Volledige versie bekijken : Mexicaanse griep / Varkensgriep
Willem2
28 april 2009, 13:33
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) stelde gisteren dat er sprake is van een verhoogde kans op een wereldepidemie, nu er mens-op-mensbesmetting is geconstateerd. "Ik raad iedereen aan om onze reisadviezen goed in de gaten te houden en de informatie op de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de WHO te volgen", meldt minister Verhagen op de website van Buitenlandse Zaken .
...................... http://www.minbuza.nl/nl/actueel/nieuwsberichten,2009/04/Niet-essenti-le-reizen-naar-Mexico-afgeraden.html
http://www.rivm.nl/
http://www.who.int/en/
Kaartje : http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?id=http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00624/graphic_griep_624000d.jpg&caption= ©right= &artid=3803062&artsec=reiskrant&artparsec=reiskrant&arttit=Verhagen raadt Mexico-reis af
RAUL7
28 april 2009, 16:09
Volgens de Russische deskundige Dmitri Lvov kan er binnen de zes maanden een vaccin tegen de Mexicaanse griep worden ontwikkeld. Lvov schat het risico op een pandemie in het slechtste scenario als redelijk groot in...:o
http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/835810/2009/04/28/Binnen-zes-maanden-vaccin-tegen-Mexicaanse-griep.dhtml
The Joker
28 april 2009, 17:32
Zie ook deze kaart waar je vooral niet moet gaan wandelen :)
No Go Areas (http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&t=p&msa=0&msid=106484775090296685271.0004681a37b713f6b5950&ll=22.22809,-111.357422&spn=35.796953,63.896484&z=4)
foots
28 april 2009, 21:31
Heren, beren,
Het is een varkens griep, die net als de kippengriep in China destijds een publiciteitsstorm meemaakt.
Let wel nu is het in een veel kortere tijd veel meer doden, maar aan de andere kant is een panepidemie wellicht ook weer het antwoord op de kredietcrisis.
Kortom oversteken blijft gevaarlijker en ook dat blijf ik gewoon doen. Evenals tongzoenen en pijpen zonder en motorrijden.
Het leven is geen leven zonder risico, Foots, Belgie, april 2009 :wink:
Afgelopen nacht heb ik een nare droom gehad, nu ja... een nare droom in zekere zin. :D
Dagdagelijks denk ik aan hertjes en saunaclubs... En nu ik bij regelmaat op dit forum lees en schrijf, is het alleen maar verergerd. Zo erg dat ik er 's nachts al ga van dromen. :smile2:
Dit in samenloop met de actualiteit van de laatste dagen, resulteerde in een hitsige nachtmerrie vorige nacht.
De varkensgriep had in mijn droom Europa volledig veroverd en er werd een grote haard ontdekt in en rond de GT... De club waar ik op dat moment te gast was. :teuflisch
Ik voelde me kiplekker, maar de collega-ijsberen vielen bij bosjes neer. :kotz:Overmeesterd door de griep. Als bij wonder leken de hertjes eveneens imuun.
Waarschijnlijk gehard door het vele tongzoenen, doorslikken en de verschillende seksuele contacten, leek het virus op hen geen vat te hebben.
Hoe het komt dat ik niet besmet raakte, weet ik niet. Ik denk simpelweg om het feit dat ik supersterke geile Bull ben, die nooit ziek is en tegen een stootje kan.
