PDA

Volledige versie bekijken : Vibrator als verjaardagscadeautje



Willem2
21 juni 2006, 17:09
Bron : AD.nl door Willeke Bezemer, seksuologe



Vibrators zijn tegenwoordig overal te koop. Bij de Bijenkorf, bij de Etos en sinds een paar weken ook bij de Free Record Shop.

Nog geen tien jaar geleden was dat anders. Toen kon je voor zo’n apparaat eigenlijk alleen maar terecht bij een seksshop of een postorderbedrijf. Ik herinner me de gids van Wehkamp, met een plaatje van een vrouw die de ‘massagestaaf’ tegen haar wang hield. Hij kostte een gulden of twintig en werd discreet thuisbezorgd. Wat de meeste vrouwen wel zo prettig vonden, omdat het ze de zware gang naar de seksshop bespaarde.

Het doet me plezier dat de vibrator nu in heel gewone winkels wordt verkocht. Want het is een fantastisch apparaat dat geen enkele vrouw mag missen. Ik propageer het ding al járen. Soms aan vrouwen die behoefte hebben aan een beetje variatie, maar meestel aan vrouwen die (nog) geen orgasme kennen.

Veel mannen kunnen het zich niet voorstellen: dat je nóóit een orgasme hebt, niet bij het vrijen en ook niet als je het zelf doet. Of dat het maar héél soms lukt, en dan nog alleen als je uitgerust bent en met veel concentratie en inspanning.

‘Anorgasmie’ heet het als je geen orgasme kunt krijgen (beter gezegd: als je geen orgasme kunt máken) en het is een typische vrouwenkwaal. De schattingen over hoeveel vrouwen er aan lijden lopen uiteen. De ene onderzoeker denkt vijf tot tien procent, de andere gaat ervan uit dat ongeveer vijftien procent van de vrouwen geen of slechts uiterst moeizaam een orgasme heeft.

Er bestaan verschillende oorzaken voor. Eén ervan is dat de prikkeling die de hand of de tong kan verschaffen of die de vrouw krijgt tijdens gemeenschap, niet voor iedere vrouw toereikend is. Sommige vrouwen hebben namelijk (veel) meer stimulatie nodig dan ze op die manieren krijgen. Voor dié vrouwen biedt een vibrator uitkomst. Vandaar mijn raad: schaf dat apparaatje aan.

Niet dat alle vrouwen zo gemakkelijk op deze raad ingaan. Want ze willen wel een orgasme, maar dan ‘gewoon’ en niet met een hulpmiddel. De meeste vrouwen komen er na enige tijd achter dat er weinig te kiezen valt.

Het is geen uitzondering als vervolgens het volgende obstakel verschijnt: de man. Die heeft soms het gevoel dat hij te kort schiet en wordt vervangen door een massagestaaf. En sommige mannen zijn bang dat hun vrouw of vriendin er aan verslaafd zal raken. Het heeft soms dan ook heel wat voeten in de aarde voor een man zijn vrouw of vriendin ‘toestemming’ geeft om maar eens uit te vinden wat een vibrator voor haar kan doen.

Maar nu liggen die dingen tussen de cd’s en de dvd’s. Het taboe gaat eraf. En voor je het weet, krijg je er een als verjaardagscadeautje.

Willem2
26 september 2006, 06:56
Bron : AD.nl

ROTTERDAM - Door de invloed van tv-series als ‘Sex and the City’ en de openheid in de media wordt seks voor de pret met speeltjes niet meer als iets vunzigs gezien. Winkelketens, postorderbedrijven en organisatoren van thuisparty’s springen daar rap op in.

Vibratorringen op de toonbank bij Etos: seksspeeltjes mogen - ook letterlijk, wantsteeds oogstrelender - gezien worden.

De drogisterijketen is in zo’n vijftien filialen bezig met een test van het nieuwe assortiment ‘intimiteit’. „De test met de Durex-vibratorringen begin dit jaar was zo’n succes, dat we ze vast in het assortiment hebben opgenomen. Eind van dit jaar beslissen we of we het assortiment initimeit ook landelijk gaan invoeren,’’ zegt Ingrid Houtkooper van Etos.

Media Markt, dat in ondermeer de vestiging Amsterdam Arena is begonnen met de verkoop van seksspeeltjes, heeft ze ondergebracht bij afdeling ‘kleine huishoudelijke artikelen’. „Bladen als Flair, Viva, en Linda schrijven er zonder blikken of blozen over, en ook televisieseries als Sex and the City hebben het gebruik van seksspeeltjes bespreekbaar gemaakt, zegt Frans Smits, marketing manager van Durex Benelux. De fabrikant van condooms is sinds kort onder de naam ‘Durex Play’ ook in de pretverhogende producten gestapt. Na het adagium ‘safer sex’ te hebben uitgedragen, gaat het bedrijf nu voor ‘better sex’.

Ook Conny de Buijzer van Sexclusively ziet flinke groei in de verkoop van seksartikelen. Sinds 2003 geeft zij, naast het runnen van haar internetwinkel, parties aan huis. Anno 2006 heeft De Buijzer veertien consulentes in dienst en geeft ze 350 parties per jaar. „Het bedrijf groeit enorm. Vooral vrouwen tussen de 25 en 45 jaar zijn geïnteresseerd, maar laatst heb ik ook een party voor 65-plussers verzorgd. Misschien ga ik volgend jaar wel op de 50-Plusbeurs staan.’’

Haar klanten besteden gemiddeld tussen de € 50 en de €60 euro op een party. Ook anderen begeven zich op deze markt. De keten Christine le Duc bijvoorbeeld, die zich vooral op vrouwen richt. ’’Het sloeg goed aan. Maar als we er mee door willen gaan, zullen we er een aparte bedrijfstak voor moeten opzetten. Zo moet er een goed betalingssysteem worden ontwikkeld,’’ zegt woordvoerder Assia Tschernookoff.

Hoe groot de omzet in seksartikelen in Nederland is, is onduidelijk. ’’Als het gaat om cijfers hangt er nog een geheimzinnig waas over de branche,’’ stelt Joke Vrolijk van Wehkamp. Het postorderbedrijf, dat met de net-geopende Erotiekwinkel.nl de aanval heeft geopend op soortgelijke sites van PABO en Christine le Duc, wil marktleider in Nederland worden maar is zelf ook niet scheutig met het verstrekken van omzetgegevens. Een schatting van 220 miljoen euro voor de hele Nederlandse markt doet de ronde.