Inloggen

Volledige versie bekijken : Verlaagt een sauna na afloop de kans op infectieziektes?

peterisheter
27 maart 2009, 13:34
Beste collega's,

Net als velen van jullie wordt ook ik regelmatig zonder condoom gepijpt of wil ik nog wel eens een aan een fris mosseltje lebberen :baby2:
Inmiddels weet ik dat dit (helaas) bepaalde risico's met zich meebrengt m.b.t. de overdracht van bepaalde infectieziektes. Hierover is al veel geschreven op dit (geweldige) forum. Ik heb ook tips gezien om risico's te verkleinen, zoals bijv. mijden indien je bloedend tandvlees hebt (bijv. na tandenpoetsen) of in het geval van koortsblaar (herpes). Ook het laten inenten tegen bepaalde vormen van hepatitus heb ik op het forum gelezen.

Wat ik me echter afvraag is of het ook niet op zijn minst risicoverlagend zou werken als je na afloop van je pijp/befsessie direct de sauna induikt en eens even goed je lichaam opwarmt, met als doel het eventueel binnengedrongen kwaad per direct te vernietigen. :motz::angryfire
Ik weet uit ervaring dat je met een sauna de lichaamstemperatuur tijdelijk flink kan verhogen. Als je ziek bent en bijvoorbeeld de griep hebt (ook een infectie) reageert je lichaam immers toch ook door zelf de lichaamstemperatuur te verhogen (koorts).

Zouden de sauna's er in al die Duitse clubs het belangrijkste doel hebben om ons niet ziek te maken :bowlol:
Wat vinden jullie van mijn "theorie"?

Schiet me maar lek, ik kan wel wat hebben hoor! :roll:
Iedereen mag reageren, maar het liefst natuurlijk iemand met een medische achtergrond....

Picasso 1
27 maart 2009, 13:39
Je moet wel zorgen dat je bloed gaat koken op 100 graden celsius. Volgens mij zijn dan heel wat bacteriën dood inclusief jezelf :rofl:.

peterisheter
27 maart 2009, 13:41
Ja maar dan weer even later zit je onder de maden :p

rplover
27 maart 2009, 13:46
Neen, wat een onzin, natuurlijk niet.
Infectie, je zegt het zelf...bacteriën....virussen....gedijen het best .......
(vul het plaatje zelf maar in)

Neen, ik heb geen medische achtergrond, maar als enkel egon mag antwoorden, dan is het hek helemaal van de dam :hammer:

erpee

Picasso 1
27 maart 2009, 13:47
Info uit wikipedia:

"Tijdens een saunabad wordt de lichaamstemperatuur verhoogd tot wel 39 °C (een kunstmatige koorts). Het lichaam reageert daarop door te gaan zweten. Het doel van het zweten is om de temperatuur van het lichaam weer omlaag te brengen, doordat warmte wordt afgevoerd. Dit heeft verschillende positieve gevolgen.

De kunstmatige verhoging van de temperatuur werkt hetzelfde als bij een echte koorts. De ziektekiemen, die het beste functioneren bij normale lichaamstemperatuur en bij een verhoogde temperatuur in hun ziekmakende werking worden gestoord, worden op deze manier bevochten. Bij de sauna is het dus een preventieve maatregel, wat helpt om gezond te blijven.

Als gevolg van de warmte met aansluitend het koude bad ontspannen de spieren en wordt gezorgd voor verlaging van de bloeddruk, verbetering van de bloedcirculatie, de stofwisseling en de ademhaling. Bovendien verhoogt het het welzijn.

Sauna is goed voor de huid en verlangzaamt de veroudering van de huid. In een sauna worden de bloedvaten vergroot; de doorbloeding van de huid neemt toe. Bij de afkoelfase verkleinen zich de bloedvaten, waardoor ze getraind worden (vergelijk ook met het effect van wisselbaden bij een zwelling).

