Volledige versie bekijken : Mening locatie raamprostitutie Groningen
Intraval
13 oktober 2008, 13:38
Beste leden van het ijsberenforum,
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen van raamprostitutie in het Noorden van het land. Graag wil ik voor een onderzoek gesprekken voeren met klanten die gebruik maken van raamprostitutie in Groningen. Hoewel het ijsberenforum grotendeels wordt gebruikt door bezoekers van saunaclubs en FKK's, probeer ik toch via deze site in contact te komen met bezoekers van de ramen in Groningen.
De aanleiding voor het onderzoek is het volgende. De gemeente Groningen heeft twee gebieden aangewezen waar prostitutie mag plaatsvinden: het A-kwartier en de Nieuwstad. In het A-kwartier gaat het om drie straten, de Hoekstraat, de Vishoek en de Muurstraat. De gemeente wil (laten) onderzoeken of de prostitutie in het A-kwartier kan worden verminderd en mogelijk op termijn geheel kan worden afgebouwd. INTRAVAL is in dit kader gevraagd informatie te verzamelen over de prostitutiemarkt (vraag en aanbod) in de stad Groningen, met name de raamprostitutie in het A-kwartier en de Nieuwstad.
Ik houd hiervoor gesprekken met onder andere exploitanten en dames, maar ik wil ook graag de mening horen van bezoekers. De komende tijd zal ik vaker in de Nieuwstad en in het A-kwartier te vinden zijn en kan ik met iemand afspreken in bijvoorbeeld café d'Olle grieze, café Klein Mokum, Land van Belofte of een andere locatie naar wens. Zouden jullie op dit bericht willen reageren zodat we vervolgens een afspraak kunnen maken? Anonimiteit blijft natuurlijk gewaarborgd.
Ik ben werkzaam bij onderzoeksbureau INTRAVAL; een onafhankelijk bureau dat sociaal-wetenschappelijk onderzoek verricht. Het onderzoek en advies concentreert zich voornamelijk rond de vier werkterreinen verslaving, leefbaarheid, welzijn en jeugd. In 2006 hebben we eveneens contact gehad met leden van het ijsberenforum in het kader van een evaluatie van de opheffing van het bordeelverbod. Deze informatie is mede gebruikt voor de succesvolle totstandkoming van het rapport: verboden bordelen (voor de samenvatting van dit rapport zie de website van het wodc.nl)
vriendelijke groet,
Rick Nijkamp
Willem2
5 november 2008, 10:19
Meer info onder www.intraval.nl
Dennis
9 april 2009, 10:25
Ondertussen is de uitslag bekend van het onderzoek door Intraval. Of moet ik zeggen "heeft Intraval de visie van de Gemeente Groningen op semi-wetenschappelijke wijze weten te vertalen in een zogenaamd verantwoorde studie". Want dat de prostitutie in de Vishoek/ Hoekstraat/ Muurstraat al langer ongewenst was (in de ogen van de gemeente Groningen wel te verstaan) is bekend. En er wordt al jaaaaaaren over gesproken en zelfs het beleid is erop gericht om van het A-kwartier (waarin genoemde straten liggen) een "nette" buurt te maken (op Radio Noord hoorde ik al 10 jaar). Reden ook voor mij om niet in te gaan op een interne mail van de onderzoeker(s) van Intraval naar mijn ervaringen in Groningen. De uitslag was namelijk al bekend!
Naar 't schijnt was er al in de 16e eeuw (!!!!!) prostitutie in de Vishoek. De redenen om prostitutie daar te verplaatsen naar de Nieuwstad (een ander RLD-gebied in Groningen) zijn (al dan niet zogenaamd); het trekt drugsdealers, junks en criminelen aan. Blijkbaar vindt de gemeente dat in de Nieuwstad deze problemen niet meer voorkomen. Uiters twijfelachtig!
Hoewel ik tegenwoordig vaker in een FKK zit als bij de raamprostituees, vind ik dat weer een stukje "Stad" (de bijnaam van Groningen in de provincie) verdwijnt. Betutteling door de (lokale) overheid pur sang! En geldverkwisting, want het rapport van buro Intraval is een rapport waarvan de conclusie al geschreven was voordat het onderzoek is verricht.
Willem2
15 april 2009, 16:00
Ondertussen is de uitslag bekend van het onderzoek door Intraval. Of moet ik zeggen "heeft Intraval de visie van de Gemeente Groningen op semi-wetenschappelijke wijze weten te vertalen in een zogenaamd verantwoorde studie". Want dat de prostitutie in de Vishoek/ Hoekstraat/ Muurstraat al langer ongewenst was (in de ogen van de gemeente Groningen wel te verstaan) is bekend. En er wordt al jaaaaaaren over gesproken en zelfs het beleid is erop gericht om van het A-kwartier (waarin genoemde straten liggen) een "nette" buurt te maken (op Radio Noord hoorde ik al 10 jaar). Reden ook voor mij om niet in te gaan op een interne mail van de onderzoeker(s) van Intraval naar mijn ervaringen in Groningen. De uitslag was namelijk al bekend!