Het was dus een noodtoestand, het stoffelijk overschot van de andere ijsberen werd naar buiten gedragen. De ordediensten hadden het hele gebied afgezet en de GT incluis ik en 50 hertjes werden in quarantaine gezet. :eek:
De schrik om uiteindelijk toch geveld te worden zat er goed in en om elke resterende dag te leven alsof het de laatste was, klipperde ik er volop op los. :fuck:
Alles hertjes passeerden de revue... En als ik ze allemaal gehad had, begon het weer van voor af aan. Mijn klepel zag er paars van, maar toch bleven we doorgaan. :lostit:
Dit ging zo'n 7 weken door... Ik alleen met die 50 lekkere wijven. Van buiten af werd er voor mij condomen, spijs en drank aangevoerd en voor de hertjes vitaminepillen, schone lingerie en sigaretten. :smile2:
Op een mooie dag kwam er een bericht van de buitenwereld dat er geen griepgevaar meer was en dat elke vorm van quarantaine mocht opgeheven worden. :nee:
De hertjes mochten naar huis en ik moest de GT helaas ook verlaten. :mad:
Nu zal je jezelf wel afvragen wat hier nu eigenlijk een nachtmerrie aan was? Wel het zit zo dat men mij na die 7 weken de rekening presenteerde...
... Een getal met 5 cijfers dat ik niet eens op mijn spaarrekening staan heb en mijn 50 schuldeisers gaven me slechts een week de tijd om deze achterstallige rekening aan hun over te maken. :wand:
En toen werd ik wakker... Snakkend naar adem en helemaal bezweet :thefinger:
Picasso 1
29 april 2009, 00:42
Tsunamis, vogelgriep, terrorisme, oorlogen, kredietcrisis, economische crisis, aardbevingen, klimaatproblemen, varkensgriep...................................... ....................nucleaire oorlog?
Afgelopen nacht heb ik een nare droom gehad, nu ja... een nare droom in zekere zin. :D .................
......................En toen werd ik wakker... Snakkend naar adem en helemaal bezweet :thefinger:
Mag ik ook een keer meedoen in jouw dromen?
Big30
29 april 2009, 07:18
Lieve Ace2,
Normaal krijg je op het forum van mij wat flauwe en ironische reacties! Die heb je echt wel verdiend hoor :p!!
Een ding valt niet te ontkennen, vandaag heb je de kaap van 1000 bijdragen bereikt. In jouw geval bijna alleen maar met serieuze forum bijdragen.
Zeer lange en zeer gedetailleerde forum bijdragen, de forumleiding zou eigenlijk terstond een klein standbeeldje voor je moeten oprichten na 1000 bijdragen!
We hebben alles geprobeerd, maar geloof me een standbeeld voor jou in de tuin van Gt wordt nog steeds gedwarsboomd door het Bauamt van de gemeente Brüggen!
@Ace2, die tuinkabouter die krijg je echt nog wel een keer! Geen bauamt zal ons dat verhinderen!!!
:wink::wink:
Lieve Ace2,
Normaal krijg je op het forum van mij wat flauwe en ironische reacties! Die heb je echt wel verdiend hoor :p!!
Een ding valt niet te ontkennen, vandaag heb je de kaap van 1000 bijdragen bereikt. In jouw geval bijna alleen maar met serieuze forum bijdragen.
Zeer lange en zeer gedetailleerde forum bijdragen, de forumleiding zou eigenlijk terstond een klein standbeeldje voor je moeten oprichten na 1000 bijdragen!
We hebben alles geprobeerd, maar geloof me een standbeeld voor jou in de tuin van Gt wordt nog steeds gedwarsboomd door het Bauamt van de gemeente Brüggen!
@Ace2, die tuinkabouter die krijg je echt nog wel een keer! Geen bauamt zal ons dat verhinderen!!!
Zo rond koninginnendag had ik eigenlijk rekening gehouden met een oeuvreprijs.
Big30
29 april 2009, 07:57
Je bent wel dwingend hoor!!! Een oeuvre prijs verdien je! De dag voor the queens day zal ik die ook in mijn handen hebben! De dag waarop je de oeuvre prijs zal worden overhandigd is een kwestie van agenda's trekken!
Willem2
29 april 2009, 08:25
Nogmaals : Meestal krijg je een oeuvreprijs als je op sterven na dood bent of al dood bent . Om terug te komen op het onderwerp van deze topic : Ga je op vakantie naar Mexico :o ;)
Ik wens jou een prettige koninginnedag en dat je maar een kroontje op de vrijmarkt mag vinden ;)
:wink:
Van mij mag je altijd meedoen, maar in deze droom ging het de andere ijsberen niet best af.
Laat ons zeggen dat je eerst moet wachten op een vaccin dat je beschermt en eenmaal je dat voor elkaar hebt, dan zal ik de deur opendoen.
Op één voorwaarde: dat je achteraf mee helpt mijn schulden af te lossen :smile2:
Willem2
29 april 2009, 13:05
BERLIJN - In Duitsland zijn drie gevallen van de Mexicaanse griep vastgesteld. Dat meldde het Robert Koch-instituut voor infectieziekten in Berlijn. .................... http://www.telegraaf.nl/buitenland/3810491/__Drie_gevallen_Mexicaanse_griep_Dlnd__.html?p=19, 1
Picasso 1
29 april 2009, 13:12
Ik had hem eigenlijk al voor je verwacht op secretaressedag.
joepie
29 april 2009, 14:30
Is het ook al in gt dus niet kussen nie beffen nie. of met kapje :lostit:
RAUL7
29 april 2009, 23:01
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft het alarm voor de Mexicaanse griep verhoogd tot fase 5, de op één na hoogste alarmfase. Dat betekent dat het virus voortgaande overdracht van mens op mens vertoont in minstens twee landen. Met deze verhoging geeft het WHO toe dat een pandemie in aantocht is. Dat bevestigde directeur-generaal Margaret Chan. "De Mexicaanse griep bedreigt nu de hele mensheid en de hele wereldbevolking. Grieppandemieën moeten ernstig genomen worden omdat ze zich zeer snel kunnen verspreiden naar om het even welk land in de wereld."
Vaccin
"Dit virus zal helaas nog een hele tijd woekeren. De vraag is nu op welk niveau het zich zal verspreiden en hoe makkelijk het zal overgaan van mens to mens", stelde een expert. Fase 5 betekent evenwel ook dat er in de meeste landen nog geen besmetting opgedoken is, maar een pandemie wel nakend is. Met deze maatregel wil het WHO alle nationale overheden aanzetten om te handelen door virusremmers in te slaan en laboratoria aansporen om te starten met de ontwikkeling van een vaccin.
Spoedvergadering
Het WHO probeerde ook een derde spoedvergadering over de varkensgriep te beleggen nu de ziekte zich hardnekkig blijft verspreiden. De vijftien griepexperts die de WHO bijeen moet roepen bevinden zich verspreid over de wereld en het zal misschien pas morgen lukken hen bij elkaar te krijgen volgens woordvoerder Dick Thompson.
Alarm
Na de eerste bijeenkomst van het noodcomité op zaterdag riep de EHO de uitbraak van varkensgriep uit tot internationale noodsituatie. Maandag werd het alarm verhoogd van fase 3 naar fase 4, ten teken dat het risico van een wereldwijde uitbraak was toegenomen. "Het is duidelijk dat het virus zich verspreidt en er zijn geen aanwijzingen dat het tempo waarin dat gebeurt afneemt," zei Keiji Fukuda, chef griepdivisie van de WHO.
Pandemie
Met deeze alarmfase 5 geeft het WHO toe dat een pandemie in aantocht is. Bij 6, de hoogste fase, is de pandemie een feit. WHO-chef Margaret Chan bracht vandaag zo'n honderdvijftig deskundigen bijeen om de laatste gegevens over verspreiding, symptomen en mogelijke bestrijding van de nieuwe griep door te nemen.
159 doden in Mexico
In Mexico, waar de ziekte het eerst serieus om zich heen greep, zijn 159 mensen overleden en meer dan 2400 mensen ziek geworden. De Verenigde Staten meldden woensdag bijna honderd ziektegevallen en verspreiding van de griep over tien staten, reikend van kust tot kust. In de VS deed zich tot nu toe een sterfgeval voor: een Mexicaanse peuter die met zijn ouders uit Mexico was gekomen.