Het lichaam wordt zeer grondig gereinigd. Oude en dode huidcellen worden makkelijker verwijderd. Bij een zeer droge huid wordt de structuur door het opnemen van water en het activeren van de zweetcellen verbeterd"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sauna

Goedemorgenallemaal
27 maart 2009, 20:42
Tja, wikipedia is zo slim als de mensen die een bijdrage leveren..
Ik weet uit de regeltjes waar ik mee te maken krijg dat bijvoorbeeld de legionella 39 graden een heerlijke temperatuur vind.

Daarbij, een koortsaanval is een natuurlijk verdedigingsmechanisme... Maar is die 39 graden wel voldoende??? De natuur kan niet hoger want dan ben je dood.
Mocht 39 graden toch afdoende zijn tegen bacterien, dan zal koorts toch al snel aantonen dat je daar wel langer over moet doen dan een kort saunabezoekje....
Nu is de lucht in een sauna wel warmer dan 39 graden maar de de temeratuur op je huid en van je zweet zal die hoge temeratuur bij lange na niet benaderen. Dus de bacterietjes op je huid gaan vrolijk door met zich vermenigvuldigen, misschien zelfs nog rapper dan wanneer je na de daad een snelle douche neemt.

En dan de koude douche na een sauna... Van de plostelinge kou krimpen de bloedvaten in je huid zo sterk dat de huid nauwelijks meer doorbloed raakt. Het gevolg is dat je van de koude douche eigenlijk niks afkoelt. Vandaar dat je bij brandwonden ook met lauwwarm (handwarm) water moet koelen, dat is het meest effectief. Ook na forse inspannig is een koude douche niet aan te bevelen, ook weer omdat dat niet echt afkoelt en vooral omdat, door het plotseling vernauwen van de bloedvaten in de "uiteinden van je lichaam" (je ledematen) de spieren hun afvalstoffen (melkzuur en zo) niet mer kwijt kunen raken met als gevolg spierpijn of erger.).

peterisheter
28 maart 2009, 17:17
Ook na forse inspannig is een koude douche niet aan te bevelen, ook weer omdat dat niet echt afkoelt en vooral omdat, door het plotseling vernauwen van de bloedvaten in de "uiteinden van je lichaam" (je ledematen) de spieren hun afvalstoffen (melkzuur en zo) niet mer kwijt kunen raken met als gevolg spierpijn of erger.).

Hoewel lichtelijk off-topic, wil ik naar aanleiding van bovenstaand bericht voor de volledigheid verwijzen naar een artikel waarbij melding wordt gemaakt dat koud douchen na inspanning het herstel juist bevorderd:

http://www.healthylives.nl/beweging/Gezond-sporten/Koude-douche-na-het-sporten-bevordert-het-herstel

Nu graag back to topic : "Werkt een sauna na afloop van de daad risicoverlagend voor evt. zojuist opgelopen infecties?"

Goedemorgenallemaal
28 maart 2009, 17:32
Hoewel lichtelijk off-topic, wil ik naar aanleiding van bovenstaand bericht voor de volledigheid verwijzen naar een artikel waarbij melding wordt gemaakt dat koud douchen na inspanning het herstel juist bevorderd:

http://www.healthylives.nl/beweging/Gezond-sporten/Koude-douche-na-het-sporten-bevordert-het-herstel

Het zal wel weer zo'n geval zijn van de ene zegt van wel, de andere niet....
Net als stretchen, de gangbare opvatting is dat het helpt maar er zijn ook onderzoeken die juist aantonen dat het stretchen van spieren die na een inspanning toch wat op spanning staan juist wel schade kan opleveren...

Wat betreft het afkoelen weet ik wel dat een lauwwarme of handwarme douche veel effectiever is (vanwege een andere hobby van me tamelijk goed op de hoogte van hittestuwing e dergelijk)

Nu graag back to topic : "Werkt een sauna na afloop van de daad risicoverlagend voor evt. zojuist opgelopen infecties?"

Euhh...
http://www.nu.nl/algemeen/1940155/gewonde-door-brand-in-sauna-heerhugowaard.html
Kweenie...

Zakkenleger
28 maart 2009, 17:57
Het zou wel mooi zijn als een sauna'tje van 10 minuten de SOA bacterien en virussen zou doden.

Of het echt zo is? Sommige bacterien groeien sneller in warmte (hoewel, in een sauna van 90 graden ook?), anderen zullen snel de geest geven. Als de bacterien al in je lichaam zitten (pisbuis bijv, of mond / keel) lijkt het me lastiger want veel warmer dan ongeveer 38 graden wordt je lichaam niet van binnen, denk ik.

Lijkt me een mooi wetenschappelijk onderzoek: eerst geld krijgen voor sex, daarna de sauna in, en kijken of je een SOA ontwikkelt. Ik wil wel meedoen aan zo'n onderzoek. Voor de volksgezondheid, en uit idealisme, natuurlijk...:rolleyes:

peterisheter
29 maart 2009, 07:16
Fijn dat je dit voor ons wil uitzoeken zakkenlegger, jij bewijst hiermee echt je meerwaarde op dit forum :freu:
Wie regelt een aantal dames met een gegarandeerde SOA voor hem? Dames moeten in het bezit zijn van een doktersverklaring en nog niet begonnen zijn aan de antibiotica of infectieremmende medicijnen....
Ik coordineer deze aktie wel. De resultaten worden uiteraard hier gepresenteerd. Een belangrijke rol is weggelegd voor zakkenlegger.
Als zakkenlegger niet meer reageert, dan is de test mislukt en werkt de sauna blijkbaar toch niet zo goed :smile2:

sundancer
29 maart 2009, 14:11
Goed... Heren... Ik ga het jullie even haar fijn uitleggen... Ik denk dat ik dat met m'n medisch achtergrond wel kan.

Bacteriën en virussen die bij mensen ziekten kunnen veroorzaken gedijen het beste bij een temperatuur van circa 37 graden. Hoewel het in een sauna soms wel 100 graden kan zijn zullen de ziekteverwekkers hier weinig last van hebben. Ons lichaam zal ten allen tijden zorgen dat de temperatuur op en in het lichaam nooit boven de 40 graden zal komen. Dit komt door de afkoeling tgv transpiratie. Door te transpireren zal er vocht verdampen, waardoor het lichaam - en ook de huid - niet veel warmer dan 37 graden zal worden. Met andere woorden : Het heeft weinig zin om te proberen ziektekiemen te doden voor naar de sauna te gaan. Bovendien kunnen veel bacteriën en virussen gedurende een korte tijd meestal goed tegen een te hoge of te lage temperatuur. Het enige dat je dus kunt doen is het voorkomen van infectie. Dit kan het beste door goed persoonlijke hygiëne - vaak douche MET zeep- en een goede hygiëne van de dames.
Als het om orale seks gaat is een troostrijke gedacht dat de meeste bacteriën en virussen slecht tegen speeksel kunnen. Verreweg de meeste zullen worden geïnactiveerd. De kans op een infectie langs die weg is dus zeer klein...

Zakkenleger
29 maart 2009, 14:23
Fijn dat je dit voor ons wil uitzoeken zakkenlegger, jij bewijst hiermee echt je meerwaarde op dit forum :freu:
Wie regelt een aantal dames met een gegarandeerde SOA voor hem? Dames moeten in het bezit zijn van een doktersverklaring en nog niet begonnen zijn aan de antibiotica of infectieremmende medicijnen....
Ik coordineer deze aktie wel. De resultaten worden uiteraard hier gepresenteerd. Een belangrijke rol is weggelegd voor zakkenlegger.
Als zakkenlegger niet meer reageert, dan is de test mislukt en werkt de sauna blijkbaar toch niet zo goed :smile2:

Je stopt (bewust?) een g te veel in mijn naam.

Om een echt goede simulatie van de praktijk op te zetten moet natuurlijk niet alleen met besmette dames gesext worden. Dus ik offer me op bij de bestaande damespopulatie. Dat risico durf ik (al jaren) wel aan.

Voor andere varianten moet je andere proefpersonen zoeken.

Waar blijft het voorschot? Ik moet wel de dames betalen natuurlijk. :D

Picasso 1
29 maart 2009, 14:38
Als het om orale seks gaat is een troostrijke gedacht dat de meeste bacteriën en virussen slecht tegen speeksel kunnen. Verreweg de meeste zullen worden geïnactiveerd. De kans op een infectie langs die weg is dus zeer klein...

Maar bij deepthroat is de kans weer een stuk hoger, of niet?
Achter in de tong en bij de keel zouden bacteriën weer wel vrije ruimte hebben, heb ik weleens gelezen.

Goedemorgenallemaal
30 maart 2009, 08:03
Maar bij deepthroat is de kans weer een stuk hoger, of niet?
Achter in de tong en bij de keel zouden bacteriën weer wel vrije ruimte hebben, heb ik weleens gelezen.

Dan moet de dame diep gorgelen met whisky tussen de bedrijven door...

peterisheter
30 maart 2009, 08:24
Je stopt (bewust?) een g te veel in mijn naam.

Sorry zakkenleger, niet bewust een extra g opgenomen hoor.
Nu ik over je naam nadenk, welke zakken maak je allemaal leeg? Had het dan niet gewoon zakleger moeten zijn? :hah:

Om een echt goede simulatie van de praktijk op te zetten moet natuurlijk niet alleen met besmette dames gesext worden. Dus ik offer me op bij de bestaande damespopulatie. Dat risico durf ik (al jaren) wel aan.

Voor andere varianten moet je andere proefpersonen zoeken.

Waar blijft het voorschot? Ik moet wel de dames betalen natuurlijk.
.

In dat geval zijn er meer proefpersonen op het forum, waaronder ikzelf ;)

peterisheter
30 maart 2009, 08:44
Dan moet de dame diep gorgelen met whisky tussen de bedrijven door...

Teveel gedoe, gewoon je pisbuis van te voren vullen met whisky. Het makkelijkste is dit door van te voren in je zak te knijpen zodat er een onderdruk ontstaat. De whisky loopt dan vanzelf naar binnen :lostit:

Ff serieus er zitten risico's aan orale sex, deepthroat heeft nog meer risico's. Gonorroe (druiper), chlamydia en syfilis kunnen gemakkelijker via de keel worden doorgegeven.
De kans op HIV is klein, indien er geen bloed of sperma aan te pas komt.
Achter in de keel is het slijmvlies dunner en kwetsbaarder, daarom meer gevoelig voor infecties. Deepthroat hoeft daarom voor mij niet (is trouwens gelukkig ook niet zo'n mijn ding).

Maar zou die sauna na afloop niet een beetje kunnen helpen het risico omlaag te brengen? Doe me een lol, stem even op de enquete (zie helemaal bovenin dit topic), thx! :freu:

Zakkenleger
30 maart 2009, 08:50
Sorry zakkenleger, niet bewust een extra g opgenomen hoor.
Nu ik over je naam nadenk, welke zakken maak je allemaal leeg? Had het dan niet gewoon zakleger moeten zijn? :hah:

Broekzakken waar geld in zit ;)

In dat geval zijn er meer proefpersonen op het forum, waaronder ikzelf ;)

Ja, maar IK heb me het eerst aangemeld :ranting2:

:hah:

RAUL7
30 maart 2009, 09:09
Sauna: voor- en nadelen (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4133)

Goedemorgenallemaal
30 maart 2009, 10:43
Doe me een lol, stem even op de enquete (zie helemaal bovenin dit topic), thx! :freu:
Ik heb gestemd, en pas daarna gepost....

Pistol Pete
30 maart 2009, 10:52
Ik heb wel eens gelezen dat steriliseren helpt, lekker de hete stoom tegen je leuter aan laten blazen. M<eteen alle baceriene (en je leuter) verschrompelt....:thefinger

Dalton
16 juni 2009, 02:15
Ik moet jullie mededelen dat een druiper aan je tong heel normaal is op de planeet waar ik vandaan kom het is herkenbaar aan het emmertje wat onder de kin hangt.
Zelf heb ik dat in een sauna midden in de sahara opgelopen doordat ik een kameel had gebeft en mijn tong met een verhoogde temperatuur te maken kreeg in de sauna.