Naar 't schijnt was er al in de 16e eeuw (!!!!!) prostitutie in de Vishoek. De redenen om prostitutie daar te verplaatsen naar de Nieuwstad (een ander RLD-gebied in Groningen) zijn (al dan niet zogenaamd); het trekt drugsdealers, junks en criminelen aan. Blijkbaar vindt de gemeente dat in de Nieuwstad deze problemen niet meer voorkomen. Uiters twijfelachtig!
Hoewel ik tegenwoordig vaker in een FKK zit als bij de raamprostituees, vind ik dat weer een stukje "Stad" (de bijnaam van Groningen in de provincie) verdwijnt. Betutteling door de (lokale) overheid pur sang! En geldverkwisting, want het rapport van buro Intraval is een rapport waarvan de conclusie al geschreven was voordat het onderzoek is verricht.
Daarom moet je misschien toch soms meedoen aan onderzoeken. Anders gaat je stem zeker verloren :cool: ;)
:wink:
Dennis
16 april 2009, 05:50
Daarom moet je misschien toch soms meedoen aan onderzoeken. Anders gaat je stem zeker verloren :cool: ;)
Soms wel, maar in dit concrete geval was de mening van anderen geheel onbelangrijk. De gemeente Groninigen heeft allang besloten dat prostitutie in het A-kwartier moet verdwijnen.
Bepaalde argumenten om de verplaatsing goed te praten zijn ook regelrechte onzin, waaronder dat in de Nieuwstad (het gebied waar alles samengevoegd zou moeten worden) ruimte genoeg heeft. Twijfelachtig!! Zelfs hedentendage! Maar een paar jaar geleden zat het bomvol! Gemeente Groningen is gewoon bezig om de stad op te ruimen.
Buro Intraval heeft zich gewoon laten betalen om een rapport te fabriceren waarvan de uitkomst al vast stond bij het accepteren v/d opdracht.
Willem2
18 april 2009, 13:43
EMMEN - Om te voorkomen dat er een bordeel komt in een boerderij aan de Nieuw-Amsterdamsestraat in Emmen heeft een omwonende vrijdagochtend een spoedprocedure gevoerd voor de Raad van State. ............................................ http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=34816
Intraval
29 april 2009, 12:09
Soms wel, maar in dit concrete geval was de mening van anderen geheel onbelangrijk. De gemeente Groninigen heeft allang besloten dat prostitutie in het A-kwartier moet verdwijnen.
Bepaalde argumenten om de verplaatsing goed te praten zijn ook regelrechte onzin, waaronder dat in de Nieuwstad (het gebied waar alles samengevoegd zou moeten worden) ruimte genoeg heeft. Twijfelachtig!! Zelfs hedentendage! Maar een paar jaar geleden zat het bomvol! Gemeente Groningen is gewoon bezig om de stad op te ruimen.
Buro Intraval heeft zich gewoon laten betalen om een rapport te fabriceren waarvan de uitkomst al vast stond bij het accepteren v/d opdracht.
Beste geďnteresseerden,
Wij als onderzoekers van Intraval voelen ons toch even geroepen om te reageren op de verhalen over ons onderzoek. Allereerst is het rapport nog niet openbaar. De krantenberichten hierover zijn dan ook gebaseerd op gissingen en eigen interpretaties van de journalist in kwestie. Bovendien is de aard van ons onderzoek een 'marktonderzoek', een verkenning. Wij geven geen advies over het al dan niet verplaatsen van een prostitutiegebied. In de geschiedenis van Intraval is het overigens nog nooit voorgekomen dat de mening van de opdrachtgever klakkeloos wordt overgenomen. Zo is vorig jaar bijvoorbeeld nog een kritisch rapport van onze hand verschenen over het functioneren van de gemeente Groningen bij de nieuwbouwplannen van de RijksUniversiteit in de Hortusbuurt.
