PDA

Volledige versie bekijken : Hepatitis A B info

bergm550
15 mei 2011, 14:43
Nog even een uurtje heerlijk buiten gelegen in de zon, en daarna ben ik gaan eten. Tijdens het eten schoven Rudi_NL en noglangnietuitgewandeld aan. Het gesprek ging over vrouwen, clubs, cumshots en ook over Hepatitis A en B. Ik raad iedereen aan die in het clubleven actief is, zich te laten vaccineren tegen Hepatitis A en B, want dat is wel zo veilig. Hepatitis A kun je krijgen van "rimmen" (kontlikken) en Hepatitis B van tongzoenen. Je kunt je bij de GGD (www.ggd.nl) laten inenten. Je moet dan drie injecties halen en dan ben je 15 jaar tegen Hepatitis A beschermd en voor Hepatitis B je hele leven. De kosten voor de drie injecties liggen rond de 180 EUR.

Bergm550

KevinK
15 mei 2011, 15:15
@Bergm550 Bij de GGD even aangeven dat je bi-sexueel bent en de vaccinaties zijn gratis.

Carlitos
15 mei 2011, 17:17
Oeps, raakte ik even in paniek, maar volgens deze site is het met Hepatitus B niet zo erg gesteld zoals Bergm550 stelt. http://www.soaaids.nl/soa/meest_voorkomende_soa/hepatitis_b

Rudi_NL
15 mei 2011, 17:43
Het gesprek ging over vrouwen, clubs, cumshots en ook over Hepatitis A en B. Ik raad iedereen aan die in het clubleven actief is, zich te laten vaccineren tegen Hepatitis A en B, want dat is wel zo veilig. Hepatitis A kun je krijgen van "rimmen" (kontlikken) en Hepatitis B van tongzoenen.

Ja, dat was interessant. Bergm550 had het namelijk de hele dag over ziektes, hoe je ze kunt oplopen en wat de gevolgen kunnen zijn. Vanwege al zijn professionele kennis hierover vroeg ik nog of hij dokter of chirurg was, maar dat bleek toch niet zo te zijn.
:smiley:

Het was natuurlijk goed bedoeld, maar doordat ik toch enigszins "bang" was geworden, ben ik wel zekerheidshalve met Lisa gaan kameren. Zij doet namelijk toch geen tongzoenen en haar goede pijpwerk compenseert dit gelukkig ruimschoots.
:wiegeil:

Nog bedankt voor de bezorgdheid en tot snel in GT.
:wink2:

MichelJ
15 mei 2011, 17:47
Hepatitus B krijg je inderdaad niet door zoenen, maar door onveilige seks (dus ook PZC!) en bloedcontact. Inenting kan, zeker voor de veelplegers onder ons, geen kwaad. In zuid/oost-europa en polen komt Hep. B regelmatig voor. Hepatitus A kun je onder andere krijgen van anale sex.

Inenting (3x) kost 150-200, je bent dan 25 jaar beschermd tegen Hep. A en levenslang tegen Hep. B.

bergm550
15 mei 2011, 19:09
Vanwege al zijn professionele kennis hierover vroeg ik nog of hij dokter of chirurg was, maar dat bleek toch niet zo te zijn.

Nee, ik ben geen arts, maar vanwege het clubleven had ik het een en ander hierover gelezen. En ik wilde je ook niet bang maken.

Er moet ook geen paniekstemming ontstaan. Maar ik heb me laten inenten tegen Hepatitis A en B, omdat ik dat veiliger vond, omdat ik graag toenzoen en poezen lik.

MichelJ zegt dat je het niet van tongzoenen kan krijgen. Echter, er is een kans tot overdracht, als het speeksel is vermengd met bloed door beschadigd tandvlees. Daarnaast kan overdracht ook plaatsvinden via vaginavocht.

Zoals MichelJ al zei, het Hepatitus B virus komt regelmatig voor in Zuid/Oost-Europa en Polen. Daar ik graag met Roemeense vrouwen op de kamer ga, leek het me verstandig me te laten vaccineren.

Hier is het medisch artikel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid:

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/HepatitisB

Nogmaals, je moet niet bang worden, wellicht is de kans op besmetting klein, dat weet ik niet, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen.

