraagstelling van BlackNight) bagitaliseer, maar ik moet eerlijk toegeven dat de risico's waar BlackNight het over heeft ook door mijn hoofd zijn geschoten. Stel dat 1 persoon die bacterie (of een andere gevaarlijke bacterie) heeft en er flink van langs gaat in een FKK-club. De ijsbeer besmet een meisje die vervolgens met 10 kerels naar de kamer gaat en er 3 daarvan besmet. Die 3 gaan 3x naar de kamer en besmetten ieder weer een meisje die weer ieder 3 mannen besmetten. Met een beetje pech heb je zo een nieuwe epidimie. Dan gaan virologen uitzoeken wat de bron is en wat blijkt dan de gemeenschappelijke deler te zijn wat al die Nederlandse mannen (die vreemd genoeg over heel Nederland verspreid blijken te wonen) te hebben? Ik stel voor dat wij dan nu afspreken dat wij dan zeggen dat wij dennenappelensoep in Venlo hebben gegeten. ;)

Badslippers
13 juni 2011, 10:34
Populatie (2006): 82.3 miljoen
Verkeersdoden (2006): 5,091
Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners: 61.8

Populatie (2011): 82.4 miljoen
EHEC doden tot nu toe !!! (2011): 35
Aantal EHEC doden per miljoen inwoners: 0,43

Een beetje relativeren kan geen kwaad. Waarschijnlijk heb je meer kans dat je je te pletter rijdt tijdens je autorit naar "Golden Time" dan dat je aldaar besmet raakt met "EHEC" omdat je je laat pijpen door een dame die besmet is. M.a.w. gebruik je gezond verstand.
In mijn optiek komen wij sneller te overlijden door een gebrek aan een gezonde heldere geest dan dat wij de pijp uit gaan door een bacterie, een komkommer of een krop sla.

Big30
13 juni 2011, 11:25
Zie ook:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?25806-Duitsland-in-de-ban-van-dodelijke-bacterie

De kans op besmetting in een saunaclub in NRW durf ik wel gelijk aan 0 te stellen. Alle gevallen zijn direct of indirect naar Hamburg terug te traceren. De mogelijke bron lijkt nu toch weer Tauge te zijn al is dat nog niet 100% bewezen. Dat de bacterie van mens tot mens wordt overgedragen lijkt zeer onwaarschijnlijk. Komkommer, sla etc. staan nu buiten verdacht.

Kan me voorstellen dat sommige mensen nu Hamburg even liever mijden. Maar je kunt ook overdrijven. Las dat een schoolreis naar Trier in het Saarland niet doorging. Dat slaat nergens op.

BlackNight
13 juni 2011, 13:24
Lol, jullie hebben gelijk ... Misschien maak ik me teveel zorgen! Mja, komt waarschijnlijk door een nieuwsartikel die ik gisteren heb gelezen.

Toch bedankt voor jullie geruststelling ... Hoop dat er morgen leuke meiden zullen rondlopen in GT :D

sofaking
13 juni 2011, 14:07
Populatie (2006): 82.3 miljoen
Verkeersdoden (2006): 5,091
Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners: 61.8

Populatie (2011): 82.4 miljoen
EHEC doden tot nu toe !!! (2011): 35
Aantal EHEC doden per miljoen inwoners: 0,43