Verder sluiten wij ons aan bij de opmerking dat het misschien toch goed is wanneer er vaker gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om mee te werken aan onderzoeken. Wij proberen altijd alle betrokkenen (dus in dit geval zeker ook de klanten!) bij onze onderzoeken te betrekken. We zijn degenen die hun medewerking hebben verleend aan dit onderzoek en een vorig onderzoek van ons naar illegale prostitutie dan ook erg dankbaar! Mochten wij in de toekomst nog een onderzoek op het gebied van prostitutie gaan doen, dan zullen wij dat ook zeker weer melden op een forum als dit.
vriendelijke groet, mede namens mijn mede-onderzoekers
Rick Nijkamp
Dennis
30 april 2009, 10:35
Beste Rick en andere geinteresseerden,
Allereerst is het rapport nog niet openbaar. De krantenberichten hierover zijn dan ook gebaseerd op gissingen en eigen interpretaties van de journalist in kwestie.
Dit is bij journalisten nauwelijks meer van toepassing vandaag de dag. Zeker niet bij de journalisten van RTV Noord en Dagblad v/h Noorden. Als zij (journalisten) erover berichten, dan is het omdat zij middels een (voor)publicatie kennis hebben genomen van het onderzoek. Iemand die bij het onderzoek betrokken is (ruim opvatten, kan ook ambtenaar zijn geweest) heeft het (al dan niet voorlopige en niet gepubliceerde) rapport doorgespeeld. "Eigen gissingen en interpretaties" acht ik vrijwel uitgesloten (zie mijn eerste regel).
Bovendien is de aard van ons onderzoek een 'marktonderzoek', een verkenning. Wij geven geen advies over het al dan niet verplaatsen van een prostitutiegebied. In de geschiedenis van Intraval is het overigens nog nooit voorgekomen dat de mening van de opdrachtgever klakkeloos wordt overgenomen.
Ok, dat moet ik je dan nageven dat Intraval niet klakkeloos iets zal opschrijven, omdat de opdrachtgever dat graag wil. Maar wat zal er dan uiteindelijke gebeuren met "de verkenning"? Verdwijnt de verkenning onderin de la van een ambtenaar als de verkenning niet overeenkomt met het beleid van de gemeente Groningen? Als "de verkenning" wel hetzelfde beeld geeft, dan zal het als "aanvullend bewijs" worden gebruikt. Zo niet, dan zie je het nergens terug. Zo zie ik het.
De gebruikte termen als "marktonderzoek" en "verkenning" maken het wel allemaal erg vrijblijvend en duiden op een zachte vorm van onderzoek, waarmee de opdrachtgever eigenlijk weinig zal doen. Hetgeen dus mijn indruk is.
De gemeente Groningen heeft PUBLIEKELIJK (want in openbare raadsvergaderingen) al meermaals aangegeven de prostitutie te willen concentreren op een (1) locatie; de Nieuwstad. Ik vind dat onzin. De prostitutie in de Hoekstraat levert nauwelijks meer problemen op dan die je mag verwachten in een grote stad. Drugshandel? Gebeurt in 't Noorderplantsoen nog veel meer en wordt dat geasfalteerd? Nee! Bovendien kun je, als je dat wilt, ook in de Groote Griet of Drie Gezusters een bolletje coke "scoren". Drugshandel is niet beperkt tot de Hoekstraat en zal bovendien zich gewoonweg verplaatsen naar een andere plek in de binnenstad, dus dat lost niks op.
Argumenten als dat het controleerbaarder en overzichtelijker zou worden zijn ook onzin. Overzichtelijk en controleerbaar is het nu ook. Qua veiligheid is het ook niet erger dan in de rest van de binnenstad. Geuniformeerde politie zie je nauwelijks in de Hoekstraat en de "stillen" ook niet (ja, ik ken een groot deel van de rechercheurs van de politie Groningen!). Dat zegt genoeg.
Verplaatsing is simpelweg een paradepaardje geworden van het politiek correct denkend gemeentebestuur van Groningen. Zij asocieren prostitutie graag met slechte mensen: dames van lichte zeden, zielge vieze mannetjes en criminelen. Het gemeentebestuur denkt blijkbaar het probleem vrouwenhandel en uitbuiting op te kunnen lossen. Zou heel knap zijn, maar ik waag dat te betwijfelen.
Verder sluiten wij ons aan bij de opmerking dat het misschien toch goed is wanneer er vaker gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om mee te werken aan onderzoeken.
Ik blijf bij mijn eerdere constatering dat meewerken zinloos is en zelfs tijdsverspilling. Maar mocht iemand vandaag niks te doen hebben, ga je gang! Wie ben ik om over andermans tijd te beslissen?
Intraval
24 juni 2009, 15:06
Beste lezers,
Hierbij attendeer ik u op de verschijning van ons onderzoek naar de raamprostitutiemarkt in Groningen. In het rapport hebben wij de markt voor de raamprostitutie in Groningen in beeld gebracht. Wilt u hier zelf een mening over vormen dan is het rapport te lezen op onze website: www.intraval.nl
mvg,
Rick Nijkamp