Big30
15 mei 2011, 19:19
Kan het zo snel niet vinden maar wat zijn de typische symptonen?

Badslippers
15 mei 2011, 19:21
Hepatitus A kun je onder andere krijgen van anale sex.

Daarom heet het ook Hepatitus A!!!

Inenting (3x) kost 150-200, je bent dan 25 jaar beschermd tegen Hep. A en levenslang tegen Hep. B.

Is gewoon standaard op mijn werk. Gratis en voor niks.

Big30
15 mei 2011, 19:24
Daarom heet het ook Hepatitus A!!!

Helder! Van Banale Sex krijg je dus Hep-B neem ik aan ;)?

Rudi_NL
15 mei 2011, 19:25
Geen enkel probleem Bergm550 ("bang" stond tenslotte ook tussen aanhalingstekens).
Zo serieus moeten we dit ook weer niet nemen.
Wat we wel serieus moet nemen zijn de DVP's natuurlijk.
Serieus van achteren nemen bedoel ik dan.
:smiley:

Maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen, dus ik laat me binnenkort ook even vaccineren. Tot snel. Groeten
:wink2:

bergm550
15 mei 2011, 19:49
Kan het zo snel niet vinden maar wat zijn de typische symptonen?

Hepatitis B-virus = HBV (afkorting)

De meest ernstige symptonen zijn levercirrose, wat voorkomt bij chronische hepatitis B. Bij 15-25% van de patiënten ontstaat levercirrose na 5 tot 25 jaar. Uiteindelijk kan dit leiden tot leverkanker. De enige remedie is dan een levertransplantatie.

Hier is het artikel met de ziekteverschijnselen:

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/HepatitisB/#index_2

2.4 Ziekteverschijnselen

Afhankelijk van leeftijd, geslacht en immuunstatus ontstaan de volgende verschijningsvormen van HBV-infectie:

· Acute subklinische HBV-infectie: bij ongeveer 90% van de kinderen en 60% van de volwassenen verloopt een acute infectie zonder specifieke klachten of verschijnselen. (McM85)

· Acute symptomatische HBV-infectie: treedt op bij ongeveer 10% van de kinderen en 40% van de volwassenen met acute HBV-infectie. (McM85) Prodromale fase van enkele weken met moeheid, 'griep', slechte eetlust, misselijkheid (soms met braken), buikklachten, soms koorts en soms gewrichtsklachten. Dit wordt in een aantal gevallen gevolgd door een icterische fase gedurende 2 tot 6 weken met specifieke verschijnselen zoals icterus (geelzucht), donkere urine en stopverfkleurige ontlasting. Bij kinderen is het beloop meestal korter en milder dan bij volwassenen. Tijdens de 2 tot 12 weken durende reconvalescentieperiode verdwijnen de klachten weer. De totale duur van de ziekte is enkele weken tot niet meer dan 6 maanden. Bij een klinisch manifeste acute HBV-infectie is de mortaliteit ± 0,1% (fulminante hepati*tis). (Pap95) Bij een icterisch beloop (sterke immuunreactie en leverschade) treedt in 90-95% van de gevallen genezing op zonder dragerschap.

· Chronische HBV-infectie: men spreekt van chronisch dragerschap indien HBsAg langer dan 6 maanden in het serum aantoonbaar blijft. HBeAg-seroconversie naar anti-HBe is de sleutelgebeurtenis in het beloop van chronische hepatitis B die het risico op leverfalen en HCC grotendeels reduceert doordat het merendeel van de patiënten in de inactieve fase komt. Het risico op het ontwikkelen van een chronische HBV-infectie varieert van 90% bij de pasgeborenen, 25% tot 30% bij kinderen onder de 5 jaar tot minder dan 5% bij volwassenen. (Lok07) Naast leeftijd zijn er ook andere factoren die het risico vergroten op het ontstaan van chronisch dragerschap, namelijk mannelijk geslacht, trisomie 21 (Downsyndroom) en cellulaire immuundeficiënties. Een chronische HBV-infectie heeft een gevarieerd scala aan ziekteverschijnselen en beloopsvormen:

- Fase 1 (immuuntolerante fase): vrijwel altijd zonder klachten en kan jaren blijven bestaan.

- Fase 2 (immuno-actieve fase): periodiek milde tot zeer ernstige verschijnselen variërend van vermoeidheid tot kenmerkende hepatitisklachten.

- Fase 3 (inactieve fase): meestal zonder klachten maar kan perioden van reactivatie bevatten (soms aangeduid als fase 4) met klachten passend bij acute hepatitis. Jaarlijks seroconverteert 5-10% van de HBeAg-positieven spontaan naar anti-HBe-positiviteit. (Gan04) Van de HBsAg-positieven seroconverteert jaarlijks 1% van de volwassenen en 0.5-0.8% van de kinderen spontaan naar anti-HBs-positiviteit. (McM01)

Soms kan een patiënt een fulminante hepatitis hebben, terwijl hij/zij toch HBeAg-negatief is (bij HBV-precore mutant). (Oma91)

2.5 Verhoogde kans op ernstig beloop

Bij chronische hepatitis B ontstaat bij 15-25% van de patiënten na 5 tot 25 jaar levercirrose en/of hepatocellulair carcinoom (HCC: incidentie circa 1:1000 HBV-dragers/jaar).(Ike98) Gelijktijdige infectie met HBV en hepatitis D-virus (HDV, ook wel delta-antigeen genoemd) leidt vaker tot fulminante hepatitis dan alleen infectie met HBV.

bergm550
15 mei 2011, 20:02
Ik heb gelezen dat het Hepatitis B virus bij de zwangerschap ook wordt doorgegeven aan de baby, tenzij er actieve immunisatie heeft plaatsgevonden. Zo niet, dan is de baby een drager van het virus.

Indien onbehandeld overlijdt 30-35% van de chronische dragers tussen het twintigste en zestigste levensjaar aan de gevolgen van cirrose of HCC (hepatocellulair carcinoom).

http://www.rivm.nl/cib/binaries/Bijlage%201%20Hepatitis%20B%20PR%2008%20%28lg%2012 09%29_tcm92-35353.pdf

Maar als we gewoon onze "shots" halen, is er niets aan de hand, want dan zijn we voor 90% "protected". :)

bergm550
15 mei 2011, 20:07
Maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen, dus ik laat me binnenkort ook even vaccineren.

Dat lijkt me een strak plan, kerel! :)

Cuties
15 mei 2011, 21:43
Yo Putawalkers!

Niet lang geleden ben ik toevallig bij de SOA poli langs geweest
(uitslag: Cuties is een gezond beertje:lostit:). Ook ik kreeg (van de overigens leuk uitziende blonde twintiger) na afloop wat skattige preekjes en folderkes. Ik vertelde haar dat ik vaker buiten de EU "stout" ben, en ze adviseerde me hieropvolgend eigenlijk om me tevens te laten inenten tegen Hepatites B. Het zou me inderdaad rond de 200 euro kosten en deze vaccinatie valt - zoals hierboven reeds vermeldt- inderdaad buiten hetgeen vergoed wordt door de diverse verzekeringsmaatschappijen. Tenzij, tenzij, ik aangaf dat ik me stront regelmatig laat aanstampen door een shemale, bi-boi of homo. Ik kon een dienovereenkomstige bevestiging gewoon niet over me lippen krijgen, toen blondie mij dit met bambi oogjes expliciet vroeg. Ik doe mijns persoons niet graag aan perceptie vervuiling bij een potentieel neuk object, zoals deze medewerkster v/d soa poli; derhalve maar liever geaccordeerd met de extra kostenpost.

Hier een scan van de voor- en achterzijde v/d folder;
Lekker in een Jip en Janneke taaltje, zonder al te veel statistisch gelul.

Doe er Uw voordeel mee!

*Klik thumbnails (screenies) voor zoom en vervolgens nog een keer klikken op de uitvergrote text voor superzoom*

http://img255.imagevenue.com/loc357/th_491797871_YBF_a_122_357lo.JPG (http://img255.imagevenue.com/img.php?image=491797871_YBF_a_122_357lo.JPG) http://img282.imagevenue.com/loc106/th_491805398_YBF_b_122_106lo.JPG (http://img282.imagevenue.com/img.php?image=491805398_YBF_b_122_106lo.JPG)