Europa
Ook in Europa rukt de griep op. Duitsland meldde vandaagvoor het eerst drie gevallen. Spanje had woensdag tien gevallen, Groot-Brittannië vijf en Oostenrijk een. Frankrijk onderzoekt 32 mogelijke gevallen. De ministers van volksgezondheid van de Europese Unie komen donderdag in Luxemburg bijeen om preventieve maatregelen en methodes voor diagnose en behandeling op elkaar af te stemmen. De Franse regering wil dat alle vliegverkeer uit Mexico naar Europa wordt stopgezet. Andere landen met griepgevallen zijn Canada (13), Nieuw-Zeeland (14) en Israël (2). (novum/kh)
http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/837704/2009/04/29/WHO-Mexicaanse-griep-bedreigt-hele-mensheid.dhtml
Big30
30 april 2009, 01:10
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pandemie
Een pandemie (uit het Grieks: παν betekent alle, δεμος betekent mensen/volk) is een epidemie op wereldwijde schaal.
De WHO hanteert zes verschillende 'pandemische fases' om de verspreiding van ziektes te classificeren. Hieronder een overzicht van die fases:
1. Het virus circuleert onder dieren, zonder dat er berichten zijn van infecties bij de mens.
2. Het is bekend dat een virus dat gewoonlijk dieren besmet, mensen heeft geïnfecteerd; daarom is er een potentieel risico op een pandemie.
3. De ziekte is bij enkele mensen vastgesteld, maar heeft nog niet geleid tot infecties van mens op mens die tot verspreiding op grotere schaal kunnen leiden.
4. Hele gemeenschappen kunnen worden geraakt; risico van een pandemie neemt significant toe. Nadruk op tegengaan van de verspreiding van het virus. Landen wordt gevraagd reisadviezen en controles van reizigers te overwegen. Getroffen landen wordt gevraagd vaccinatiecampagnes te overwegen, evenals beperking van de bewegingsvrijheid van personen in besmet gebied.
5. Virus gaat in zeker twee landen in dezelfde regio over van mens op mens. Sterke aanwijzingen dat pandemie op komst is. Landen moeten mensen met ademhalingsproblemen adviseren thuis te blijven. Scholen worden gesloten, werk wordt anders georganiseeerd.
6. Pandemische fase, met besmetting mens op mens ook in andere regio's. Noodplannen voor de gezondheidszorg op alle niveaus.[1]
RAUL7
30 april 2009, 08:37
Het is niet de vraag of de Mexicaanse griep dodelijke slachtoffers zal maken in Europa, maar hoeveel. Dat zegt de hoogste ambtenaar voor gezondheidszaken bij de Europese Commissie.
"We weten niet hoe groot de schaal van deze pandemie zal worden," zegt Robert Madelin, "maar Europa is beter voorbereid dan ooit". Volgens Madelin kan een vaccin tegen de Mexicaanse griep in Europa binnen honderd dagen klaar zijn.
Hij denkt verder dat de Europese Commissie geen reisverbod naar Mexico zal voordragen op de vergadering van Europese ministers van Volksgezondheid. Wel zullen reizigers gewaarschuwd worden voorzichtig te zijn.
http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/837795/2009/04/30/Griep-maakt-zeker-doden-in-Europa-vraag-is-hoeveel.dhtml
RAUL7
30 april 2009, 08:38
Nu de Wereldgezondheidsorganisatie WHO de alarmfase naar vijf heeft verhoogd, neemt de Mexicaanse regering drastische maatregelen. Het land gaat gedurende vijf dagen volledig plat: de economie zal stilvallen omdat alle Mexicanen gevraagd wordt vijf dagen thuis te blijven. Alle niet absoluut noodzakelijke bedrijven en diensten worden stilgelegd.
Nu het virus een wereldwijde pandemie dreigt te worden, kijkt de hele wereld naar Mexico. Het land waar het griepvirus ontstond, komt tot stilstand in een poging de ziekte in te dijken. Zowel werknemers in de privésector als die in de publieke sector worden met aandrang gevraagd thuis te blijven bij hun familie tot 5 mei. Enkel noodzakelijke diensten zoals transport, supermarkten, vuinisophaling en ziekkenhuizen zullen normaal blijven werken.
Het was president Felipe Calderon die in zijn eerste tv-boodschap voor de natie sinds het uitbreken van de crisis, de maatregel bekendmaakte. Hij kondigde ook aan dat een aantal ministeries zullen stoppen met werken. "Er is geen veiligere plaats om een besmetting te vermijden dan uw eigen huis", zei Calderon.
http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/837900/2009/04/30/Mexico-vijf-dagen-plat-mensen-moeten-thuisblijven.dhtml
Big30
30 april 2009, 12:13
http://www.nu.nl/algemeen/1957170/mexicaanse-griep-in-nederland.html
Bij een 3-jarig kind in Nederland is Mexicaanse griep vastgesteld. Het kind is 27 april met zijn ouders teruggekomen van een familiefeest in Mexico.
Big30
30 april 2009, 12:16
Tsunamis, vogelgriep, terrorisme, oorlogen, kredietcrisis, economische crisis, aardbevingen, klimaatproblemen, varkensgriep...................................... ....................nucleaire oorlog?
Varkensgriep in Nederland, aanslag op Koninginne dag, .... .
joepie
30 april 2009, 12:33
Ik denk dat ik naar bruggen emigreer. :freu:
Ik had hem eigenlijk al voor je verwacht op secretaressedag.
Ik als prijs voor de geilste en knapste secretaresse van het jaar?
joop slim
1 mei 2009, 06:50
Foots, Belgie, april 2009
Het was een fijne man, soms een zwartgallige man maar ondanks dat zaten er ook goede kanten aan deze man......
Groet, een ontgoochelde Joop Slim
Mexicaanse griep: veelgestelde vragen
Er is recent een menselijke variant van de varkensgriep uitgebroken in Mexico en de Verenigde Staten, die dodelijke slachtoffers heeft gemaakt. Deze griep wordt veroorzaakt door een nieuw griepvirus van het type H1N1 dat van mens op mens kan worden overgebracht.
Wat is varkensgriep?
Varkensgriep is een luchtweginfectie bij varkens, veroorzaakt door het type A influenza virus. De laatste tijd komen vooral twee subtypes van dit virus voor: H1N1 en H3N2. Het virustype H1N1 is oorspronkelijk een vogelvirus. Ze veroorzaken seizoensgebonden uitbraken van griep onder varkens. De varkens worden er ziek van, maar meestal is de varkensgriep niet dodelijk. In sommige landen worden varkens gevaccineerd tegen de varkensgriep.
Normaal wordt de varkensgriep niet overgedragen op de mens. Af en toe worden er wel menselijke besmettingen vastgesteld, maar die zijn zeer uitzonderlijk. In de Verenigde Staten zou er wel sprake zijn van een toename van varkensgriep bij de mens: tussen december 2005 en januari 2009 werden 12 gevallen gerapporteerd. In de meeste gevallen werd het virus daarbij overgedragen van varkens op de mens, uitzonderlijk van mens tot mens.
Het nieuwe virus dat nu in Mexico en de Verenigde Staten is opgedoken zou genen vertonen van minstens twee verschillende varkensgriepvirussen die voordien niet voorkwamen in Amerika. In feite is het virus waarover het momenteel gaat in Mexico en de Verenigde Staten geen varkensvirus meer , maar een genetische hercombinatie van het menselijke influenzavirus met het aviaire en het varkensvirus. Dit virus werd tot op heden nooit geïsoleerd bij het varken.
Hoe wordt de mens besmet?
Tot nu toe waren geen gevallen bekend van overdacht van het varkensgriepvirus van mens op mens, alleen van varken op mens. Mensen die nauw contact hebben met zieke varkens lopen risico.
Het nieuwe virus zou wel van mens op mens worden overgedragen. Het varkensgriepvirus is, net als het gewone griepvirus, een virus dat via de lucht wordt verspreid door hoesten, vocht (ook van de slijmvliezen), contact (omhelzen, aanraken, kussen, handen schudden, in elkaars omgeving zijn).
Het virus kan niet worden overgebracht door het eten van varkensvlees, als dit op de juiste wijze wordt bereid en voldoende lang verhit is bij een tempertauur van minstens 70°C.
Hoe kan je varkensgriep voorkomen?
Vaccinatie
Er bestaat momenteel geen vaccin tegen deze nieuwe vorm van varkensgriep. Er bestaat wel een vaccin voor dieren tegen de gewone varkensgriep, maar dit wordt niet gebruikt bij mensen.
Het vaccin tegen de gewone seizoensgriep werkt niet tegen dit nieuwe virustype. Bovendien is de bescherming van dit vaccin slechts tijdelijk en zijn mensen die zich in het najaar hebben laten inenten tegen de siezoensgriep momenteel nog maar in beperkte mate beschermd.
Hygiënemaatregelen
Algemene hygiënemaatregelen spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van besmetting. Omdat de overdracht van het virus door hoesten, direct contact en via voorwerpen plaatsvindt, zijn de volgende maatregelen in gebieden, waar de ziekte voorkomt of wordt vermoed, zinvol:
• Bezoek geen varkensboerderijen.
• Vermijd zieke mensen, speciaal zij die hoesten.
• Vermijd niet-noodzakelijke massabijeenkomsten in Gebieden waar varkensgriep onder mensen wordt gemeld.
• Was regelmatig de handen zorgvuldig met zeep of handalcohol. Vooral vóór het (bereiden van) eten en na toiletbezoek.
• Bereid voedsel zorgvuldig. Zorg dat vlees voldoende verhit is.
Preventieve geneesmiddelen
De antivirale geneesmiddelen Tamiflu en Relenza zouden mogelijk het risico op besmetting met het nieuwe griepvirus verminderen. Het wordt evenwel momenteel niet aangeraden om preventief dit geneesmiddel in te nemen.
Reisadvies
Momenteel geldt in België nog geen reisverbod naar Mexico. Waakzaamheid is echter geboden, voornamelijk in de hoofdstad, in het noorden van het land en in andere specifiek vermelde regio’s.
Indien u naar Mexico moet reizen, wordt aangeraden:
• leef hygiënische basismaatregelen na, ondermeer regelmatig en grondig de handen wassen
• vermijdt alle contacten met besmette mensen
• vermijdt openbare plaatsen zoals musea, theater, bioscopen, sportwedstrijden, drukke restaurants, openbaar vervoer enz.
• Het gebruik van mondmaskers valt te overwegen, zeker op plaatsen in Mexico waar grote aantallen mensen samenkomen.
• raadpleeg een arts als u griepsymptomen hebt
• volg de raadgevingen van de lokale gezondheidsoverheden; vermijdt de epidemische gebieden
Klachten
De klachten lijken heel sterk op die van de gewone seizoensgriep.
De klachten na besmetting met de varkensgriep bij mensen zijn o.m.: koorts (+ 38,5°C), vermoeidheid, verlies van eetlust, spierpijn, hoesten, hoofd- en keelpijn. Sommige patiënten hebben ook last van dunne ontlasting en overgeven.
Voor de reizigers die sinds 17 april zijn teruggekomen uit Mexico: indien u griepsymptomen of koorts (= 38,5 C) hebt binnen de 7 dagen van uw terugkeer, gelieve uw huisarts te raadplegen en hem op de hoogte te stellen van uw reis.
Hoe wordt varkensgriep behandeld?
Omdat het een virus betreft, zijn antibiotica zinloos.
Belangrijk is vooral om de klachten te behandelen en mogelijke complicaties zoals hoge koorts of een longontsteking (pneumonie), te voorkomen. Op basis van wat nu bekend is, zegt de Wereldgezondheidsorganisaties dat de Mexicaanse varkensgriep waarschijnlijk niet ernstiger is dan de gewone seizoensgriep.
De antivirale geneesmiddelen Oseltamivir (Tamiflu) en Relenza zouden de duur en de ernst van de symptomen en de kans op complicaties (zoals een longontsteking) verminderen. Dit middel moet zo snel mogelijk na het optreden van de symptomen worden toegediend, en alleszins binnen de 48 uren. Indien de behandeling binnen de 12 uur kan gestart worden, zou de duur en de ernst van de griepsymptomen zelfs gehalveerd worden. Andere antivirale middelen zouden niet werken tegen dit virus.
Voor de reizigers die sinds 17 april zijn teruggekomen uit Mexico: indien u griepsymptomen of koorts (= 38,5 C) hebt binnen de 7 dagen van uw terugkeer, gelieve uw huisarts te raadplegen en hem op de hoogte te stellen van uw reis.
Hoe erg is de nieuwe varkensgriep?
Het nieuwe varkensgriepvirus heeft in Mexico een aantal dodelijke slachtoffers gemaakt, vooral ten gevolge van een longontsteking. In de Verenigde Staten vertoonden de slachtoffers eerder milde symptomen en zijn geen dodelijke slachtoffers gemeld.
De grote vraag die de gezondheidsautoriteiten zich wereldwijd stellen is of dit de voorbode is van een grote grieppandemie.
Een grieppandemie is een wereldwijde epidemie van griep. Een dergelijke pandemie treedt enkele keren per eeuw op. Oorzaak is een volledig 'nieuw', ernstig en zeer besmettelijk griepvirus. Vermits het om een nieuw virus gaat, hebben de mensen geen natuurlijke immuniteit tegen het virus en beschermen de bestaande griepvaccins niet tegen het virus. De verwachting is dat tijdens een pandemie 30% tot 50% van de bevolking griep zal krijgen.
Gemiddeld ontstaat iedere dertig à veertig jaar een grieppandemie. In de vorige eeuw zijn drie grieppandemieën geweest: 1818–1919 («Spaanse Griep»), 1957–1958 en 1969–1969. De Spaanse griep van 1918 eiste meer slachtoffers (20-40 miljoen) dan de eerste wereldoorlog (8 miljoen).
De Wereldgezondheidsorganisatie en de Amerikaanse en Europese Centra voor Ziektepreventie en –bestrijding zeggen dat het virus alle ingrediënten in zich heeft om massaal uit te breken omdat het van mens tot mens wordt overgedragen. Enigszins geruststellend is dat het tot nu toe grotendeels beperkt is gebleven tot mexico en dat de eerste tekenen eerder wijzen op milde ziektesymptomen. Wat wel zorgen baart is dat de ernstigeste symptomen vooral optreden bij mensen tussen 25 en 45 jaar, en niet jongeren en ouderen zoals de gewone seizoensgriep. Hetzelfde fenmeen werd ook vastgesteld bij de zg. Spaanse Griep (die werd veroorzaakt door een gelijkaardig N1H1-virus).
In alle Europese landen, ook in België, heeft de overheid een draaiboek uitgewerkt om adequaat te kunnen reageren op een dergelijke pandemie. Deze draaiboeken bevatten maatregelen om:
• Verspreiding van de ziekte tegen te gaan (o.m. het sluiten van scholen, het verbieden van massa-manifestaties, enz.)
• zieken te behandelen
• Instandhouden van vitale functies en organisaties
seksenfun
21 juli 2009, 12:32
Ik vraag me al een tijdje af hoe lang het gaat duren vooraleer de Mexicaanse griep gaat toeslaan in onze saunaclubs, en wat we dan gaan meemaken, ik mag er niet aan denken ...
We gaan dan niet meer meemaken dan in de winter de snotvallingen en consoorten overgaan van de ene beer en dame naar de andere. Ook een gewone griep loop je vast en zeker al eens op in een saunaclub (net als kinderen op school).
De Mexicaanse griep is een groot woord voor een ziekte die niet (zelfs iets minder erg) erger is dan een gewone griep.
So what.... Let's go on :smile:.