Een beetje relativeren kan geen kwaad. Waarschijnlijk heb je meer kans dat je je te pletter rijdt tijdens je autorit naar "Golden Time" dan dat je aldaar besmet raakt met "EHEC" omdat je je laat pijpen door een dame die besmet is. M.a.w. gebruik je gezond verstand.
In mijn optiek komen wij sneller te overlijden door een gebrek aan een gezonde heldere geest dan dat wij de pijp uit gaan door een bacterie, een komkommer of een krop sla.
Gelijkaardige redeneringen over sterftecijfers zie ik hier regelmatig verschijnen, ook in de soa topic, maar wijzen m.i. op een verkeerde inschatting van het geheime wandelleven van een goed deel (ik schat toch iets van een 50%) van de ijsberenbevolking. Het is niet zozeer een kwestie van leven of dood als wel een kwestie van het geheime ijsberentuintje ook effectief geheim te houden.
De kans op een auto-ongeluk of zelfs een panne of een boete in het buitenland is aanzienlijk, maar de verstandige ijsbeer zorgt er voor dat hij een smoes heeft om die dag met de auto in het buitenland te vertoeven. Sommige infecties zijn echter heel lastig te verdoezelen indien men de bron zou willen terugvinden. EHEC is nu zo een voorbeeld, maar een ander, meer riskante microbe bijv., want hogere waarschijnlijkheid om het in een sauna aan treffen, is legionella. Elke SOA is uiteraard ook een waarschijnlijk einde van het geheime wandelplezier.

Vandaar dat de onvrije (ik hou van eufemismes) ijsbeer zijn uitstapjes heel wat omzichtiger moet plannen dan de anderen, die aan EHEC bijv. slechts enkele dagen bloederige diarree en een slechte herinnering zouden overhouden. Persoonlijk vind ik het risico op EHEC en legionella te klein om daarvoor helemaal te stoppen met clubs, maar het is telkens weer een berekend risico waarover hier, imo, gediscussieerd moet kunnen worden zonder direct met mortaliteitscijfers te moeten goochelen.

trigootje
13 juni 2011, 18:21
Heb zaterdag nog een heerlijke salade gegeten in een club in Duitsland....

BlackNight
13 juni 2011, 21:49
Gelijkaardige redeneringen over sterftecijfers zie ik hier regelmatig verschijnen, ook in de soa topic, maar wijzen m.i. op een verkeerde inschatting van het geheime wandelleven van een goed deel (ik schat toch iets van een 50%) van de ijsberenbevolking. Het is niet zozeer een kwestie van leven of dood als wel een kwestie van het geheime ijsberentuintje ook effectief geheim te houden.
De kans op een auto-ongeluk of zelfs een panne of een boete in het buitenland is aanzienlijk, maar de verstandige ijsbeer zorgt er voor dat hij een smoes heeft om die dag met de auto in het buitenland te vertoeven. Sommige infecties zijn echter heel lastig te verdoezelen indien men de bron zou willen terugvinden. EHEC is nu zo een voorbeeld, maar een ander, meer riskante microbe bijv., want hogere waarschijnlijkheid om het in een sauna aan treffen, is legionella. Elke SOA is uiteraard ook een waarschijnlijk einde van het geheime wandelplezier.

Vandaar dat de onvrije (ik hou van eufemismes) ijsbeer zijn uitstapjes heel wat omzichtiger moet plannen dan de anderen, die aan EHEC bijv. slechts enkele dagen bloederige diarree en een slechte herinnering zouden overhouden. Persoonlijk vind ik het risico op EHEC en legionella te klein om daarvoor helemaal te stoppen met clubs, maar het is telkens weer een berekend risico waarover hier, imo, gediscussieerd moet kunnen worden zonder direct met mortaliteitscijfers te moeten goochelen.

Ik ben volledig met jou eens Sofaking ... ik maak me eerder zorgen over het smoesje dat ik eventueel moet verzinnen indien ik toch besmet zou geraken met EHEC.
Bedankt voor jullie reacties!

facial
14 juni 2011, 11:09
Ik ben volledig met jou eens Sofaking ... ik maak me eerder zorgen over het smoesje dat ik eventueel moet verzinnen indien ik toch besmet zou geraken met EHEC.
Bedankt voor jullie reacties!

je van de domme houden ze leggen hier in het ziekenhuis echt niet de link met een duitse saunaclubs

The Giz
14 juni 2011, 15:34
je van de domme houden ze leggen hier in het ziekenhuis echt niet de link met een duitse saunaclubs

Ze zullen alleen de link met Duitsland leggen:rolleyes: