Volledige versie bekijken : Wat vind je van de functie Tags/Labels?
Bij de upgrade naar de nieuwe versie van het forum is ook de functie tags of labels gedeeltelijk in gebruik genomen. Deze labels staan onderaan een thread en bestaan uit enkele trefwoorden uit de titel van thread.
Door op een label te klikken voer je direct een zoekactie uit binnen forum op dat label. Ga je bijv naar http://www.ijsberenforum.nl/forum/showthread.php?t=16924 (Gabrielle, Letse) en klik je op het label "Gabrielle" dan krijg je het zoekresultaat daarvan.
De labels zijn tot nu toe toegevoegd aan bestaande threads en er komen nog geen nieuwe labels bij. Tevens zijn de trefwoorden nog niet gefilterd, dwz ook woorden als "een", "waardoor" etc kunnen nu nog een label vormen hetgeen niet de bedoeling is.
Het kan dus een voordeel opleveren als je snel wilt zoeken, maar wij vragen ons af of het veel gebruikt zal gaan worden en daarom dan ook een nuttige bijdrage is aan het forum.
timjava
18 juli 2009, 10:13
Ik had hier nog geen gebruik van gemaakt. Bedankt voor de uitleg, heeft zeker wel toegevoegde waarde.
Zakkenleger
18 juli 2009, 10:26
De functie is nog nieuw, dus lastig te voorspellen of het nuttig zal blijken in de praktijk.
Ik denk dat zoekacties in 2 categorieen uiteenvallen:
Zoeken naar iets dat je al eerder hebt gezien. Bijv: ik zoek naar dame X in club Y. Dan ga ik naar club Y en sorteer op alfabetische volgorde, of ik zoek op X binnen dat subforum. Daar zijn tags/labels vermoedelijk niet veel handiger voor.
Zoeken naar nieuwe informatie. Stel dat ik in een sfeerimpressie iets interessants lees over dame X die mj niet bekend is, dan is het handig om meteen via een tag door te kunnen gaan naar haar onderwerp, of naar andere posts waarin haar naam genoemd is.
Hoe tag je nu als er verschillende dames zijn met dezelfde naam, al dan niet in dezelfde club?
Ik ben benieuwd of deze functie meer gebruikt gaat worden.
MichelJ
18 juli 2009, 16:58
Zag het toevallig bij een draadjes die tags en het was een verkeerde tag (stond roemeens ipv hongaars). Voor mij mogen ze weer verdwijnen, maar wellicht vinden anderen het wel nuttig).
Jünther
19 juli 2009, 10:03
Het taggen moet door mensen gebeuren die enige affiniteit hebben met taal.
De wielrennen thread (met als mongolentitel: de mooiste sport blijft wielrennen) krijgt als tags: mooiste blijft sport wielrennen.
Alleen de laatste 2 termen zijn juiste tags voor deze thread.
Het 'systeem' kun je niet toevertrouwen om op automatische piloot te taggen.
Dat moet een deskundige doen.
Is denk ik te veel extra werk voor mods als zij moesten gaan taggen.
Toevertrouwen aan de schrijvers: dan heerst willekeur!
Maar goed: even afwachten voordat ik het neersabel.
Ik zou het een 3-tal maanden aanschouwen en dan pas concluderen.
Tis goed dat je de functie hier even wat aandacht geeft. Dat vergroot de kans op een goed gebruik ervan.
CLUBSPORT
19 juli 2009, 10:59
Ik heb er nog geen gebruik van gemaakt , lees deze thread net voor het eerst dus kan er nog niet echt een oordeel over geven .
wellicht dat het een toegevoegde zoekwaarde kan hebben want het is toch wel handig als je meerdere zoekmogenlijkheden hebt .