(btw, eind augustus is het zo ver volgens de laatste voorspellingen, maar wat zijn voorspellingen waard??? En toch wil men tegenwoordig alles voorspellen: griep, filles, weer...).
Picasso 1
21 juli 2009, 20:46
Die griep komt er gewoon aan voor een ieder van ons. Leg je maar er gewoon bij neer en ziek die uit (al dan niet met inschakeling van je huisarts)
Heren, beren,
Tja dan maar hopen dat je het van een leuke jongedame krijgt en dat je het er levend vanaf brengt.
Groet, Foots :wink2:
RAUL7
7 augustus 2009, 00:36
In september zullen de eerste vaccins tegen de Mexicaanse griep waarschijnlijk een licentie krijgen om onder het grote publiek gedistribueerd te worden. Verschillende producenten zijn al bezig met de productie van grote hoeveelheden vaccins, terwijl ondertussen de eerste klinische tests aan de gang zijn. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gezegd.
Kwetsbare groepen
Nu de vaccins-in-productie steeds betere resultaten opleveren en wellicht over een maand gebruiksklaar zullen zijn, is het evenwel nog niet helemaal duidelijk wie als eerste in aanmerking komt voor een vaccin. Waarschijnlijk worden dat de meest kwetsbare groepen, zoals zwangere vrouwen en jonge kinderen.
Ongerustheid
Marie Paul Kieny, directeur Vaccinatie bij de WHO, probeert intussen de ongerustheid over de Mexicaansegriepvaccins de wereld uit te helpen, nadat verschillende experts twijfels hebben geuit over de veiligheid ervan. Volgens Kieny zijn de vaccins gebaseerd op een "oude en bewezen technologie".
http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaanse-griep/article/detail/958881/2009/08/06/Tegen-september-vaccins-Mexicaanse-griep-beschikbaar.dhtml
MichelJ
7 augustus 2009, 20:25
...Kwetsbare groepen
Nu de vaccins-in-productie steeds betere resultaten opleveren en wellicht over een maand gebruiksklaar zullen zijn, is het evenwel nog niet helemaal duidelijk wie als eerste in aanmerking komt voor een vaccin. Waarschijnlijk worden dat de meest kwetsbare groepen, zoals zwangere vrouwen en jonge kinderen...
Ben blij om te horen dat de club-bezoekers niet onder de 'kwetsbare groepen' valt... :cool:
Willem2
5 september 2009, 10:29
AMSTERDAM - De Mexicaanse griep maakt het dit najaar voor veel geliefden tot de meest onromantische herfst ooit. .................... http://www.telegraaf.nl/binnenland/4759555/__Griep_verpest_romantische_herfst__.html?p=5,2
Willem2
13 september 2009, 17:29
RIJSWIJK - Het aantal mensen met griep neemt toe. Een op de vier Nederlanders kent wel iemand die ziek is. Dit zijn vooral mensen uit de kennissenkring. Dat blijkt zondag uit een peiling van peil.nl/Maurice de Hond in opdracht van het ANP. Hij kan niet vaststellen of het om de Mexicaanse griep gaat. ............... http://www.ad.nl/ad/nl/1528/Mexicaanse-griep/article/detail/429739/2009/09/13/600-000-griepgevallen-in-Nederland.dhtml
Dalton
15 september 2009, 13:46
Bij elke griep vallen doden meestal oudere mensen maar dat komt natuurlijk door de leeftijd.
Ik geloof eerder dat het weer een truuk is van die geweldige industrie waar de pillen vandaan komen om snel wat geld bij elkaar te krijgen in korte tijd.
Ga maar na alleen nederland al 30 miljoen spuitjes met 15 miljoen inwoners.
Waarom 2 spuiten levert natuurlijk meer op en duitsland 80 miljoen wordt dus 160 miljoen.
Tel uit je winst indien alle landen meedoen.
Dan kunnen ze weer een leuk feestje geven voor de medewerkers .
En de aandeelhouders maken weer een beetje winst.